خانه و کاشانه

نحوه شستشو و تمیز کردن بخارپز بامبو

برای تمیز کردن ظروف بامبو راه های بسیار زیادی وجود دارد که ساده ترین آن ها استفاده از ماشین ظرفشویی یا شستن آن ها در سینک ظرفشویی است. در زمان تمیز کردن تخته چوب یا همان تخته برش بامبو و بخارپز بامبو ، برای جلوگیری از خراب شدن و افزایش عمرشان باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.


همچنین می توانید مقالات “نحوه شستن و تمیز کردن هواپز و سرخ کن بدون روغن“، “نحوه شستن و تمیز کردن سریع و آسان قالب کیک” و “طرز تمیز کردن ظروف کاسرول” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.


تمیز کردن بخارپز بامبو

1- بخارپز را زیر آب داغ بگیرید.

چند بار آن را زیر آب زیر و رو کرده تا آب همه ی قسمت های بخارپز را شستشو دهد. سپس آن را کنار گذاشته تا کاملاً خشک شود.

2- حال باید ظرف بامبو را در آب داغ بخیسانید.

قابلمه ای مناسب که بتواند بخارپز بامبو را در بر گرفته و با آب، آن را پوشش دهد بیابید. بخارپز بامبو را داخل قابلمه حاوی آب داغ گذاشته و اجازه دهید به مدت یک شب یا حداقل 8 ساعت خیس بخورد. بعد از گذشت این زمان بخارپز را از قابلمه درآورده و آن را کنار بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود.

– دقت داشته باشید که برخی از بخارپزهای بامبو تحمل خیسانده شدن در آب داغ را ندارند، پس حتماً برگه ی اطلاعات آن را مطالعه کرده تا برای استفاده از این روش اطمینان داشته باشید.

1 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

3- اگر روش های بالا جواب نداد از روش آب و صابون استفاده کنید.

در سینک ظرفشویی قابلمه ای را با آب گرم پر کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی را در قابلمه ریخته و آن را با آب مخلوط کرده تا کف آلود شود. بخارپز بامبو را در این قابلمه گذاشته و شستشو دهید. سپس آن را درآورید و اجازه دهید که در هوای آزاد خشک شود.

– دقت داشته باشید، تا جایی که می توانید از این روش استفاده نکنید. زیرا بامبو چوب بسیار متخلخلی بوده و می تواند مایع ظرفشویی که برای شستشوی بخارپز استفاده می کنید را جذب کند. همچنین در طول استفاده از بخارپز و هنگام طبخ غذا، صابون های جذب کرده را تراوش کند.

از بین بردن جرم های سخت و بوی بد از بخارپز بامبو

1- اگر بعد از انجام روش های بالا جرم های گیر کرده و چسبیده به تیغه های بخارپز از بین نرفت، برای از بین بردن آن ها از اسکاج نایلونی استفاده کرده و آن را به آرامی روی نقطه های کثیف بکشید.

یادتان باشد که برای تمیز کردن بخارپز بامبو ، هرگز از سیم ظرفشویی یا جسمی نوک تیز و سفت استفاده نکنید.

2 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

2- به جای اسکاج می توانید از یک چای کیسه ای (سیاه) هم برای این کار استفاده کنید.

اسید تانیک موجود در چای سیاه، بخارپز را تمیز و براق می کند. چای کیسه ای را خیسانده و به آرامی روی تیغه های بخارپز بکشید. از چای های کیسه ای با کیسه های پارچه ای استفاده کنید تا حین کشیده شدن پاره نشود.

3 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

3- لیمو نیز کارساز است.

اگر ماهی را در بخارپز طبخ کرده اید، بهترین راه برای خلاص شدن از تکه های چسبیده ی ماهی به بخارپز، کشیدن لیمو است. لیمو را 4 قاچ کرده و به آرامی روی بخارپز بکشید؛ تا هم مواد چسبیده و هم بوی بد آن را از بین ببرد.

4 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

4- هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی احتیاط کنید.

برخی از بخارپزهای بامبو ، در برابر فشار بالای ماشین ظرفشویی شکننده می باشند. برخی را نیز می توان در ماشین ظرفشویی شست. برای اطمینان برگه ی راهنمای استفاده از آن را مطالعه کنید. اگر مطمئن نبودید، بهتر است ریسک نکنید و همیشه بخارپز را به صورت دستی و با روش هایی که گفته شد بشویید.

نگهداری و مراقبت از بخارپز بامبو

1- بعد از هر بار شستشوی بخارپز بامبو ، آن را روغن اندود کنید.

این کار از خشک شدن چوب بامبو بعد از شستشوی بخارپز جلوگیری می کند. دستمالی را به روغن پخت و پز آغشته کرده و آن را روی سطوح داخلی و خارجی بخارپز بکشید.

5 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

2- قبل از استفاده، بخارپز را برای حدود 20 دقیقه در آب بخیسانید.

این کار از سوختن بامبو در زمان استفاده جلوگیری می کند. مجدداً یادآوری می کنیم که برگه راهنمای محصول را مطالعه کرده تا از آسیب ندیدن بامبو مطمان شوید.

3- غذا را مستقیماً روی بخارپز بامبو نگذارید.

زیرا بخارپز بامبو به شستشوی بیشتری احتیاج خواهد داشت. به جای این کار، کاغذ روغنی را متناسب با اندازه ی بخارپز برش زده و آن را روی بخارپز بگذارید؛ سپس غذا را روی کاغذ قرار دهید. همچنین می توانید از یک بشقاب مقاوم به گرما استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که بشقاب یا کاغذ روغنی منافذی را برای عبور بخار داشته باشند.

6 اصول شستن و تمیز کردن بخارپز بامبو

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا