سلامت

خطرات و معایب استفاده از کاپ یا فنجان قاعدگی چیست؟

خطرات استفاده از کاپ قاعدگی

مطالعات اخیر نشان داده که کاپ یا فنجان های قاعدگی بیشتر از تامپون خطر ابتلا به بیماری سندرم شوک سمی را دارند. فنجان قاعدگی نسبت به نوار بهداشتی و تامپون هزینه ی کمتر و ماندگاری طولانی تری دارد. با این وجود نتیجه ی یک تحقیق و مطالعه ای که اخیراً در دانشگاه کلود برنارد (Claude Bernard) در لیون فرانسه صورت گرفت، نشان داد که استفاده از کاپ قاعدگی خطر ابتلا به سندرم شوک سمی ((toxic shock syndrome (TSS) را افزایش می دهد. این بیماری در واقع در اثر رشد بیش از حد یک باکتری تهدید کننده ی جان انسان، تشکیل شده و موجب ایجاد خارش، تب، افت فشار خون و در مواردی نادر مرگ می گردد.

2 خطرات استفاده از کاپ قاعدگی

این بیماری هر ساله یک زن از بین 100000 زن را در آمریکا درگیر می کند. البته در سال 2016، 323 مورد از این بیماری در آمریکا گزارش شد که 26 مورد آن موجب مرگ گردید.

در مطالعه و تحقیقات اخیری که در این باب انجام شد، محققان 4 عدد فنجان و 11 نوع تامپون را مورد بررسی قرار دادند تا بدانند چگونه استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) (باکتری که سندرم شوک سمی را ایجاد می کند)، روی کاپ و تامپون تاثیر می گذارد. آن ها برای یک بسته تامپون شرایطی مشابه همان چیزی که در واژن دارد را ایجاد کردند. نتایجی که به دست آمد واقعا غیر منتظره بود زیرا در شرایط ایجاد شده برای تامپون انتظار می رفت که سندرم شوک سمی ایجاد شود درحالی که تامپون ها رشد باکتریی که عامل این بیماری بوده را کاهش دادند. با این حال محققان اظهار داشتند که نتیجه ی مشابهی نمی تواند برای کاپ هم وجود داشته باشد. بنابراین به سراغ کاپ های قاعدگی نیز باید رفت و آن ها را نیز مانند تامپون مورد بررسی قرار داد. محققان بعد از مطالعات و تحقیقات انجام شده، اظهار داشتند که رشد باکتری S.aureus و تولید سم در فنجان های قاعدگی بیشتر از تامپون است. البته در نوع، سایز و برند کاپ ها نتایج متفاوت بود. اما در حالت کلی این اتفاق به خاطر هوا و فضای اضافی بوده که توسط کاپ در محیط آزمایشی (مشابه واژن) ایجاد می شود.

این نتایج در 20 آوریل 2018 در مجله ی Applied and Environmental Microbiology منتشر شد.

همچنین نتایج نشان داده که حجم، شکل ظاهری و فرم کاپ قاعدگی به گونه ای است که مثلا یک فنجان با سایز متوسط فضایی خالی را در واژن ایجاد کرده که محلی برای گردش هوا و وجود هوای اضافی است. همین فضا و وجود هوا باکتری ها را به رشد دعوت می کند. به علاوه باکتری S.aureus می تواند در داخل فنجان بیوفیلمی (زیست لایه) را ایجاد کرده که از بین بردن آن بسیار دشوار است. گرچه سازنده های کاپ های قاعدگی توصیه می کنند که فنجان ها را برای هر بار استفاده با آب و صابون باید شست، اما محققان به این نتیجه رسیدند که استریل کردن فنجان ها در آب جوش، بهتر و مطمئن تر می باشد.

در مورد تامپون هم بهتر است بدانید که نباید بیش از 8 تا 12 ساعت در واژن باشد. زیرا هر چه طولانی تر بماند باکتری بیشتری در آن رشد می کند. در ضمن قبل از قرار دادن یا برداشتن تامپون و یا حتی کاپ قاعدگی، دست ها حتما باید با آب و صابون شسته شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار

لطفا منبع این مقاله رو ذکر کنید ؟؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا