تغذیهسلامتکودک

چگونه پروتئین کافی و مورد نیاز کودک را تامین کنیم؟

مواد غذایی سرشار از پروتئین مورد نیاز برای کودک

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای عملکرد صحیح متابولیسم بدن ضروری است. به خصوص برای کودکان بسیار اهمیت دارد. کودکان 4 تا 13 ساله به ازای هر نیم کیلو از وزنشان باید روزانه بین 0.35 تا 0.45 گرم پروتئین دریافت کنند. این عدد برای نوجوانان به 0.50 گرم افزایش می یابد. دادن این مقدار پروتئین از طرفی ضروری و از طرفی برای کودکان بد قلق و بد غذا بسیار دشوار است. اما با دانستن اینکه چه رژیم غذایی باید برای کودک آماده کرد تا پروتئین مورد نیاز را برای او تامین کند، می توان مواد مغذی مورد نیاز برای رشدش را به او داد.

1 مواد غذایی سرشار از پروتئین برای کودک

گنجاندن پروتئین مورد نیاز کودک در صبحانه

1- 16 قاشق غذاخوری شیر تقریباً 8 گرم پروتئین را تامین می کند. که اولین منبع کلسیم، ویتامین D و پتاسیم نیز برای کودک می باشد.

اگر کودکتان شیر نمی خورد از کنار آن ساده نگذرید. سعی کنید با اضافه کردن مقداری شکلات به آن، شیر را برایش قابل خوردن کنید.

– اگر کودکتان تحمل لاکتوز را ندارد سعی کنید شیر سویا، نارگیل و بادام به او بدهید. این شیرها نیز سرشار از پروتئین بوده و معمولاً پتاسیم و کلسیم را نیز به بدن کودک می رسانند.

2- تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ 6 گرم پروتئین مورد نیاز را به بدن کودک می رساند. همچنین سرشار از ویتامین A و B، امگا 3 و لوتئین بوده که برای تقویت بینایی عالی می باشد. آبپز کردن تخم مرغ بهترین راه طبخ آن برای کودک است. با این حال سرخ کردن و نیمرو نیز مشکلی ندارد؛ چرا که کودک به مقداری کره و روغن نیز نیاز دارد.

3- میوه های سرشار از پروتئین را نیز در صبحانه ی کودک قرار دهید.

میوه ها پروتئین زیادی ندارند به استثنای انجیر، آلو، کشمش، زردآلو، خربزه، شلیل، موز و آووکادو که هر یک فنجانشان چیزی بین 1 تا 3 گرم پروتئین دارد. این میوه ها همچنین دارای ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد مفید هستند. بنابراین سعی کنید حتماً یکبار در روز میوه های پروتئین دار را به کودک بدهید.

4- سیریل و خوراک جو

برخی از سیریل های غلات کامل سرشار از پروتئین و فیبر هستند که انرژی کودک را تامین کرده و باعث می شوند کودک در کل روز احساس سیری کند. این مواد بهترین صبحانه برای کودک می باشند. فقط هنگام خرید یادتان باشد سیریل های حاوی قند را خریداری نکنید.

اگر کودک از سیریل و جو استقبال نمی کند مقداری میوه، دارچین یا عسل به آن اضافه کنید تا طعم گرفته و برایش قابل خوردن شود.

گنجاندن پروتئین در ناهار کودک:

1- گوشت کم چرب

گوشت سرشار از پروتئین است. یک پیمانه گوشت مرغ تقریباً 38 گرم پروتئین و یک پیمانه گوشت گاو 25 گرم پروتئین دارد. سعی کنید حداقل روزی نصف پیمانه گوشت در ناهار کودک قرار دهید. آب پز کردن یا پخت گوشت در فِر، سالم ترین نوع طبخ است که پروتئین و ویتامین های آن بیشتر حفظ می شود. پس گوشت را هرگز سرخ نکنید.


طرز تهیه خوراک پوره مرغ برای کودک را در مقاله زیر فراگیرید.

>>> طرز تهیه خوراک پوره مرغ <<<


2- نان غلات کامل

دو برش نان تقریباً 7 گرم پروتئین دارد. از این نان برای ساندویچ گوشت و پنیر استفاده کنید. همچنین می توانید با زدن مقداری کره روی نان، آن را به کودک بدهید.

3- حبوبات

لوبیا، عدس، نخود و سویا غذاهای سالمی هستند که پروتئین مورد نیاز کودک را تامین می کنند. یک پیمانه لوبیا یا حمص 15 تا 25 گرم پروتئین را تأمین می کند. برای اینکه غذا خوشمزه شود و کودک آن را بخورد، می توانید ادویه جاتی مانند دارچین، پاپریکا، زیره، پونه یا فلفل را اضافه کنید.

گنجاندن پروتئین در میان وعده های کودک:

1- کره ی بادام زمینی

کره ی بادام زمینی عالی ترین منبع پروتئین است که هر قاشق غذاخوری آن 8 گرم پروتئین داشته و بچه ها نیز آن را دوست دارند. فقط یادتان باشد که کره ی بادام زمینی کلسترول بالایی دارد و نباید هر روز و بیش از 4 روز در هفته به کودک داده شود.

2- ماست و پنیر

ماست و پنیر نیز منبع عالی پروتئین هستند که می توان به عنوان میان وعده به صورت ساندویچ به کودک داد.

3- آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها حاوی پروتئین، ویتامین و بسیاری از مواد مغذی است. سعی کنید نصف پیمانه آجیل یا دانه را که حدود 13 گرم پروتئین دارد در میان وعده ها بگنجانید. آجیل دارای مقدار زیادی از اسیدهای آمینه و ویتامین های مشابه گوشت است، به همین دلیل وجود آن در رژیم غذایی کودک به شدت تاکید می شود. بادام، گردو و بادام هندی دارای کلسیم، منیزیم، فیبر، آهن، آمینو اسید و ویتامین های ضروری هستند.

دانه هایی مانند تخم کتان، کینوآ، تخم کدو، تخم آفتاب گردان، چیا و کنجد دارای امگا3، آنتی اکسیدان و کلسیم بوده و توصیه می شود حتماً در رژیم غذایی کودک قرار گیرند.

در پایان نیز با مراجعه به لینک زیر با چگونگی تهیه بهترین نوع غذای کمکی کودک آشنا شوید.

>>> چگونگی تهیه بهترین نوع غذای کمکی کودک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا