تغذیهسلامت

چگونه نمک باعث تشنگی می شود؟

علت تشنگی بعد از مصرف نمک

فرض کنید که بر روی میز نهار خوری نشسته اید یا روی مبل در مقابل تلویزیون لم داده، پاهای خود را روی میز انداخته و در حالی که سرگرم تماشای فوتبال هستید به خوردن یک پیتزای داغ خوشمزه و تازه که چند دقیقه ای از زمان خرید آن نمی گذرد مشغول هستید. پیتزای شما احتمالاً یک نان خشک است که با پپرونی، گوشت یا سوسیس، پنیر و … و البته مقداری نمک که روی آن پاشیده شده است، تهیه شده و سرو می شود. احتمالاً بعد از خوردن 6 قاچ بعدی احساس تشنگی عجیبی به شما دست می دهد. قطعاً بیشتر افراد این حس را تجربه کرده ایم، اما دلیل به وجود آمدن این اتفاق را واقعاً نمی دانیم.

1 تشنگی بعد از مصرف نمک

حقیقت این است که شما هنگام خوردن پیتزا از گوشت یا سوسیس، پنیر و سس موجود در پیتزا و البته نمکی که روی آن پاشیده شده است، مقدار چشمگیر و باورنکردنی از نمک را قورت داده اید و بدن شما شروع به کنترل کردن آن و حفظ تعادل بدنتان کرده است. در واقع نمک از طریق دیواره ی روده ی باریک عبور کرده، سپس وارد جریان خون شده و میزان نمک خون را افزایش داده است. تا مادامی که خون نمکی (خونی که دارای مقدار زیادی نمک است) به جای خون نرمال به سمت رگ ها و شریان ها حرکت می کند، احساس عدم تعادل برای بدن به وجود می آید. یعنی زمانی که نمک موجود در غشای سلول بسیار زیاد و در واقع به میزان غیر طبیعی باشد، مایع سلولی از ورود آن به سلول جلوگیری کرده و تلاش می کند تا آب زیادی را از سلول خارج کرده و نمک ها را از این طریق دور کند. به این شرایط موجود در بدن هایپرناترمیا (hypernatremia) گفته می شود. هایپرناترمیا باعث می شود پیغام هایی به سمت مغز ارسال شده و سطح و میزان بالای نمک موجود در غشای سلولی به مغز گزارش شود. یعنی به مغز هشدار می دهد بدن به صورت شدیدی آب را از دست داده و کم آب شده است. سپس مغز پیغام تشنگی را به فرد می دهد تا آب به بدن رسیده و کم آبی در بدن اتفاق نیفتد. به این صورت است که احساس تشنگی در شما به وجود می آید. مغز در اثر اتفاقاتی که در سلول های بدن می افتد، مدام پیغام دریافت آب به بدن را به فرد خواهد داد تا از کم آبی بدن و بروز مشکلات بدی جلوگیری کند.

اجازه دهید دقیق تر بگوییم که:

مرکز تشنگی در مغز که شما را وادار به نوشیدن حجم وسیعی از آب می کند، در هیپوتالاموس (hypothalamus) قرار دارد. هیپوتالاموس در واقع یک دستگاه کنترل کننده ی بدن در مغز است که به تنظیم و کنترل الگوهای خواب، اشتها و دمای بدن نیز کمک می کند. هنگامی که سنسورها در مرکز تشنگی، سیگنال هایی را دریافت می کنند که حامل گزارش وجود مقدار زیادی سدیم در جریان خون (ناشی از خوردن غذاهای نمکی) است، هیپوتالاموس واکنش نشان داده و پیغام اضطراری “آب بنوش” یا “تشنه هستی” را منتشر می کند.

ممکن است میزان سن و انواع بیماری ها بر روی توانایی مغز برای اعلام دریافت مایعات تأثیر گذاشته و از آن جلوگیری کند. به عبارت دیگر افراد می توانند احساس تشنگی را از دست بدهند؛ که خود شرایطی بسیار خطرناک است زیرا 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده و بدن نیازمند هیدراسیون (آبرسانی) مناسب برای کارکرد صحیح ارگان های داخلی می باشد. همچنین هیدراسیون، تنظیم کننده ی دمای بدن بوده و کمک می کند که ویتامین ها، هورمون ها و سایر مواد به جای مناسب و مورد نیاز برسند. حال فقط تصور کنید که از دست رفتن آب در بدن و در نتیجه مصرف بیش از حد نمک تا چه حد می تواند در کار بدن اخلال ایجاد کرده و به آن آسیب بزند.

2 تشنگی بعد از مصرف نمک

همچنین بدن در مصرف بیش از حد نمک از خود واکنش هایی را نشان می دهد. برای اطلاع از واکنش های بدن نسبت به مصرف بیش از حد نمک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

>>> واکنش بدن به مصرف بیش از حد نمک <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا