سلامتموبایل و تبلت

روش هایی برای سهولت خواندن متون و کاهش خستگی چشم در iOS

اپل همواره در تلاش است تا قابلیت های جدیدی را به سیستم عامل مک او اس و دستگاه های iOS اضافه کند. این کمپانی به جزئیات توجه بیشتری داشته و هر بار تنظیمات و آپشن های جدیدی را به ابزارهایش اضافه می نماید. از این رو، iOS یکی از در دسترس ترین و بهترین سیستم عامل های موجود در بازار است.

True Tone و Night Shift، دو قابلیت جدید سیستم های آی او اس هستند که خوانایی متون را در سیستم های آی او اس افزایش می دهند و از خستگی چشم جلوگیری می کنند. در این مقاله، شما را با این دو قابلیت جدید آشنا خواهیم کرد.

روش فعال سازی True Tone در iOS

True Tone یکی از ویژگی های شاخص و اولیه در آیپد پرو 10.5 (iPad Pro 10.5″) در سال 2016 است. پس از آن، این قابلیت در گوشی های آیفون X و آیفون 8 نیز مشاهده شد. این قابلیت، ترکیبی از ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری است که صفحه نمایش با داشتن چنین قابلیتی در خود میزان رنگ و شدت نور نمایشگر را با مکانی که کاربر در آن قرار دارد تطبیق می دهد. به این صورت که با استفاده از تعدادی سنسور می‌‎ تواند وضعیت نور محیط اطراف را تشخیص داده و در محیط هایی با روشنایی گرم رنگ آمیزی گرم تر و در محیط هایی با روشنایی سرد رنگ سردتری را به خود بگیرد. این قابلیت به طور خودکار میزان تعادل رنگ سفید صفحه نمایش را به خوبی با نور محیط اطراف شما مطابقت داده و تنظیم می کند. همین قابلیت جدید به شما کمک می کند تا در محیط های تاریک تر بتوانید راحت تر متون روی نمایشگر را بخوانید.

با انجام مراحل زیر می توانید قابلیت True Tone صفحه نمایش خود را فعال نمایید:

1- برنامه تنظیمات را باز کنید.

2- به قسمت Display & Brightness بروید.

3- تیک مربوط به True Tone را فعال نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که تمام دستگاه ها از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند، بنابراین اگر در لیست باز شده در قسمت Display & Brightness، گزینه True Tone وجود نداشت، شما قادر به استفاده از این ویژگی نیستید.

پس از فعال کردن این حالت، شما متوجه تغییراتی در تنظیم تعادل رنگ سفید برای مطابقت با میزان روشنایی اتاق خواهید شد. حال اگر گزینه True Tone را غیر فعال کنید، می بینید که روشنایی صفحه نمایش به صورت خیلی تیزتر و شدیدتر خواهد شد.

روش فعال سازی Night Shift در iOS

اگر مجبور باشید با مک او اس یا گوشی خود در هنگام شب کار کنید، قطعاً چشمانتان با نور گوشی شما در تاریکی خسته تر خواهد شد. همین امر سبب می شود شما دیرتر نیز به خواب بروید.

پزشکان عوارض جانبی نور آبی را بررسی کرده و به نتایج جالبی دست یافته اند. نور آبی نوری است که از صفحه ال سی دی تلویزیون و کامپیوتر منتشر می شود. این نور آبی می تواند روی افراد مختلف تأثیرات متفاوتی داشته باشد، اما نگاه کردن به این نور هنگام خواب، سیستم خواب شما را به هم خواهد ریخت. در واقع، اگر درست قبل از خواب به نور آبی نگاه کنید، سطح ملاتونین بدن به هم می ریزد. هورمون ملاتونین برای تنظیم ساعت خواب بدن بسیار مهم است و میزان آن با نور محیط تغییر می‌ کند.

خوشبختانه، کمپانی اپل راه حلی برای این مشکل در نظر گرفته است که Night Shift نام دارد. اپل Night Shift را ساخته است تا الگوی خواب بدن شما به دلیل نگاه کردن به نور آبی به هم نریزد. Night Shift، دمای رنگ های صفحه نمایش را تغییر می دهد و با فیلتر کردن امواج آبی منتشر شده از اسکرین، میزان نور آبی نمایشگر را به میزان قابل توجهی محدود خواهد کرد. این قابلیت بر روی دستگاه های iOS 64 بیتی که روی iOS 9.3 و بالاتر در حال اجراست، قابل دسترسی است.

با انجام مراحل زیر می توانید قابلیت Night Shift را فعال نمایید:

1- به قسمت تنظیمات دستگاه بروید.

2- از گزینه Display & Brightness موجود در بخش تنظیمات، Night Shift را پیدا کنید.

3- پس از انتخاب Night Shift، گزینه Scheduled را فعال کنید و سپس زمان مورد نظر برای شروع و پایان این ویژگی را وارد نمایید تا خودش فعال شود (مطابق شکل زیر).

1 سیستم عامل iOS

پس از انجام مراحل بالا، Night Shift خودش به صورت خودکار و با استفاده از تنظیمات دمای رنگ پیش فرض، فعال و غیر فعال می شود و هیچ نیازی به تنظیم مجدد از طرف شما ندارد.

اگر می خواهید دمای رنگ پیش فرض سیستم تان را تغییر دهید، مسیر زیر را دنبال کنید:

• Settings | Display & Brightness | Night Shift

• سپس از قسمت color temperature، با جا به جا کردن نوار لغزنده مربوطه، میزان گرمی و درجه حرارت را خودتان تنظیم نمایید.

نحوه تغییر اندازه متن در iOS

قابلیت تنظیم اندازه متن در سیستم های iOS بسیار مهم بوده و سبب شده که کمپانی اپل سیستم طرح بندی متون را در تولیدات جدید خود، به طور کامل بازسازی کند.

این قابلیت جدید Dynamic Type نام دارد و به کاربران اجازه تغییر اندازه متن را می دهد.

مراحل زیر را انجام دهید تا به راحتی بتوانید اندازه متن در آی او اس را تغییر دهید:

1- به تنظیمات سیستم بروید.

2- از این قسمت، Display & Brightness و سپس Text Size را باز کنید.

3- نوار لغزنده را به اندازه دلخواه جا به جا کنید تا اندازه متن تغییر یابد. (مطابق شکل زیر)

2 سیستم عامل iOS

همان طور که نوار لغزنده را جا به جا می کنید، اندازه متن زیرین آن نیز تغییر پیدا کرده و شما می توانید به کمک آن، به اندازه دلخواه تان برسید.

نحوه فعال سازی زوم صفحه نمایش در iOS

ممکن است شرایطی پیش بیاید که شما نیاز داشته باشید تمام صفحه نمایش سیستم تان را بزرگ کنید. آی او اس این قابلیت جدید را هم اضافه کرده است. این قابلیت می تواند فقط برای بزرگ کردن یک پنجره روی صفحه نمایش به کار رود یا حتی تمام صفحه نمایش را در حالت full screen بزرگ نماید.

برای فعال سازی بزرگ نمایی صفحه نمایش سیستم آی او اس، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- قسمت تنظیمات را باز کنید.

2- سپس مسیر General | Accessibility | Zoom را انتخاب کنید.

3- تیک زوم را فعال کنید.

از قسمت زیر Zoom Region، می توانید حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ Windowed Zoom یا Full Screen Zoom.

در پایان می توانید با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس از با روشهای رفع فشار و خستگی چشم آشنا شوید.

>>> روش های رفع خستگی و فشار چشم <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techrepublic




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا