خودرو و وسایل نقلیه

چگونگی بازیابی و احیای ماشین های خوابیده و کار نکرده

احیای ماشین خوابیده و کار نکرده

همانطور که می دانید هنگامی که انسان به اندازه مورد نیاز و کافی استراحت می کند، سالم تر و سرحال تر می شود؛ درست برعکس ماشین. اگر چه ماشین ها دوست ندارند همیشه در رفت و آمد و حرکت باشند، اما اگر یک خودرو در مکانی به مدت یکسال یا بیشتر، بدون حرکت قرار بگیرد، قطعاً چندین بخش آن خراب می شود.

1- سیستم سوخت

بنزین موچود در باک خودرو، ظرف مدت یک ماه، شروع به تفکیک شدن می کند و بعد از یک یا دو سال، به شکل یک لجن کاراملی شکل تبخیر شده و دیواره های داخلی باک بنزین را می پوشاند.

اگر خودرو شما در این شرایط قرار دارد، باک بنزین یا کل ماشین را نزد یک تعمیرکار متخصص برده تا با استفاده از یک دوربین قابل انعطاف، درون باک را بررسی کند. اگر وضعیت دیواره های داخلی باک خیلی بد بود، باک را پایین آورده و یا به طریقی درون آن را تمیز کنید. چرا که لجن می تواند منجر به انسداد لوله ها و خطوط، فیلتر، پمپ سوخت، کاربراتور یا انژکتور شده و مشکلات بزرگ تری را در پی داشته باشد.

2- سیستم خنک کننده

در همان زمانی که نزد تعمیرکار هستید، از او بخواهید نگاهی هم به رادیاتور ماشین بیندازد و ببیند که آیا زنگ خورده است یا خیر. پوسته های ناشی از خوردگی یا زنگ زدگی می توانند از دیواره جدا شده و وارد موتور، پمپ آب یا رادیاتور بخاری شوند. همین امر سبب کاهش کارایی رادیاتور و داغ شدن بیش از حدِ ماشین می شود.

البته شاید فرسودگی و زنگ زدگی رادیاتور به حدی باشد که مجبور به خرید یک رادیاتور جدید شوید. به عبارت دیگر، خرید یک رادیاتور جدید، ارزان تر از تعمیر رادیاتور قدیمی خواهد شد.

پس از تعمیر یا نصب رادیاتور جدید، نوبت به لاستیک رادیاتور (rubber radiator) و شیلنگ های بخاری (یا رادیاتور) می رسد. ترک ها یا شکاف هایی که در این دو وسیله ایجاد می شوند، به راحتی قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل، ممکن است در حین رانندگی یکی از این قسمت ها پاره شوند. در این شرایط مجبور می شوید در هر جایی که هستید توقف کنید و به اوضاع رسیدگی نمایید. در غیر این صورت آسیب های جدی به موتور وارد می شود.

در صورتی که شیلنگ های درون رادیاتور قدیمی باشند به سختی قابل جدا شدن خواهند بود. پس در این شرایط بهتر است برای جدا کردن آن ها از یک ابزار مانند دستمال آغشته به اسپری سیلیکونی کمک بگیرید تا راحت تر بتوانید شیلنگ های جدید را نصب نمایید. مطمئن شوید که بست های بسته شده روی شیلنگ های جدید به اندازه کافی محکم هستند اما خیلی تنگ بسته نشده اند.


برای مطالعه متن کامل روش تخلیه و پاکسازی رادیاتور ماشین به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش تخیله و پاکسازی رادیاتور <<<


3- تسمه تایم (Timing Belt)

1 احیا و بازیابی ماشین

تسمه هایی که به عنوان لوازم جانبی، کمپرسور تهویه مطبوع هوا (air conditioning compressor)، سیستم فرمان پر قدرت (power steering system)، آلترناتور (alternator)، پمپ هوا و پمپ آب را راه اندازی می کنند نیز نیاز به تعمیر پیدا می کنند. مهم ترین تسمه ای که نیاز به بازبینی دارد، تسمه تایم است که حرکت های اصلی موتور را هماهنگ می کند.

در تسمه تایم نیز مانند سایر قطعات لاستیکی، خرابی یا پارگی های ریز قابل مشاهده نیستند. اما اگر آن را مورد بازبینی و یا تعمیر قرار ندهید و موتور خودرو شما از نوع ‏Interference ‎‏ (تداخلی) باشد، پس از بریدن تسمه تایم، پیستون به سوپاپ ‏برخورد کرده و آسیب جدی به موتور وارد می کند.‏ بهترین کار در اینگونه موارد، تعویض تسمه تایم است. البته اگر تسمه تایم ماشین شما از نوع زنجیری است، احتمالاً نیازی به جایگزینی ندارد.

علاوه بر این قطعه لاستیکی مهم، نوار آب بندی (weatherstripping) دور شیشه های اتاقک ماشین، درب ها، کاپوت و صندوق عقب نیز خشک شده و با گذشت زمان خرد می شوند. پس همه آن ها را بازبینی کنید. البته مشکلاتی که ناشی از خرابی این نوارهای آب بندی است به اندازه مشکلات ایجاد شده از پارگی تسمه تایم نیست.

4- بخش های دیگر موتور

شمع موتور خودرو (spark plugs) (و در برخی خودروها، درب دلکو (distributor cap) و چرخانه یا روتور (rotor))، نیز حتماً باید مورد بازبینی قرار گیرد. فیلتر هوا را نیز نگاهی بیندازید و اگر رسوب گرفته یا مسدود شده است آن را تعویض نمایید.

شیلنگ های خلاء (vacuum hoses) را نیز چک کنید و بررسی کنید که آیا ترک برداشته اند یا خیر و اینکه بست های آن ها بسیار سفت بسته شده اند یا خیر. البته اینجا هم یافتن پارگی ها یا ترک ها، کار بسیار سختی است. شیلنگ های لاستیکی تغذیه ای سوخت را نیز بررسی کنید و در صورت پارگی، آن ها را تعویض نمایید.

بست های آن ها را نیز وارسی کرده و در صورت محکم بودن، کمی شل کنید. به یاد داشته باشید موتورهایی که از فناوری تزریق سوخت بهره می برند (fuel-injected)، نیاز به شیلنگ های تقویت شده سوخت دارند.

باتری ماشین را شارژ کنید و در صورت کار کردن، از آن استفاده نمایید. اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که باتری ها به مرور زمان تخلیه می شوند. پایانه های باتری و انتهای کابل را نیز با یک برس پلاستیکی تمیز کنید.

5- ترمزها

2 احیا و بازیابی ماشین

پس از موتور ماشین، نوبت به ترمزها می رسد. کالیپر ترمز باعث می شود لنت های ترمز به سطح دیسک بچسبند و در نهایت خودرو متوقف شود. اگر این قسمت آسیب ببیند، لنت ها و دیسک، دائماً درگیر می شوند و به هم می چسبند. در این شرایط، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک برده تا عیب یابی کند و به برطرف کردن مشکل بپردازد. انجام این کار راحت تر و ارزان تر از آن است که خودتان بخواهید این مشکل را حل کنید.

زنگ زدگی سطحی دیسک ترمز، مسئله چندان بزرگی نیست. چرا که اولین باری که شما ماشین را روشن کرده و رانندگی می کنید، لنت های ترمز، این زنگ زدگی های سطحی را ساییده و از بین می برند.

شیلنگ های فلزی در مقایسه با شیلنگ های لاستیکی بهتر هستند. شیلنگ های لاستیکی ترمز نیاز به تعویض شدن دارند.

6- مایعات خودرو

روغن موتور، روغن ترمز (brake fluid) و مایع خنک کننده، با گذشت زمان خاصیت و کارایی خود را از دست می دهند. روغن دنده یا واسکازین موجود در دیفرانسیل و جعبه دنده دستی، بویی شبیه به تخم مرغ گندیده می گیرد، و روغن گیربکسِ جعبه دنده خودکار و روغن جعبه فرمان، نیز ترش می شوند. همه این ها را باید تعویض کرده و فیلتر روغن جدید نیز استفاده نمایید.

اما تنها تخلیه و جایگزینی مایع خنک کننده، مایع جعبه فرمان و مایع سیستم ترمز، کافی نیست. پس از تخلیه مایعات خودرو، مخازن آن ها را به خوبی بشویید تا تمام جرم ها و مواد قدیمی از آن خارج شوند. کلاچ در خودروهای با جعبه دنده دستی نیز، با روغن ترمز کار می کند، اما خیلی تحت تأثیر گذشت زمان نیست.

همیشه، کار بررسی مایعات ماشین را در مرحله آخر انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است ابتدا شما مایع خنک کننده ماشین را تعویض کنید و بعد متوجه شوید که رادیاتور ماشین را نیز باید تعویض نمایید. در این صورت هزینه اضافی بابت تعویض مایع خنک کننده پرداخت کرده اید.

7- تایرها

3 احیا و بازیابی ماشین

در تایرهای قدیمی bias-ply، نسبت به لاستیک های مدرن radials، احتمال صاف و فرسوده شدن بیشتر است. شما باید شش سال پس از تاریخ تولید تایرها، آن ها را تعویض نمایید؛ صرف نظر از اینکه آن ها چقدر ساییده شده اند. اگر کناره ی لاستیک اتومبیل را نگاه کنید، ترکیبی از حروف الفبای انگلیسی و اعداد را مشاهده خواهید کرد. 4 رقمِ آخر آن ها، نشان دهنده سال و هفته تولید لاستیک است. برای مثال در شکل بالا تاریخ تولیدِ تایر، هفته سی و پنجم سال 2015 است.

اگر تصمیم دارید ماشین تان را در خارج از منزل به مدت طولانی پارک کنید، بهتر است تایرها را با چیزی بپوشانید تا مانع از رسیدن اشعه UV به آن ها و فرسودگی شان شوید.

8- سیستم تهویه مطبوع

در سیستم تهویه مطبوع، ماده خنک کننده یا مبرد، ابتدا به صورت مایع تحت فشار قرار گرفته و سپس به صورت گاز، آزاد می شود. حتی در شرایط مطلوب هم انتظار می رود که حدود ¼ اونس (7 گرم) از ماده مبرد در سال، از بین برود. بنابراین اگر ماشین تان مدت طولانی استفاده نشده و قرار است آن را دوباره روشن کنید، حتماً سیستم کولر و بخاری آن را نیز بررسی نمایید.

بنابراین، بهتر است تایرها، بلبرینگ چرخ ها، باتری، آلترناتور، ترمز، سیستم تعلیق، فرمان، بوشینگ (bushings) و تمام قسمت های خودرو بررسی شوند.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس نحوه تعمیر باتری خالی شده ماشین را فراگیرید.

>>> راهنمای تشخیص و تعمیر باتری خالی شده ماشین <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
7 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
الیاسین

باسلام وعرض خسته نباشید وخداقوت ۸سال هست ماشینم کهپژو پرشیا هست تقریبا ۴۰ تا کار کرده بود بدلائلی در پارکینگ هست می‌خواهیم راه اندازی کنیم لطفا راهنمائی بفرمائید سپاسگزارم

محمدرضا

سلام خسته نباشید من یه ماشینی رو توی مزایده خریدم نزدیک ۹ ساله خوابیده بنظرتون باید باکشو کامل خالی کنم یا نه نیازی نداره؟
نمیدونم برای روشن کردنش باید چیکار کنم که آسیبی به موتورش نبینه

هادی

سلام محمد رضا جان منم ماشین از مزایده گرفتم ممنون میشم بگی چطوری ماشینو راه انداختی و چقدر هزینه داشت برات

افشین

سلام. بنده یکماه پیش قطعات ماشینم از جمله باتری مورد سرقت واقع شد و درگیر کلانتری بودم. فردا میخواهم باتری نو بندازم. آیا قبل از استارت باید مسئله باک بنزین را مورد نظر قرار دهم؟ زمان سرقت ۱۰ لیتر بیشتر بنزین در باک نبود.

کاربر ناشناس

ن بابا هیچیش نیس

کاربر ناشناس

عالی بود‌.دمت گرم🖒🖒

حسینی

سلام ممنون برای مطلب خوب و مفیدتون. من ماشینم ۶ ساله که به دلایل خانوادگی جلو درب خونه افتاده و الان شرایطی پیش اومده که میخوام راهش بندازم فقط اینکه همسرم قبول نمیکنه هر ۴ تا لاستیک تعویض بشه. دو تا نو خریدم به نظرتون خطرناک نیست الان بعد از… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا