سلامت

چگونه می توان اعتیاد به داروی کلونازپام Clonazepam را ترک کرد؟

کلونازپام، که اغلب تحت نام کلونوپین تجویز می شود، دارویی بوده که معمولاً برای درمان بیماری هایی مثل تشنج، اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلال هراس تجویز می شود. از آنجایی که این دارو می تواند به فرد کمک کند احساس آرامش و سرخوشی داشته باشد، ممکن است اعتیاد آور باشد. افرادی که از آن استفاده می کنند، اغلب بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا می کنند. برای ترک اعتیاد کلونازپام باید با علائم آن مبارزه کرد. بنابراین ترک آن کمی دشوار می شود. با ما در فن تریکس همراه باشید تا با روش های انجام این کار آشنا شوید.

روش های ترک اعتیاد به کلونازپام

1 ترک اعتیاد به داروی کلونازپام

1- دوز مصرفیتان را هفته به هفته کم کنید و صبور باشید.

این کار باید بسیار آهسته صورت گیرد تا علائم اعتیاد به کلونازپام در بدنتان بسیار کم شود. هرگز یک دفعه و بدون برنامه ریزی دارو را مصرف نکنید. کم کردن مصرف را با روندی آهسته و به صورت هفتگی تا جایی ادامه دهید تا به صفر برسد. یعنی هر هفته دوز مصرفی را به مقدار کمی کاهش دهید. ترک اعتیادتان به این دارو ممکن است یک ماه یا حتی چندین ماه طول بکشد که کاملاً بستگی به میزان مصرفتان دارد.

– دقت داشته باشید زمانی که دوز را کاهش می دهید تحت هیچ شرایطی مجدداً میزان مصرف را افزایش ندهید. زیرا در سرکوب کردن علائم و رنج ناشی از ترک اعتیاد هیچ تاثیری نداشته و فقط زحماتتان را بر باد می دهد. بهتر است در چنین مواقعی از پزشک کمک بخواهید.

2- اگر در مورد دوز مصرفی برای ترک با پزشک مشورت کرده اید حتماً باید از توصیه ی او پیروی کنید.

در غیر این صورت، اغلب توصیه می شود که 0.125 میلی گرم دوز مصرفی در هر هفته کاهش یابد. یعنی مقدار متوسط و قابل قبول کاهش دوز که اغلب برای همه ی افراد توصیه می شود 125 صدم میلی گرم در هفته است. مثلاً کسی که در هفته 1 میلی گرم مصرف می کند 8 هفته طول می کشد تا به طور کامل آن را ترک کند.

3- دوز کاهش یافته را در بهترین زمان ممکن مصرف کنید.

یعنی بسته به علائمی که از ترک اعتیاد تجربه می کنید کلونازپام را زمانی مصرف کنید که علائم را سرکوب کند. این گونه بیشتر می توانید ترک اعتیادتان را مدیریت کنید. مثلاً برای افرادی که شب ها بی خوابی می کشند یا کابوس دیده و دچار بختک می شوند، دارو باید در شب مصرف شود.

4- یک برنامه ی سم زدایی بدن ترتیب دهید.

سم زدایی می تواند به مدیریت کردن علائم ناشی از ترک اعتیاد کمک کرده و تمایل و وسوسه شدن به افزایش دوز را کاهش دهد. سم زدایی بدن به طرق مختلفی صورت می گیرد که با کمی تحقیق و بررسی می توانید بهترین راه را انتخاب کنید.


برای پاک سازی بدن و ساخت حمام سم زدا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی ساخت حمام سم زدا و پاک سازی بدن <<<


تا ترک کامل، خودتان را ایمن نگه دارید.

1- انتظار علائم را داشته و مقاومت کنید.

بیشتر افراد در عرض یک تا دو روز از آخرین مصرفشان علائم اعتیاد به کلونازپام را مشاهده می کنند. به دلیل اینکه کلونازپام می تواند به مدت 5 تا 14 روز در بدن باقی بماند، به احتمال زیاد علائم بعد از یک تا دو هفته از بین می رود. حتی اگر در عرض دو هفته هم از بین نرفت در عرض چند ماه به طور کامل از بین می رود. بنابراین در موارد بسیار نادر که شخص در مصرف کلونازپام زیاده روی کرده، ممکن است علائم یک تا دو سال طول بکشد. در این یک تا دو هفته مقاومت کرده و با علائم کنار بیایید و زحماتتان را بر باد ندهید. سم زدایی در این دوران یعنی پس از اتمام مصرف نیز توصیه می شود.

علائم رایج عبارت اند از:

– لرزش
– حالت تهوع
– استفراغ
– بی خوابی
– کابوس
– تعرق مفرط
– بختک
– سردرد
– ضعف
– دردهای عضلانی
– افسردگی
– گریه
– گیجی
– زوال شخصیت
– مشکلات تمرکزی
– خستگی
– هذیان ها
– تحریک پذیری
– نوسانات خلقی
– افکار خودکشی

2- سم زدایی با مصرف خوراک های مفید نیز توصیه می شود.

سم زدایی با رژیم غذایی می تواند بدن را تا حد زیادی پاکسازی کرده و دارو را از بدنتان خارج کند. توصیه می شود در این مدت مواد سالم مصرف کرده و خوردن میوه و سبزیجات را بالا ببرید. گوشت کم چرب مصرف کنید، آب فراوان (روزی 8 لیوان) بنوشید و ورزش های سبک انجام دهید. 7 تا 9 ساعت بخوابید و از وارد کردن سموم به بدن با مصرف کافئین، تنباکو، الکل و داروها و مواد مخدر دیگر جداً خودداری کنید.

3- روابط دوستانه و حمایت دوستان را از خود دریغ نکنید.

داشتن دوستانی که در طول این مدت حامی شما باشند و با کلام و گفتارشان به شما انرژی مثبت دهند، از نظر روحی قوت قلبی بسیار بزرگ است که شما را در رسیدن به هدفتان بسیار یاری می کند.

4- قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه (OTC) با پزشک مشورت کنید.

ممکن است در طول مدتی که با علائم دست و پنجه نرم می کنید وسوسه شوید که برای تسکین درد یا سرکوب کردن علائم داروهایی را مصرف کنید. هرگز خودسرانه این کار را انجام نداده و ابتدا با پزشک در این باره مشورت کنید. تا مطمئن شوید که مصرف دارو برایتان بی ضرر است.

5- عواملی مثل استرس و اضطراب که شما را به سمت مصرف دارو سوق می دهند را از بین ببرید.

سعی کنید از آنها دور بوده یا راه های بهتری را برای مقابله با آنها بیابید.

در پایان اشاره می کنیم که برای اطلاع از نحوه ترک اعتیاد به آمفتامین به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی ترک اعتیاد به آمفتامین <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
زارعی

سلام مدت 15سال پیش دکتر کلونازپام 1را برای میگرنم تجویزکرد وقتی دیدم دردم بلافاصله تسکین میابد مدام مصرف کردم تعدادآن ثابت نیست گاهی به 3عدد درروزهم میرسد ولی به تازگی که عوارض آنراشنیدم تصمیم به ترک آن دارم لطفا راهنماییم کنید

دکمه بازگشت به بالا