تکنولوژیسلامت

میکروسکوپ AR گوگل چیست و چگونه سرطان را تشخیص می دهد؟

تسریع در تشخیص سرطان

در نگاهی کلی به این میکروسکوپ، می توان گفت که تمامی الگوریتم ها، سلول های سرطانی را در عکسی که از بافت های انسان گرفته شده است، تشخیص داده و نمایش می دهند.

1 تسریع در تشخیص سرطان با میکروسکوپ AR

در یک سخنرانی که اخیرا در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا مطرح شد، محققان گوگل نمونه ی اولیه ی یک میکروسکوپِ واقعیت افزوده را معرفی کردند که می تواند برای کمک به پزشکان، جهت تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

پاتولوژیست ها (آسیب شناسان) نمونه ای از بافت بدن را برای یافتن نشانه های سرطان مورد بررسی و تحلیل قرار داده و پس از آن نیز در صورت وجود نشانه ها زمان زیادی را برای بررسی نوع و اندازه آن صرف می کنند. این مسئله همان چیزی است که گوگل فکر می کند با استفاده از یک ابزاری دقیق، می توان انجام آن را تسریع بخشید. یعنی استفاده از تکنولوژی AI در میکروسکوپ های نوری.

شرکت گوگل معتقد است از این میکروسکوپ و در واقع از این تکنولوژی، می تواند به افرادی با سرمایه های محدود مثل کلینیک ها و آزمایشگاه های کوچک یا کشورهای در حال توسعه که امکانات و تجهیزاتی گسترده ای برای انجام تحقیقات و آزمایشات متعدد جهت تشخیص سرطان را ندارند، کمک کرده و بتوانند از این ابزار به راحتی استفاده کنند و با روشی نه چندان پیچیده و زمان بر، به تشخیص سرطان بپردازند.

گوگل همچنین ادعا می کند که این وسیله به احتمال زیاد می تواند سرعت استفاده از انواع ابزارها و تکنولوژی های پیشرفته، توسط همه ی پاتولوژیست های سراسر جهان را افزایش داده و عملکردشان را بیش از پیش ارتقا دهند.

این میکروسکوپ، یک میکروسکوپ نوری معمولی است که توسط پاتولوژیست ها در سرتاسر جهان استفاده می شود. گوگل فقط کمی آن را بهینه سازی کرده تا بتواند با تکنولوژی AI واقعیت ها را به صورت گسترده و تکمیل شده نشان دهد. به همین دلیل این دستگاه اصطلاح واقعیت افزوده را به خود اختصاص داده است.

عملکرد این میکروسکوپ به گونه ای است که وقتی یک تکه از بافت انسان در زیر آن قرار می گیرد، عکسی مشابه همان چیزی که پاتولوژیست در میکروسکوپ می بیند، به کامپیوتر فرستاده می شود. سپس الگوریتم های AI سلول های سرطانی بافت را تشخیص داده و دور این سلول های سرطانی خط کشیده و آن ها را مشخص می کند. (برای درک موضوع عکس بالا را مشاهده کنید)

همه ی این کارها در مدت زمانی بسیار کوتاه صورت می گیرد و می توان به جرأت گفت که این تکنولوژی در تشخیص سریع مشکلی همچون سرطان موجود در بافت ها بسیار موثر است.

تاکنون تیم گوگل توانسته توانایی تشخیص سرطان های سینه و پروستات، توسط این میکروسکوپ را به اثبات برساند و نشان دهد که این سیستم در تشخیص و ارزیابی، عملکرد بسیار دقیقی دارد. گوگل همچنین می گوید: از این تکنولوژی و سیستم می توان در تشخیص دیگر سرطان ها و بیماری های عفونی چون سل و مالاریا نیز استفاده کرد. البته این میکروسکوپ های نوری در بسیاری صنایع دیگر، غیر از آسیب شناسی نیز مفید می باشند و ما معتقدیم که میکروسکوپ های واقعیت افزوده برای استفاده در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی در زمینه مراقبت های بهداشتی، علوم زیستی و علوم مواد، سازگار بوده و می تواند داده ها و اطلاعات بسیار گسترده ای را به نمایش در آورد.

البته این ادعا هم اکنون در حال بررسی و تحقیق بوده و گوگل می گوید برای ارزیابی های قوی تر از عملکرد سیستم و کاستی های آن، یک مطالعه دقیق تر لازم است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
engadget




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا