سلامت

چگونه از فشار چشم جلوگیری کنیم؟

اگر چه خلقت چشم به گونه ای است که به صورت 24 ساعت می توان از آن استفاده کرد، اما تمرکز بر یک چیز مانند کتاب یا کامپیوتر برای مدت طولانی موجب فشار آمدن بر چشم و به وجود آمدن عارضه ی فشار چشم می شود. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبور هستید با چشم هایتان بر یک چیز متمرکز شوید به احتمال زیاد دچار عارضه ی فشار چشم می شوید. در این مقاله فن تریکس به شما کمک می کند تا از بروز این مشکل پیشگیری کنید.


برای اطلاع از عمر و دوام عمل لیزیک چشم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> عمر و دوام عمل لیزیک چشم <<<


تمرین تکنیک های پیشگیری از بروز فشار چشم

1- به چشمانتان استراحت دهید.

زمانی که چشمانتان خسته است سعی کنید از تکنیک های ریلکس کردن و استراحت چشم یعنی تکنیک کوپینگ یا باد کش درمانی و یا palming (رفع خستگی چشم) استفاده کنید. روی صندلی جلوی میز بنشینید، کف دست ها را به هم بمالید تا گرم شوند، آرنج ها را روی میز گذاشته و کف دست های گرم را روی چشم های بسته بگذارید، سپس 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. در این شرایط باید تغییر و استراحت را در چشمانتان حس کنید. در غیر این صوت، زمان را کمی بالا ببرید. فراموش نکنید که فشار کف دست روی چشم ها باید بسیار کم باشد.

1 پیشگیری از فشار چشم

2- به طور مداوم به چشم استراحت دهید.

اگر برای مدت طولانی با فاصله کمی به چیزی خیره می شوید، انجام تکنیک های استراحت چشم برای شما ضروری است. به علاوه باید فاصله ی چشم ها با جسم را بیشتر کنید. زیرا به شدت به ماهیچه ی مژگانی که در طول کار کردن، مسئول کنترل عدسی چشم است، آسیب وارد می شود. پس لازم است برای از دست نرفتن قدرت چشم، گاهی این تمرکز عدسی و مردمک چشم را تغییر دهید.

2 پیشگیری از فشار چشم

3- بیشتر پلک بزنید.

پلک زدن باعث شکسته شدن تمرکز، مرطوب شدن چشم و جلوگیری از عارضه ی خشکی چشم می شود.

4- از قاعده ی 20-20-20 استفاده کنید.

یعنی هر 20 دقیقه یکبار چشمانتان را به مدت 20 ثانیه بسته و مدتی به چیزی که 20 فوت (6 متر) از شما فاصله دارد، نگاه کنید.

3 پیشگیری از فشار چشم

5- به ماهیچه های چشم وزرش دهید.

چشم ها را به آرامی به سمت طرفین، بالا و پایین حرکت دهید. سپس حرکت چشم ها را دایره ای کنید. این تمرین ها را روزانه چند بار انجام دهید. خصوصاً اگر در حوزه ی کاری خود مدت زمانی طولانی روی صفحه ی کامپیوتر خیره می شوید.

4 پیشگیری از فشار چشم

محیط اطرافتان رو تغییر دهید.

1- اگر شغل شما به گونه ای است که باید برای مدت طولانی روی چیزهای مختلف مانند کتاب، دسکتاپ، کیبورد، کاغذ و…نگاه کنید، سعی کنید همه ی آن ها را در نزدیک ترین حالت ممکن قرار دهید تا چشم های خود را خیلی به طرفین تغییر جهت ندهید و به چشم فشار نیاید. زیرا چشم مجبور نیست تمرکز را از چیزی برداشته و روی شیء دورتر دوباره تمرکز کند.

2- روشنایی محیط را مدیریت کنید.

اگر محیطی که در آن قرار دارید، بیش از حد روشن یا تاریک باشد به چشم آسیب می زند. همچنین نور باید از دو طرف هم وجود داشته باشد تا از ایجاد سایه که برای سلامت جسم مضر است، جلوگیری شود. نور محیط باید شبیه به نور صفحه ی دسکتاب باشد. تغییر پرده ها و لامپ ها در تنظیم کردن نور محیط و جلوگیری از فشار چشم بسیار مؤثر است.

3- در صورتی که عینک متناسب با نمره ی چشمتان نباشد، باعث فشار چشم می شود.

اگر یک فرد عینکی هستید، حتماً فشار چشم را تجربه می کنید. پس بهتر است با چشم پزشک مشورت کنید. چرا که ممکن است چشم هایتان بر اثر شغلی که دارید، ضعیف تر شده و عینک مناسب چشمتان نباشد.

اگر سر و کارتان با کامپیوتر است و مجبورید مدت طولانی به آن خیره باشید:

1- فاصله ی مانیتور با چشمان خود را تا حد امکان زیاد کنید.

یک تا نیم متر فاصله ی بسیار مناسبی است. از نظر بالا و پایین بودن مانیتور نیز مانیتور باید از چشمانتان کمی پایین تر باشد، به گونه ای که وقتی مستقیماً به دسکتاپ نگاه می کنید بالای صفحه را ببینید. این کار باعث می شود گردنتان در وضعیتی طبیعی قرار گیرد و از چشمانتان کمتر کار کشیده شود.

2- نور صفحه و کنتراست را تنظیم کنید.

نور صفحه را کاهش و کنتراست آن را افزایش دهید. نور زیاد صفحه به چشم آسیب می زند. همچنین اگر کنتراست کافی بین سیاه و سفید وجود نداشته باشد، چشمانتان زمان زیادی را برای تشخیص آیتم های مختلف گذاشته که همین امر باعث می شود فشار چشم افزایش یابد.

5 پیشگیری از فشار چشم

3- صفحه نمایش را تمیز کنید.

ذرات الکترواستاتیکی وجود دارند که ممکن است از روی صفحه نمایش کامپیوتر منتشر شوند و گرد و خاک را به سمت چشمان شما سوق دهند. در نتیجه موجب تحریک و فشار چشم شوند. برای جلوگیری از این امر، صفحه نمایش خود را با محلول مخصوص مانیتور پاک کنید.

علائم فشار چشم را بشناسید.

1- سوزش چشم، افتادگی و پرش پلک، تار بینی، خارش، سردرد و حساسیت به نور از علائم فشار چشم هستند که در اثر خیره شدن طولانی مدت چشم به چیزی با فاصله ی کم ایجاد می شود.

6 پیشگیری از فشار چشم

2- علائم شدیدتری هم وجود دارند که در صورت درمان نشدن فشار چشم اولیه و تشدید آن ایجاد می شوند.

این علائم عبارت اند از: احساس خستگی شدید چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم و درد شدید. در صورتی که چنین علائمی را احساس کردید، اتاق های روشن را ترک کرده و نور اتاق را به حداقل ممکن برسانید. زمانی که اتاق کاملاً تاریک شد، دراز کشیده، چشم ها را ببندید و تکنیک های استراحت چشم را انجام دهید. البته فراموش نکنید که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> روش درمان خانگی مگس پران <<<

>>> روشی برای سهولت خواندن متون و کاهش خستگی چشم در iOS <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا