سلامت

چگونه با رنج سرماخوردگی مبارزه کنیم؟

همانطور که می‌دانید متاسفانه هیچ علاجی برای سرماخوردگی نیست و بهبود بیشتر سرماخوردگی ها معمولاً ۳ تا ۷ روز طول می‌کشند؛ و بعضی هم بیشتر. اما می‌توان با کمتر کردن علائم آزار دهنده‌ی آن، تا حدودی آن را قابل تحمل‌تر کرد. با ما همراه باشید تا از سرماخوردگیتان کمتر رنج ببرید.

سینوس‌ها را تخلیه کنید.

۱- اصولی فین کنید.

بدن به طور طبیعی به بینی بسته شده واکنش نشان داده و آن را باز می کند. بعضی مطالعات نشان داده است که تخلیه‌ی بینی با فشار باعث محبوس شدن اخلاط در سینوس‌ها شده و می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود. از طرفی بعضی متخصصان معتقدند که باید بینی هنگام سرماخوردگی تخلیه شود. چرا که باعث از بین رفتن مواد زائد درون اخلاط می‌شود و کمک می‌کند تا گرفتگی بینی از بین برود. پس اصولی فین کنید!  یعنی زمانی که واقعاً نیاز است، حتماً به آرامی و با ملایمت که فشارزیادی وارد نشود و با روشی صحیح یعنی فشار دادن یک سوراخ و فین کردن و بعد تکرار همین کار برای سوراخ دیگر این کار را انجام دهید. (یادتان باشد فقط زمانی که این کار بسیار واجب است).

– از فین فین کردن و آب بینی را به بالا کشیدن جداً خودداری کنید، با این کار اخلاط را به سینوس‌ها برمی‌گردانید که بسیار مضر است. اگر حتی در بیرون از خانه هستید همیشه دستمال به همراه داشته باشید و اخلاط را تخلیه کنید و اصلاً خجالت نکشید. سلامتی‌تان مهم‌تر است.

– برای جلوگیری از انتشار ویروس همیشه بعد از فین کردن دستانتان را بشویید. فین کردن مکرر می‌تواند باعث خارش پوست شود. برای جلوگیری از تحریک پوست از دستمال‌های نرم و با‌کیفیت استفاده کنید و در صورت نیاز مرطوب کننده ای روی آن بزنید. سعی کنید به جای استفاده از دستمال کاغذی از دستمال‌های نخی استفاده کنید. دستمال کاغذی پوست را بیشتر تحریک می‌کند.

1 مبارزه با سرماخوردگی

۲- دمنوش عسل و لیمو بخورید.

این یک درمان ساده و در عین حال بسیار موثر است که قدمتی طولانی دارد. برای تهیه ی این معجون، آب را بجوشانید و در لیوانی بریزید، منتظر شوید تا دمای آب کاهش یافته و ولرم شود. سپس نصف پیمانه آبلیمو را با یک پیمانه عسل درون آب ریخته و هم بزنید. عسل باعث تسکین گلو درد شده و لیمو به رفع انسداد بینی کمک می‌کند. به طور کلی ویتامین C برای درمان عفونت بسیار مفید است. این دمنوش بلافاصله اثر کرده و حداقل برای ساعتی شما را از شر علائم سرماخوردگی خلاص می‌کند. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر از این دمنوش، آن را در حالی که روی کاناپه در کنار بخاری یا آتش لم داده‌اید بخورید که احساس بهتری به شما دست می‌دهد و می‌توانید چند ساعتی را راحت بخوابید.

2 مبارزه با سرماخوردگی

– انهدام ویروس در بینی: حوله‌ای گرم را بر روی بینی قرمز و سردتان برای نیم ساعت نگه دارید و با دهان نفس بکشید. تحقیقات نشان داده است که تنفس هوای گرم علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و ویروس، در هوای سرد رشد می‌کند. یعنی ویروس در بینی قرمز و یخ زده‌تان جا خوش کرده پس باید منهدمش کنید.

۳- از یک بازکننده‌ی بینی استفاده کنید.

یک قطره، اسپری و یا قرص بازکننده‌ی بینی بخرید تا با کاهش التهاب مجرای بینی و کم کردن تولید خلط، فوراً گرفتگی بینی را از بین ببرد تا بینیتان دمی بیاساید.! اما این را هم بدانید که استفاده بیش از حد اسپری‌های باز کننده‌ی بینی (بیش از ۳ تا ۵ روز) می‌تواند تولید خلط را بدتر کند و به طور بالقوه باعث دوام باکتری‌ها شود.

3 مبارزه با سرماخوردگی

۴- آبریزش بینی

یکی از راه‌های درمان گرفتگی بینی که اخیراً هم بسیار طرفدار پیدا کرده و جذاب و موثر هم هست، استفاده از نتی پات است. نتی پات وسیله ای است حاوی یک محلول شور، که این محلول به یک سوراخ بینی ریخته شده و از سوراخی دیگر بیرون می‌آید. این وسیله با رقیق کردن اخلاط بینی آن را بیرون می ریزد. نتی پات را می‌توانید از داروخانه ها خریداری کرده یا خودتان آن را تهیه کنید. برای استفاده از نتی پات در یک سینک سرتان را به یک سمت خم کنید. نتی پات را بر روی یک سوراخ قرار داده و محلول آب شور را به آن هدایت کنید تا از یک سوراخ وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و محلول در جریان باشد. با عقب و جلو کردن سر می‌توانید محلول را در سینوس‌ها هم به گردش درآورید. وقتی آب تمام شد با ملایمت فین کرده و همین عمل را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.

4 مبارزه با سرماخوردگی

۵- از داروی دفع خلط استفاده کنید.

داروهای دفع خلط همانطور که از نامش پیداست، با از بین بردن آبریزش، راه هوا را باز کرده و اجازه می‌دهد تا نفسی بکشید. شربت، قرص و اسپری آن با دوزهای مختلف موجود است که البته عوارض جانبی مثل تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی و استفراغ دارد. اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۶- از روغن‌های با ارزش استفاده کنید.

روغن‌های مهمی مثل روغن نخود فرنگی، اوکالیپتوس، گل میخک و درخت چای راه بینی را باز و تنفس را راحت‌تر می‌کنند. چندین روش برای استفاده از این روغن‌ها وجود دارد. اما روش موثر آن این است که چند قطره از روغن را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. یک حوله‌ی تمیز را در آب خیس کنید، سپس صورت خود را با حوله پوشانده و بگذارید حوله به مدت چند دقیقه روی صورت بماند. حال سعی کنید نفس عمیقی بکشید. درعرض چند دقیقه باید بینی تان باز شده و راحت‌تر نفس بکشید.

5 مبارزه با سرماخوردگی


برای اطلاع بیشتر در رابطه با درمان سرماخوردگی با اسانس های روغنی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سرماخوردگی با اسانس های روغنی <<<


۷- دوش آب داغ بگیرید.

بخار ناشی از آب داغ می‌تواند کمک کند مجاری بینی باز شود. البته اگر گرما در این دوران باعث سردردتان می‌شود یک صندلی پلاستیکی زیر دوش گذاشته و بنشینید. بعد از این عمل حتماً موهایتان را با سشوار خشک کنید تا بدن گرمایش را از دست ندهد و سرماخوردگیتان تشدید نشود.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> پیشگیری از پیشرفت سرماخوردگی <<<

>>> مراقبت های لازم هنگام سرماخوردگی <<<

>>> تقویت سیستم ایمنی بدن هنگام سرماخوردگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار

البته دمنوش عسل ولیموی تازه فوق العاده است,ولی باید توجه داشته باشید که عسل را نباید توی آب جوش ریخت چون عسل یک ماده هوشمنده ونسبت به دمای خیلی زیاد واکنش میده و خاصیت درمانیش را از دست میده,همونطور که نسبت به دمای خیلی پایین هم واکنس میده وشکرک میزنه.پس… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا