سلامت

تفاوت و مقایسه ترموگرافی و ماموگرافی

پستان و سینه ها در کنار رحم و واژن، از جمله نقاط بسیار مهم در بدن خانم هاست که نمی توان به راحتی آن ها را نادیده گرفت. متأسفانه، سرطان سینه یکی از علل اصلی مرگ در زنان بوده و میزان آن همچنان در حال افزایش است. ماموگرافی و ترموگرافی یکی از ابزار تشخیصی بوده که در حال حاضر برای شناسایی این نوع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.


برای اطلاع از نحوه درمان سرطان دهانه رحم با استفاده از اسپرم ران ها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سرطان دهانه رحم با استفاده از اسپرم ران ها <<<


اما ترموگرافی چیست؟

ترموگرافی برای تشخیص تومور موجود (یا تشخیص احتمال به وجود آمدن تومر)، از تصاویر حرارتی استفاده می کند. این تصاویر واریانس های کوچکی (مغایرت و عدم سازگاری) را در درجه حرارت بدن نشان می دهد که ممکن است نشانه هایی از تومور یا مکان هایی برای رشد آن باشد. این موضوع به این دلیل است که جریان خون در سلول های سرطانی بیشتر است. بنابراین نقاط گرم تر در تصاویر ترموگرافی، ممکن است سرطان را نشان دهد.

معمولاً در سن 25 سالگی یک تصویر پایه ایجاد شده و تصاویر آینده براساس آن تصویر پایه مقایسه می شود. تصویر هر فردی منحصر به فرد بوده و در طول زمان، نباید تغییری داشته باشد. هرگونه تغییر در تصاویر ترموگرافی، ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

در این مقاله از فن تریکس روی مزایا و مضرات تصاویر حرارتی یا ترموگرافی روی بدن انسان صحبت خواهیم کرد و سپس ماموگرافی را با ترموگرافی مقایسه می کنیم.

ماموگرافی

ماموگرافی از سال 1970 وسیله ای برای تشخیص سرطان سینه بوده است. تا اینکه دستورالعمل استفاده از آن تغییر کرد و در حال حاضر توصیه می شود فقط برای خانم های 50 تا 74 ساله از ماموگرافی استفاده شود. زیرا برخی تحقیقات نشان داده است، ماموگرافی برای برخی از گروه ها مثل خانم های جوان بی تاثیر است. گفته می شود ماموگرافی نمی تواند مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش داده و این روش فقط در تشخیص زود هنگام سرطان موثر است. به علاوه این روش افراد را در معرض اشعه هایی قرار می دهد. البته میزان و شدت آن زیاد نبوده و به اندازه ی اشعه ی ایکس هم خطرناک نیست؛ اما به مرور زمان می تواند خطرناک باشد.

همچنین ممکن است در برخی افراد قرار گرفتن در برابر اشعه ی ماموگرافی باعث جهش ژنتیکی شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. درصد خطا نیز در این روش بالاست. یک مطالعه نشان داد که درصد خطا در افرادی که سینه های متراکم و سفتی دارند (افراد جوان تر)، بیشتر بوده و ابزاری 100 درصد دقیق نیست.

ترموگرافی

مزایای زیر برای ترموگرافی برشمرده شده است:

– در ترموگرافی سینه ها تحت فشار قرار نگرفته و بیمار احساس راحتی بیشتری دارد. همچنین خطر ابتلا به سلول های سرطانی ناشی از فشار بر سینه کمتر است.

– در ترموگرافی مناطق پیش سرطانی تشخیص داده شده و این اطلاعات، در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

– برای سینه های جوان، متراکم و سفت عالی است. از آنجایی که ماموگرافی برای افراد جوان چندان مفید نیست، ترموگرافی می تواند وسیله ی بهتری برای زنان در معرض خطر باشد.

– سلول های سرطانی را در ناحیه ی زیر بغل تشخیص می دهد. (چیزی که در ماموگرافی وجود ندارد.) در واقع ترموگرافی را می توان برای کل بدن استفاده کرد، اما تمرکز آن بر روی تشخیص سرطان سینه است.

– ترموگرافی بی ضرر بوده و می توان در دوران شیردهی و بارداری نیز از آن استفاده کرد.

– ترموگرافی زمانی دقیق تر است که تصویر پایه در سن 25 سالگی گرفته شود.

البته معایبی هم برای این روش وجود دارد:

هزینه: هزینه ی انجام عمل ترموگرافی بسیار بالا بوده و شامل بیمه هم نمی شود.

مقایسه ماموگرافی و ترموگرافی

زمانی که صحبت از سرطان سینه می شود، تشخیص زود هنگام بسیار حائز اهمیت است. با این حال همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. هم ماموگرافی و هم ترموگرافی هیچ کدام نمی تواند به طور کامل و 100 درصد سرطان را تشخیص دهد؛ بنابراین نمی توان گفت یک روش صد در صد از دیگری بهتر است. به همین دلیل تنها اکتفا کردن به این روش ها کافی و منطقی نیست. مراقبت و حفظ سلامتی، رژیم و سبک غذایی سالم و البته معاینه های خانگی در کنار روش های گفته شده کلید غلبه و پیشگیری از بیماری است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا