تغذیهخانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه خودمان در منزل یا باغ، ترب کوهی کاشته و پرورش دهیم؟

کاشت ترب کوهی در منزل و باغ

ترب کوهی که به صورت ارگانیک در باغچه ی خانه یا باغ کاشته شده و پرورش می یابد، بسیار خوشمزه تر، تازه تر و با طراوت تر بوده و دارای مواد مفید بیشتری نسبت به انواعی است که در بازار فروخته می شود. همچنین جزو گیاهان خوراکی بوده که به راحتی و در هر شرایطی با کمترین زحمت رشد کرده و به بار می نشیند. به طوری که هر کسی تنها با دانستن چند نکته در مورد پرورش آن می تواند آن را به راحتی در خانه کاشته و پرورش دهد.

1 کاشت ترب کوهی در باغ و منزل

پرورش ترب کوهی

ترب کوهی گیاهی دائمی، سخت، مقاوم به سرما و تنومند است. این گیاه در مناطقی که زمستان کافی داشته و در نتیجه گیاه مجبور به نهفتگی یا خواب زمستانی می شود، به بهترین شکل رشد می کند. دو نوع ترب کوهی وجود دارد که می توانید به دلخواهتان یکی از آن ها را انتخاب کنید. ترب کوهی معمولی که دارای بوته هایی عریض با برگ های دندانه دار بوده و ترب کوهی باریک و ظریف مانند هویج، که بوته ی آن دارای برگ هایی باریک و نرم است.

2 کاشت ترب کوهی در باغ و منزل

مکان مناسب کاشت را انتخاب کنید.

ترب کوهی در مکان هایی که تمام وقت آفتاب گیر باشد به خوبی رشد می کند اما تحمل سایه را نیز دارد. در مورد خاک نیز این گیاه تقریباً با هر شرایطی سازگاری دارد، اما خاکی که از آب اشباع باشد بهتر است. از آنجایی که این گیاه، گیاهی دائمی می باشد، در انتخاب محل کاشت آن دقت داشته باشید تا محلی دائمی برای آن انتخاب کرده و نخواهید آن را چند سال بعد از کاشت جا به جا کنید.

کاشت گیاه

ترب کوهی را در فصل بهار از گیاه یا ریشه های جدا شده از آن بکارید؛ زیرا بذر آن را نخواهید یافت. اما ریشه های گیاه به صورت قلمه هایی در همه ی گل فروشی ها، گلخانه ها یا مکان هایی که نهال و بوته های گیاهان را می فروشند موجود است.

بعد از تهیه ی گیاه با ریشه یا همان قلمه، چاله ای به عمق 30 سانتی متر حفر کرده و در آن کمپوست بریزید. ریشه را با زاویه ای 45 درجه برش زده و به گونه ای بکارید که 5 سانتی متر از ریشه در خاک باشد.

یک قلمه از این گیاه به اندازه ی کافی گسترش یافته و نیاز یک خانواده به ترب کوهی را بر آورده می کند. با این حال اگر به مقدار بیشتری نیاز دارید قلمه های بیشتری تهیه کرده و هر قلمه را با فاصله ی 60 سانتی متری از هم بکارید.

رشد

همان طور که گفته شد ترب کوهی گیاهی است که به کوچکترین توجه و مراقبت برای رشد نیاز دارد. البته اگر این توجه کم هم نباشد باز هم رشد خواهد کرد.

برای سالم نگه داشتن گیاه و دور کردن آفاتی مثل موش از آن، هفته ای یکبار آن را آبیاری کرده و 5 سانتی متر از اطراف گیاه را با مالچ پوشش دهید. این کار به حفظ رطوبت خاک کمک می کند.

مشکلات

یکی از عمده مشکلاتی که اکثر باغداران با این گیاه مواجه هستند این است که چگونه از رشد این گیاه در جاهایی که نمی خواهند، جلوگیری کنند و در واقع گسترش آن را کنترل کنند. برای حل این مشکل و جلوگیری از گسترش و پخش آن در زمین، بعد از این که ترب کوهی را درو کرده و برداشت محصول انجام شد، باید تمامی ریشه ها به طور کامل از خاک بیرون کشیده شده و هیچ چیز در خاک باقی نماند. این کار از گسترش گیاه در فضاهای اطراف جلوگیری می کند.

برای سال بعد نیز می توانید تنها به میزان مورد نیاز خود، ریشه گیاه را جدا کرده و به روشی که گفته شد بکارید. مثلاً یک یا دو بوته.

در هنگام انجام این کار به یاد داشته باشید که ریشه ها و گیاهانی که از خاک بیرون کشیده اید در تماس با کمپوست و خاک قرار نگیرند. زیرا در این شرایط ریشه ها سبز شده و کل باغ از ترب کوهی پر می شود.

برداشت محصول

3 کاشت ترب کوهی در باغ و منزل

شما می توانید پس از 1 سال محصول خود را برداشت کرده و از ترب کوهی لذت ببرید. با دقتی بسیار بالا و بدون آسیب زدن به ریشه ها، خاک را حفر کرده، تمامی خاک ها را از روی ریشه ها کنار بزنید سپس گیاه را به یک باره بیرون بکشید.

برداشت محصول بعد از سرما یعنی زمانی که سرمای پاییز و زمستان غالب شده است باعث از بین رفتن شاخ و برگ گیاه می گردد.

بعد از درآوردن ترب ها آن ها را با آب شسته و کاملا خشک کنید. سپس آن ها را در کیسه های پلاستیکی قرارداده و در قسمت جا میوه ای یخچال به مدت سه ماه و یا حتی بیشتر نگهداری کنید.
برای داشتن ترب هایی درشت تر، نرم تر و صاف تر، جوانه های بارور روی سر گیاه را جدا کنید. زمانی که ارتفاع گیاه به 20 سانتی متر رسید، با استفاده از یک چاقوی تیر همه ی این جوانه های گفته شده را بریده و فقط سه یا چهارتای آن ها را در مرکز گیاه باقی بگذارید.

آماده کردن ترب کوهی

4 کاشت ترب کوهی در باغ و منزل

ترب کوهی تازه، اگر رنده شود ذراتی را در هوا منتشر می کند، که می تواند بینی و چشم ها را تحریک کرده و موجب خارش گردد. بنابراین اگر چشمانی حساس دارید حتماً توجه داشته باشید که آماده سازی ترب کوهی و استفاده از آن در غذاها مخصوصاً رنده کردن را در فضای باز و محیطی بیرون از خانه انجام دهید.

بهتر است ترب را به قطعات کوچک خرد کرده، آن را در مخلوط کن ریخته و برای به دست آوردن بافتی عالی از ترب یک فنجان آب سرد و چند قالب یخ نیز به آن اضافه کنید. سپس مواد را با هم مخلوط کرده و آن را در تهیه ی غذاهای مختلف استفاده کنید.

همچنین می توانید با ترب کوهی ارگانیک خود سرکه تهیه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تهیه سرکه ترب کوهی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تهیه سرکه ترب کوهی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا