سلامت

چگونه جذب اسید فولیک در بدن را افزایش دهیم؟

اسید فولیک یک ماده محلول در آب و از اعضای خانواده ی ویتامین های B بوده که دریافت مقدار کافی آن در هر رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. فولیک اسید که با نام های ویتامین B9، فولات (فرم موجود در غذا) یا فولاسین نیز شناخته می شود، در تولید سلول های جدید به بدن کمک می کند. اگرچه همه ی افراد به اسید فولیک بسیار نیاز دارند، اما مصرف آن برای خانم های باردار اهمیت ویژه ای دارد. زیرا از بروز نقایص عمده هنگام تولد نوزاد جلوگیری کرده و باعث افزایش شانس باروری در سنین بالا می شود. بنابراین در کنار مصرف این مواد باید به جذب کافی و عالی آن توسط بدن نیز توجه داشت. افزایش جذب اسید فولیک با انتخاب صحیح رژیم غذایی بسیار آسان است. با ما در فن تریکس همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

افزایش جذب اسید فولیک در بدن

1- ریسک فاکتورهایی که باعث اختلال در جذب و جذب کمتر اسید فولیک در بدنتان می شود را بشناسید. برخی افراد به دلیل مشکلات ژنتیکی، بیماری های مزمن (بیماری های کرون، سلیاک و دیالیز) و استفاده ی برخی از داروهای خاص (ضد التهاب ها، آنتی بیوتیک ها و آنتی اسیدها) بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به کمبود اسید فولیک و جذب کم آن هستند. زیرا این عوامل در جذب اسید فولیک اختلال ایجاد می کنند. بنابراین در صورت وجود فاکتورهای خطری گفته شده، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
2- اسید فولیک را با ویتامین ها همراه کنید. برای جذب اسید فولیک بیشتر و بهتر، آن را با ویتامین B12 مصرف کنید. مصرف مکمل های اسید فولیک به تنهایی می تواند باعث کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 شود.
– ویتامین B12 و اسید فولیک جهت حمایت از سلامت قلب و اعصاب، با یکدیگر کار می کنند.

1 افزایش جذب اسید فولیک در بدن

3- سعی کنید در طول 30 دقیقه مصرف مواد غذایی، مولتی ویتامین ها و مکمل ها را نیز میل کنید. این کار باعث پردازش و هضم مکمل ها به همراه غذا می شود. به دلیل اهمیت اسید فولیک، سعی کنید در طول روز آن را مصرف کنید.

2 افزایش جذب اسید فولیک در بدن

– حین نوشیدن چای سبز، از مصرف اسید فولیک خودداری کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که چای سبز باعث کاهش جذب اسید فولیک می شود.
4- میوه و سبزیجات را به صورت خام یا بخار پز مصرف کنید. اسید فولیک به صورت طبیعی در میوه و سبزیجات وجود دارد. توجه کنید که اسید فولیک موجود در این مواد غذایی، در صورتی که در معرض هوا و گرما قرار گیرد، از بین می رود. همچنین نگهداری و ذخیره سازی نامناسب آنها، باعث کاهش مقدار اسید فولیک موجود درسبزیجات می شود. بخار پز کردن سبزیجات یکی از بهترین روش های پخت آن می باشد. زیرا ویتامین ها از جمله فولات موجود در این مواد بهتر حفظ می شود.
5- هر روز یک لیوان آب پرتقال بخورید. آب پرتقال یا یک مکمل ویتامین C می تواند در جذب مواد مغذی از جمله فولیک اسید به بدن کمک کند.

نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید

– میزان دوز مصرفی توصیه شده برای افراد در سنین مختلف متفاوت است. مثلا افراد (زن و مرد) بالای 13 سال، 400 میکروگرم در روز و زنان باردار در همه ی سنین، 600 میکروگرم در روز باید اسید فولیک مصرف کنند. اما توجه داشته باشید که نباید مصرف آن بیش از 1000 میکروگرم در روز شود. با این حال حتما آن را تحت نظر و نسخه ی پزشک مصرف کنید.

3 افزایش جذب اسید فولیک در بدن

– نتایج آزمایش های کنترل شده، نشان می دهد که مصرف مناسب اسید فولیک از سکته مغزی و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
– بیشتر افراد متوجه عوارض جانبی اسید فولیک نمی شوند. اما بعضی از آنها حالت تهوع، گاز، مشکلات خواب و علائم دیگر را تجربه می کنند.
– مصرف بیش از حد اسید فولیک می تواند منجر به علائمی مانند مشکلات تنفسی، ضعف، خستگی یا تغییر رنگ ادرار شود.
– مارچوبه، بروکلی، نخود، عدس، تخم مرغ، پاپایا و گل کلم منابع عالی اسید فولیک بوده که فولات نیز نامیده می شوند. این مواد می توانند به صورت طبیعی در رژیم غذایی قرار گیرند.
– قبل از اقدام به بارداری، مصرف اسید فولیک را شروع کنید. مصرف کافی این ماده از نقص لوله عصبی جنین (NTD) که بر نخاع و مغز تأثیر می گذارد، جلوگیری می کند. لوله عصبی بخشی از جنین بوده که مغز و نخاع از آن به وجود می آید. بنابراین از آن جایی که این لوله ی عصبی در ماه های اول بارداری تشکیل می شود، حتما باید اسید فولیک کافی از قبل در بدن وجود داشته باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا