خانه و کاشانه

چگونه ماندگاری و عمر ظروف نچسب را افزایش دهیم؟

افزایش ماندگاری ظروف نچسب

ظروف نچسب مثل تابه و قابلمه های چدنی، گرانیت، تفلون و سرامیک از جمله بهترین ظروف موجود در آشپزخانه هستند. از آنجا که آشپزی با آن ها بسیار آسان، سریع و می توان گفت حرفه ای صورت می گیرد، طرفداران زیادی دارند. اما همین ظروف عالی اگر به درستی مراقبت و نگهداری نشوند به بدترین ظروف در آشپزخانه تبدیل شده و به شدت از عمر و ماندگاریشان کاسته می شود. تا جایی که آشپزی با آن ها می تواند بسیار برای سلامتی خطرناک باشد. برای این که ظروف همیشه مانند روز اول نو بوده، بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و عمر و ماندگاری طولانی داشته باشند، مراقبت از آن ها بسیار اهمیت دارد.

1 افزایش ماندگاری ظروف نچسب

توصیه هایی بسیار ساده اما کارآمد را در این زمینه خواهیم داشت. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

پخت و پز

قبل از اینکه برای اولین بار از هر نوع ظروف نچسب از جمله چدن، سرامیک، تفلون و گرانیت استفاده کنید، مقداری آب صابون تهیه کرده و ظرف را با آب داغ و صابون بشویید. سپس آن را به خوبی آب کشیده و با حوله ی آشپزخانه یا پارچه ای نخی، ظرف را به طور کامل خشک کنید. سپس قبل از هر بار استفاده برای اینکه از همان روز اول خاصیت نچسبی ظروف بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، ابتدا تابه یا قابلمه را با مقدار کمی روغن پوشش داده و روی تمامی سطوح روغن بکشید. سپس آن را با دستمال کاغذی به طور کامل از ظرف پاک کنید.

ظروف نچسب در دمای بسیار کم بهتر عمل می کنند. بعد از چند بار استفاده می توانید دمای مناسب برای پخت و پز در ظروف نچسب را تنظیم کنید. به عنوان یک آزمایش برای فهمیدن میزان دمای مناسب برای این ظروف، می توان از تست کره استفاده کرد. به این صورت که تابه را با دمای متوسط داغ کنید. زمانی که بدنه داغ شد یک قالب کره را در آن بیندازید. اگر کره حباب حباب زد یعنی دما مناسب است. آن را به خاطر بسپارید و همیشه دما را برای ظروف به همان حالت تنظیم کنید.

یکی از بهترین مزیت های استفاده از ظروف نچسب این است که برای پخت و پز در آن ها نیازی به استفاده از روغن نبوده و در واقع روغنی که اضافه می شود به خاطر ظرف نیست، بلکه برای عطر و طعم دادن و تغییر بافت غذاست. پس برای افرادی که به دنبال کنترل کلسترول و خوردن غذاهای سالم هستند، بهترین گزینه می باشد.

مراقبت مهم دیگری که اصلاً لازم به گفتن نبوده و همه ی خانم های خانه کاملاً به آن واقف هستند، استفاده نکردن از قاشق و کف گیر فلزی در ظروف نچسب است. بهتر است از قاشق هایی استفاده کنید که منحصراً برای ظروف نچسب تهیه شده و در کنارشان عرضه می شود. اما با این حال انواع چوبی، سیلیکونی، کائوچو و پلاستیکی نیز مناسب است.

به یاد داشته باشید که هیچگاه با چنگال یا چاقو، غذای درون تابه یا قابلمه را برش نزنید. زیرا به شدت به ظرف آسیب می زند.

همچنین تاکید می کنیم که هرگز مواد غذایی را در ظروف نچسب کباب نکنید و ظروف را روی دمایی بالای 450 درجه ی فارنهایت نگذارید.

تمیزکاری ظروف

برای حفظ کیفیت ظروف باید آن ها را اصولی تمیز و ضدعفونی کنید. امر بسیار مهم در مورد شستشوی ظروف نچسب این است که اجازه دهید ظرف قبل از شستن کاملا خنک شود. خیساندن ظرف داغ در آب خنک باعث می شود لایه های سطوح آن به مرور زمان از بین رفته و از عمر ظرف بسیار کاسته شود. ظروف نچسب را هیچگاه در ماشین ظرفشویی نگذارید. دمای بالای ماشین ظرفشویی نیز همین بلا را بر سر ظروف می آورد. هیچگاه از مواد شیمیایی خشن، مثل وایتکس برای این ظروف استفاده نکنید و شستشو را تنها با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی معمولی انجام دهید.

در پایان نگهداری صحیح ظروف نچسب نیز در ماندگاری و طول عمر آن بسیار تاثیر دارد. توصیه می شود که تابه ها همیشه آویزان کنید به گونه ای که هیچ ظرف یا وسیله ی دیگری با آن تماس نداشته باشد. قابلمه ها نیز باید در استندهای قابلمه گذاشته شوند. در صورتی که استند نداشته و می خواهید در کابینت نگهداری کنید، بین ظروف حتماً پارچه های نرم قرار دهید.

همچنین برای راهنمایی “خرید ظروف نچسب مسی” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای انتخاب و خرید ظروف نچسب مسی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا