بیشتر بدانید

خطرات استفاده از تایر یا لاستیک ماشین به عنوان گلدان سبزیجات

کاشت سبزیجات برای استفاده ی خانگی در سطوح بالا و در گلدان های بزرگ بهترین روش برای بهره بردن از مواد غذایی سالم و ارگانیک است. به خصوص در مناطق و خانه هایی که امکان استفاده از باغ و باغچه برای این منظور وجود ندارد. فقط کافی است چند ظرف یا گلدان بزرگ را با خاک گلدان یا خاک مخصوص خریداری شده پر کرد و نگران هیچ چیز دیگری نبود.


فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه ساخت باغچه سبزیجات در خانه” و”چگونگی از بین بردن شوره گلدان سفالی” را به شما پیشنهاد می دهد.


مضرات استفاده از تایر خودرو به عنوان گلدان

امروزه بسیاری از افراد، علاقه مند به استفاده از این روش حتی در آپارتمان ها شده اند. حتماً شما هم متوجه گلدان هایی از جنس لاستیک ماشین در جلوی بسیاری از خانه ها و مغازه ها شده اید و خودتان هم شاید چند نمونه از آن را داشته باشید. شاید علاقه ی بسیاری از افراد در استفاده از تایر به عنوان گلدان این باشد که، هم مقرون به صرفه است و هم فضای کافی برای رشد سبزیجاتی مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی را دارد. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد و افراد در مورد آن مطمئن نیستند، ایمن و بی ضرر بودن استفاده از تایرها برای رشد سبزیجات خوراکی در آن هاست. متاسفانه هنوز تئوری بسیار قوی و محکمی در مورد کاملاً بی خطر یا خطرناک بودن استفاده از این روش ارائه نشده است.

1 خطرات استفاده از لاستیک به عنوان گلدان

بسیاری از افراد که طرفدار استفاده از تایر به عنوان گلدان هستند معتقدند که، علاوه بر مقرون به صرفه بودن، استفاده از آن ها بسیار آسان است و نیاز به سوراخ کردن و جابه جایی و کارهای این چنینی که برای دیگر گلدان ها انجام می شود را ندارد. به علاوه به راحتی می توان آن ها را رنگ کرده و به طرح دلخواه و زیبا درآورد. برای گیاهانی مثل هویج و سیب زمینی که به خاک گرم نیاز دارند نیز تایر ظرف ایده آلی می باشد، زیرا لاستیک سیاه در نور مستقیم خورشید بسیار گرم می شود و گرما را در خود نگه می دارد. همچنین استفاده از لاستیک به عنوان گلدان و بستر رشد روشی ارزان و آسان برای حل یك مشكل زیست محیطی بسیار بزرگ است. از طرفی هر تایری که به عنوان گلدان مورد استفاده قرار می گیرد در محیط رها نشده، سوزانده نمی شود و سموم را در هوا منتشر نمی کند.

اما در مورد مضر با بی ضرر بودن رشد سبزیجات در این گلدان ها چه؟ بسیاری از تحقیقات دانشمندان این گونه بیان می دارد که تایرها زمانی بیشترین خطر را برای سلامتی انسان دارند که سوزانده شوند و دود آن ها در هوا سموم را آزاد کند.

ولی با این حال مواد تشکیل دهنده ی تایر که در ادامه به آن اشاره می کنیم نیز آنقدری تامل برانگیز هستند که به ما گوشزد کنند در استفاده از آن ها به عنوان گلدان برای کاشت سبزیجات محتاط بوده و هوشیارانه عمل کنیم.

مواد تشکیل دهنده تایر:

– (استون، آنیلین، آرسنیک، باریم، بنزن (یک سرطان زا شناخته شده)، بنزوتیازول، کادمیوم، کلرواتان، کروم، کبالت، مس، پیشگیرنده شعله، ایزوپرن، لاتکس، منگنز، جیوه، متیل اتیل کتون، متیل ایزوبوتیل کتون، نفتالین، نیکل، نایلون، فنل، رنگدانه ها، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) مشکوک به سرطان زا بودن، پلی استر، ابریشم مصنوعی، لاستیک مصنوعی (مشکوک به سرطان زا بودن)، تولوئن، تری ‌کلرواتیلن و فلز روی، به خاطر همین مواد تشکیل دهنده لاستیک ها نمی توان از ان ها یه عنوان گلدان سبزیجات استفاده کرد.

با اینکه نتایجی در رابطه با خطرات سلامتی ناشی از استفاده از لاستیک به عنوان گلدان هنوز به دست نیامده و تحقیقات بیشتری هنوز لازم است، اما مرکز سلامت Mount Sinai اظهار داشته: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در لاستیک خرد شده (crumb rubber) در مقادیر بسیار بالا در نمونه های آزمایشگاهی نشان داده که باعث نقص نوزاد هنگام تولد، نقص عصبی و رشدی و در برخی موارد می توانند باعث سرطان شوند.

البته بیشتر این نگرانی ها درمورد مواد شیمیایی موجود در لاستیک خرد شده است؛ اما برخی از کارشناسان باغبانی ارگانیک معتقدند لاستیک های دست نخورده که به عنوان گلدان استفاده می شوند نیز درنهایت خراب شده و مواد شیمیایی آن ها جذب ریشه ی گیاهان می شود. حتی مقادیر کمی از این مواد شیمیایی می توانند با گذشت زمان خطرات قابل توجهی را به همراه داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از منابع معتبر باغبانی ارگانیک توصیه می کنند نسبت به رشد سبزیجات خوراکی در لاستیک خودرو به عنوان یک عمل طولانی مدت احتیاط شود. یعنی استفاده ی کوتاه مدت از لاستیک به عنان گلدان و برای رشد سبزیجات مشکلی ندارد، اما لاستیک ها با گذشت زمان تجزیه می شوند و همان فلزات و مواد شیمیایی را که با سوختن آزاد می کنند را رها می کنند. ولی این نوع تجزیه روند بسیار کندی دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا