تغذیهسلامت

نحوه و چگونگی مصرف ویتامین D3

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی بوده و زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، در بدن ساخته می شود. همچنین می توان ویتامین دی را با منابع غذایی، قرص و مکمل های خوراکی مصرف کرد. اما ساده ترین و کارآمد ترین راه برای به دست آوردن آن از طرق نور خورشید است. اگر به هر دلیلی با نور خورشید و منابع غذایی، ویتامین دی کافی به دست نیامد، مکمل های ویتامین D3 بهترین منبع برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن هستند.

برای مصرف مکمل های ویتامین D3

1 مصرف و استفاده از ویتامین D3

1- انواع ویتامین D را بشناسید.

دو نوع ویتامین دی وجود دارد. ویتامین D2 که ارگوکالسیفرول نیز نامیده می شود و فرمی گیاهی داشته، این ویتامین از شیر و غلات به دست آمده است. ویتامین D3 که با نام کلکلسیفرول شناخته شده و نوع بهتری است؛ زیرا زمانی که پوست در برابر آفتاب قرار می گیرد، بدن این نوع ویتامین را تولید می کند. همچنین این نوع ویتامین دی در محصولات حیوانی نیز یافت می شود.

– مصرف ویتامین D2 برای گیاه خواران مناسب و ایمن است، زیرا از منابع گیاهی به دست می آید.

– مکمل های ویتامین D3 مشتق شده از چربی پشم گوسفندی است.

2- میزان مناسبی از ویتامین را مصرف کنید.

هر انسان بسته به سن و شرایط خاص مثل شیردهی و بارداری، به میزان معینی ویتامین دی در روز نیاز دارد.

میزان توصیه شده روزانه برای هر گروه سنی عبارت است از:

– نوزادان از زمان تولد تا 12 ماهگی: به (میکروگرم) 10mcg یا 400IU ویتامین دی در روز نیاز دارند.
– 70 ساله ها: 15mcg یا 600IU
– افراد بالای 70 سال: 20mcg یا 800IU
– مادران باردار و شیرده: 20mcg یا 800IU

به یاد داشته باشید، افرادی که کمبود شدید ویتامین D3 دارند، احتمالاً به دوزهای بیشتری احتیاج داشته تا کمبود آن ها جبران شود؛ بعد از آن دوزهای گفته شده را مصرف کنند. بهتر است این افراد برای مصرف ویتامین D3 با پزشک مشورت کنند.

3- مصرف مکمل ها در دوز مناسب

اگر چه بدن روزانه به مقدار معینی ویتامین دی نیاز دارد، اما زمانی که مصرف آن به شکل مکمل است، باید به مقدار بیشتر از نیاز مصرف شود. این موضوع به این خاطر است که بدن تمام ویتامینی که به صورت مکمل مصرف می شود را جذب نمی کند. به همین دلیل مصرف در قالب مکمل باید بیشتر از میزانی باشد که روزانه بدن به آن نیاز دارد.

اکثر پزشکان توصیه می کنند که مقدار ویتامین دی مورد نیاز روزانه بدن، با مصرف 1000IU مکمل ویتامین D3 تامین می شود. البته این مقدار برای افراد عادی توصیه می شود. بنابراین اگر شرایط خاصی دارید در مورد دوز مصرفی روزانه حتماً با پزشک مشورت کنید.

4- مصرف مکمل

برای مصرف این ویتامین، هم می توانید مکمل های ویتامین D3 خالص را تهیه کرده و هم از مولتی ویتامین های حاوی ویتامین D3 استفاده کنید. با این حال، این مولتی ویتامین ها به طور کلی دارای سطوح پایینی از ویتامین D3 هستند. پس بهتر است آن را به صورت یک مکمل جداگانه تهیه کنید. اکثر این کپسول ها به صورت 1000IU ارائه می شود، اما 400IU آن نیز موجود است. با توجه به نوعی که تهیه می کنید روزی یک یا سه بار آن را مصرف کنید.
همچنین توصیه می شود ویتامین D3 را به همراه وعده های غذایی میل کنید.

5- بعد از مدتی استفاده از این مکمل ها حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش تست ویتامین دی بدهید؛ تا مطمئن شوید آن را به صورت صحیح مصرف می کنید.

بعد از آزمایش، میزان آن باید حداقل 50nmol/L باشد.

– این آزمایش سالی یکبار انجام می شود.

6- توجه داشته باشید که اکثر افراد فکر می کنند که کمبود ویتامین دی ندارند؛ اما اصلاً این گونه نیست.

در واقع بسیاری از افراد و به خصوص گروه های زیر بیشتر احتمال کمبود ویتامین دی دارند. به دلیل ریسک هایی که در کم و یا حتی زیاد بودن ویتامین دی وجود دارد، حتماً باید به میزان آن دربدن آگاه بود.

– سالخورده گان
– نوزادان
– کسانی که پوست تیره تری دارند.
– کسانی که به مقدار بسیار کمی در آفتاب قرار می گیرند.
– کسانی که به خاطر شرایط خاص جذب چربی در آن ها محدود است، مانند بیماری التهابی روده (IBD)
– افراد دارای اضافه وزن یا چاقی
– کسانی که تحت عمل جراحی کنارگذر معده قرار گرفته اند.

7- سطح پایین ویتامین D3 ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس و روده را افزایش دهد.

همچنین سطوح پایین این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی، پیش دیابت، دیابت نوع 1 و 2، مولتیپل اسکلروز و فشار خون بالا همراه است. سطح بالای ویتامین D نیز می تواند مسائل مربوط به سلامت را ایجاد کرده و باعث کاهش وزن، بی اشتهایی و ضربان قلب خطرناک شود.

مقالات زیر را نیز در وب سایت فن تریکس بخوانید.

>>> تاثیر ویتامین D بر تناسب اندام <<<

>>> فواید و عوارض ویتامین های جویدنی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا