خودرو و وسایل نقلیهراهنمای خرید

چگونه ماشین را قبل از خرید تست کنیم؟

برای اینکه نظر دقیقی درباره ماشین جدید خود داشته باشیم و محدودیت‌های آن از نظر محافظت از جان سرنشینان در شرایط خطرناک و نحوه مانور (حرکت) آن که بسیار حائز اهمیت است را بشناسیم، نیاز به یک رانندگی آزمایشی داریم. علاوه بر این، رانندگی آزمایشی به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا ماشین جدید، مناسب اهداف و شیوه رانندگی شما است یا خیر. برای این کار کافی است ویژگی های مهم را یادداشت کنید و پرسش های اساسی مورد نظر خود را مطرح کنید.

تعیین نیازهای رانندگی شما

1- شرایط رانندگی معمول خود را در نظر بگیرید.

اگر مسیر عبور روزانه شما مسیر خاصی است مثلاً به گونه ای است که همیشه در ترافیک سنگین هستید، لازم است که ماشین خود را تحت این شرایط مورد بررسی قرار دهید. به عادت های روزانه خود فکر کنید. به طور معمول به چه صورت رانندگی می کنید و باید سعی کنید شیوه ی رانندگی خود را شبیه سازی کنید.

2- فعالیت های تکمیلی را در نظر بگیرید.

اگر فعالیت های ویژه ای دارید و می خواهید توان ماشین خود در مواجه با آن ها بسنجید، فهرستی از این فعالیت ها تهیه کرده و به نوعی سعی کنید شرایط فعالیت ها را شبیه سازی کنید.

1 تست خودرو قبل از خرید

3- نوع تفریحات و ویژگی های شخصیتی خود را در نظر بگیرید.

اگر شما تمایل به اردو زدن در طبیعت و فعالیت های مشابه را دارید، باید خودرو خود را در نواحی ‌ای با شیب های متفاوت آزمایش کنید. علاوه بر این جاده های بیرون از شهر از استاندارد ضعیف تری برخوردار هستند و شما باید قابلیت مواجه ی ماشین خود با این شرایط را بررسی کنید.

2 تست خودرو قبل از خرید

4- مسافرین را در نظر بگیرید.

اگر تعداد افرادی که می خواهید سوار ماشین شما شوند زیاد است، صندلی های کوتاه با موقعیت مناسب می تواند برای شما مناسب باشد. علاوه بر این راحتی سوار و پیاده شدن از ماشین نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

– در صورتی که مسافرین شما کودک یا افراد سالمند یا افرادی با معلولیت جسمی هستند، این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

5- بهترین راهی که می‌تواند تفاوت چند ماشین را نشان دهد، این است که پشت سر هم آن‌ها را امتحان کنید.

این کار باعث می‎‌شود که ویژگی های ظریف تری از آن ها را درک کنید.

اجرای تست رانندگی

1- ویژگی های ماشین مورد نظر را به طور دقیق مشخص کنید.

تمامی آپشن ها و حتی توان ماشین می تواند بر رانندگی شما تأثیر بگذارد. حتی یک چیز بسیار ساده مانند فرمان ماشین می تواند در مقابل وزش باد عملکرد نامناسبی نشان دهد که خوشایند نیست.

– ویژگی های اساسی ماشینی که می خواهید بخرید را بنویسید. راهنما، گیربکس و کنترل شیشه از ویژگی هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. این ویژگی ها بر رانندگی شما تأثیر می گذارند.

3 تست خودرو قبل از خرید

2- زمان رانندگی آزمایشی خود را تعیین کنید.

در این مرحله ضروری است که بر ویژگی های دقیق ماشینی که می رانید تمرکز کنید. به طور واضح، توضیح دهید که از ماشین خود چه ویژگی هایی می خواهید و یک قرار رانندگی آزمایشی تنظیم کنید. اگر شرایط ویژه ای برای این آزمایش می خواهید، مانند رانندگی در جاده ای با شیب زیاد مثلاً نواحی کوهستانی، حتماً آن ها را ذکر کنید.

3- فرقی نمی کند چه کسی باشید، به یک سری وسیله کار یا کیف نیاز خواهید داشت که به طور دائمی در ماشین باشد.

اینکه شما یک ماشین بسیار عالی بخرید و نتوانید جایی برای چوب هاکی یا گلف خود پیدا کنید، اصلاً جالب نیست. اگر برای رانندگی آزمایشی یک وسیله بزرگ همراه خود داشته باشید، این بررسی را هم می توانید انجام دهید.

4 تست خودرو قبل از خرید

4- به پرسش هایی که در بازه های زمانی دورتر ایجاد می شوند فکر کنید.

شما نیاز دارید تا در مورد دوره سرویس ماشین و پیشنهاد یا عدم پیشنهاد سوخت ویژه از طرف سازنده خودرو، اطلاعاتی داشته باشید. همچنین می‌توانید در مورد ویژگی های اساسی ماشین و بهترین شیوه استفاده از آن ها پرسش هایی مطرح کنید.

5- نکته برداری کنید.

برای این کار می توانید از گوشی تلفن استفاده کنید. اما استفاده از یک کاغذ و خودکار می تواند مؤثرتر باشد. می توانید روی کاغذ موارد مورد علاقه و موارد نامناسب را یادداشت کنید و در این صورت وقتی چند ماشین را بررسی می کنید، می توانید تنها مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنید.

رانندگی آزمایشی خود را انجام دهید.

1- از مدارک مورد نیاز کپی بگیرید.

یکی از ترفندهایی که فروشندگان استفاده می کنند تا علیه شما از آن استفاده کنند، نگاه داشتن اسناد مهم یا بخشی از اسناد شناسایی است. بدین ترتیب زمانی که شما منتظر کپی این اسناد برای گواهینامه خود یا پردازش اطلاعات توسط منشی هستید، فروشنده تلاش می کند که فشار برای خرید ماشین را بر شما افزایش دهد.

2- یک دوست را با خود همراه کنید.

با توجه به اینکه فروشنده این امکان را فراهم می سازد، یک دوست می تواند در آزمایش رانندگی بسیار مؤثر باشد. او می تواند به مواردی اشاره کند که ممکن است شما در حین رانندگی متوجه آن ها نشده باشید. علاوه بر این اگر او تخصصی در این زمینه داشته باشد، دید بهتری به برخی مسائل دارد.

– آوردن یک دوست باعث می شود که فروشنده نتواند در یک سری موارد بر شما فشار وارد کند. در اکثر اوقات فروشنده با فشار برای فروش ماشین در حین رانندگی، تمرکز شما بر رانندگی آزمایشی را بر هم می زند.

3- سرعت و کنترل خود را بیازمایید.

به طور خاص برای وقتی که می خواهید به سفر بروید ماشین را آزمایش کنید برای مثال ماشین را در همه حالت ها شامل: ترافیک سنگین، سبک و سرعت پایین و بالا آزمایش کنید. رانندگانی که در نواحی کوهستانی رانندگی می کنند، باید این کار را در شیب بالا انجام دهند و در حین این کار به صدای موتور گوش کنند.

– حتی اگر بر خلاف KZV شما باشد، بر روی یک سری دست اندازها بروید تا واکنش ماشین در جذب چنین ضرباتی را آزمایش کنید.

– با سرعت بالا (اما مطمئن) در پیچ های سخت برانید.

4- به معنای واقعی کلمه از ترمز استفاده کنید.

در شرایط بحرانی، باید ترمز به اندازه کافی قدرتمند باشد و شما باید از واکنش ماشین در این خصوص آگاهی داشته باشید. وقتی در یک موقعیت ایمن هستید، به میزان کافی شتاب بگیرید و سپس محکم ترمز کنید.

5 تست خودرو قبل از خرید

5- چندین بار سوار ماشین شوید و پس از آن پیاده شوید.

نه تنها در صندلی راننده، بلکه این کار را در همه صندلی ها انجام دهید. با نشستن روی صندلی های مسافران، شما درک خوبی از میزان راحت بودن ماشین و دیگر مشکلات احتمالی آن پیدا می کنید و علاوه بر این متوجه می شوید که این ماشین برای کودکان مناسب است یا خیر. ضروری است که از خودتان بپرسید آیا می توانید چندین سال با این ماشین زندگی کنید یا خیر.

6- با اعتماد به نفس از خود دفاع کنید.

رانندگی آزمایشی برای آشنایی شما با ماشین تعیین شده است، پس اجازه ندهید فروشندگان از آن بهره ببرند. اگر حس کردید که فروشنده در حین رانندگی حواس شما را پرت می کند، به سادگی می توانید بگویید:

“متأسفم، می دونم که می خواهید کارتان را درست انجام دهید، اما من باید به نحوه حرکت ماشین در حین رانندگی دقت کنم. اگر سؤالی داشته باشم، حتما می پرسم.”

یا مثلا بگویید:

“ممنون که این همه اطلاعات به من می دهید، اما وقتی ماشین در حال حرکت است، می خواهم به خود ماشین تمرکز کنم. در مورد این موضوعات بعداً صحبت می کنیم.”

7- وقتی ماشین ثابت است، رادیو را امتحان کنید.

اگر وقتی در حال رانندگی هستید رادیو را روشن کنید، ممکن است یک سری موارد مهم را از دست بدهید یا متوجه یکی از مواردی که قرارداد را فسخ می کند، نشوید. ماشین جدید، سرمایه گذاری بزرگی است و قبول داشته باشید یا نه، صدایی که دارد بر نظر شما تأثیر می گذارد. اگر برای رانندگی آزمایشی، یک ماشین کار کرده انتخاب شده است، شما باید چند دقیقه ای را برای گوش دادن به صدای موتور ماشین در سرعت های متفاوت سپری کنید.

6 تست خودرو قبل از خرید

8- به زنگ ‌زدگی ها و نشتی های آشکار توجه کنید.

زنگ زدگی روی بدنه ماشین به سادگی نشان می دهد که ساختار ماشین نامناسب است. علاوه بر این شما باید یک نگاه کامل بر ماشین در طول روز داشته باشید.

– زیر سقف ماشین را نگاه کنید و به دنبال زنگ زدگی یا نشتی بگردید.

– به خراش های احتمالی که بر اثر تصادف ماشین پدید آمده است، توجه کنید.

– به دنبال زنگ زدگی روی صندوق ماشین یا کف آن بگردید.

– لبه های در و کاپوت را هم برای مشاهده زنگ زدگی بررسی کنید.

7 تست خودرو قبل از خرید

9- آب ‌و ‌هوا را در نظر بگیرید.

اگر در منطقه های بسیار گرم یا بسیار سرد زندگی می کنید، لازم است تا کولر و یا بخاری ماشین را مورد بررسی قرار دهید.

– عملکرد برخی از ماشین ها بیشتر تحت تأثیر آب و‌ هوا قرار می گیرند. با در نظر گرفتن این موارد، دیگر در یک تابستان داغ یا زمستان سرد، غافلگیر نمی شوید.

8 تست خودرو قبل از خرید

10- به درک خودتان اعتماد کنید.

اگر انتخاب ماشین یا فروشنده برای شما آسان نیست، از غریزه خود استفاده کنید. انتخاب یک وسیله نقلیه بسیار مهم و پرهزینه است و نباید بدون اعتماد کامل انجام شود.

11- بهترین ماشین متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید.

اما به خودتان زمان دهید تا این تصمیم برای شما قطعی شود. یک استراتژی معمول که توسط فروشندگان اتخاذ می شود این است که شما مجبورید فوراً خرید را انجام دهید. اجازه ندهید فروشنده بر شما فشار اعمال کند؛ شما مشتری هستید و قدرت دست شما است.

– حتی در صورتی که ساعت ها صرف انتخاب ماشین توسط یک فروشنده کرده اید، هیچ تعهدی برای خرید ماشین از آن فروشنده را ندارید.

در پایان نیز پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقالات زیر بیاندازید.

>>> نحوه تنظیم صندلی ماشین هنگام رانندگی <<<

>>> چگونه خودمان بدنه ماشین را رنگ کنیم؟ <<<

>>> چگونگی بازیابی و احیای ماشین های خوابیده و کار نکرده <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا