تغذیهسلامت

بهترین فواید شربت نونی Noni یا توت هندی برای سلامتی

موریندا سیتریفولیا که معمولاً به نام های نونی، توت هندی، سگ خپله، توت ساحل و یا پنیر میوه شناخته می شود و از خانواده درختان گلدار قهوه است.

درخت نونی، درخت بومی جنوب شرقی آسیاست و در بین جریان های گدازه ای رشد می کند. از میوه ی این درختان، برای رنگرزی لباس ها و پارچه ها و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

اگر چه تحقیقات و پژوهش های زیادی پیرامون فواید و خواص توت هندی انجام شده است، اما همه ی نتایج و تحقیقات، فواید نونی را تأیید نکرده اند و فقط مورد تأیید برخی از تحقیقات و پژوهش ها بوده است.

عناصر غذایی موجود در شربت نونی

1 خواص و فواید شربت نونی

بسته به نوع شربت های نونی، عناصر غذایی موجود در آن ها هم متفاوت است. خوردن میوه نونی اصلاً دلچسب نیست چرا که مزه تلخی دارد. بنابراین برای مصرف نونی، آن را طی فرآیندی، بسیار شیرین کرده و به صورت شربت در می آورند. این فرآیند سبب کاهش ارزش غذایی این میوه می شود. اگر شما شربت نونی را در فرم خالصش در نظر بگیرید، یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) از آن، حاوی انرژی و عناصر غذایی زیر خواهد بود:

• کالری: 3.5 کیلوکالری
• پروتئین: صفر
• کربوهیدرات کل: 0.9 گرم
• شکر: 0.9 گرم
• سدیم: 1 میلی گرم
• ویتامین سی: 1.5 میلی گرم
• نیاسین: 170 میکروگرم
• فولات یا اسید فولیک: 12 میکرو گرم
• کلسیم: 2 میلی گرم
• منیزیم: 800 میکرو گرم
• آهن: 35 میکرو گرم
• پتاسیم: 10 میلی گرم
• زینک: 300 میکروگرم

یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) شربت نونی، حاوی انرژی و عناصر غذایی زیر خواهد بود:

• کالری: 5 کالری
• کربوهیدرات کل: 9 گرم
• سدیم: 1 میلی گرم
• ویتامین سی: 0.5 میلی گرم
• نیاسین: 170 میکروگرم
• فولات یا اسید فولیک: 12 میکرو گرم
• کلسیم: 2 میلی گرم
• منیزیم: 800 میکرو گرم
• آهن: 35 میکرو گرم
• پتاسیم: 10 میلی گرم
• زینک: 300 میکروگرم

خواص و فواید شربت نونی

شربت نونی سرشار از آنتی اکسیدان هاست و همین موضوع یکی از دلایل اصلی مفید بودن شربت نونی است. آنتی اکسیدان های موجود در شربت نونی، با رادیکال های آزاد و بیماری های التهابی نظیر سرطان، دیابت و دردهای مفصلی مبارزه می کنند. این آنتی اکسیدان ها همچنین سبب افزایش سلامت پوست و مو می شوند.

1- کمک به پیشگیری از سرطان

چندین پژوهش آزمایشگاهی نشان داده اند که شربت نونی، خاصیت ضد سرطانی داشته و حتی به شیمی درمانی ها هم کمک می کند. اگر چه مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما باز هم این احتمالات روشن هستند. حتی یکی از پژوهش ها خبر از وجود یک ماده ناشناخته در نونی غیر پاستوریزه شده داد، که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند.

برخی پژوهش ها هم ثابت کرده اند که مصرف 120-30 گرم شربت نونی، خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری کاهش می دهد. این کار، از طریق انسداد DNA های سرطان زا از ژنوم (مجموعه کامل ژن های فرد) انجام می شود.

نتایج برخی پژوهش ها هم حاکی از تأثیر شربت نونی در پیشگیری از سرطان پستان می باشند.

2- مقابله با التهابات

به نظر می رسد شربت نونی، حاوی کینون ردوکتاز (quinone reductase) است. کینون ردوکتاز، آنزیمی با ویژگی های ضد التهابی عالی است. نتایج یک پژوهش آلمانی ثابت کرد که شربت نونی می تواند التهابات و حتی دردهای آرتریت را کاهش دهد.

میوه نونی منبعی عالی از ملکول های ضد التهاب است و می تواند مانع پیشرفت بیماری های التهابی مانند بیماری التهاب روده شود. همچنین، شربت نونی دارای اثرات درمانی روی بیماری نقرس نیز می باشد.

3- بهبود سلامت قلب

شربت نونی مقدار کلسترول خیلی کمی دارد. افراد سیگاری که از این شربت استفاده می کنند، سطح کلسترول خونشان پایین می آید. در واقع، چندین سال است که در داروهای گیاهی از نونی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و انسداد شریان استفاده می شود.

4- درمان دیابت

تحقیقات نشان داده اند که شربت نونی می تواند عملکرد انسولین را طی بیماری دیابت، بهبود بخشد. مواد مغذی موجود در شربت نونی برای درمان دیابت، به صورت همزمان با انسولین فعالیت می کنند. شربت نونی، به عنوان یک ماده غذایی سالم می تواند در رژیم غذایی بیماران دیابتی قرار بگیرد.

5- کمک به کاهش وزن

اگر چه هیچ مدرکی دال بر اثر شربت نونی بر کاهش وزن وجود ندارد، با این حال، به دلیل وجود عناصر غذایی مفید در شربت نونی، فرد می تواند به جای مصرف چندین نوع ماده غذایی برای بدست آوردن عناصر مورد نیاز، از این ماده استفاده کند.

6- بهبود سلامت مغز

شربت نونی، با حفاظت از میتوکندری ها، از مرگ سلول های مغزی جلوگیری می کند. این شربت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، روی استرس اکسیداتیو (oxidative stress) تأثیر می گذارد. استرس اکسیداتیو سبب آسیب به نورون ها می شود.

7- بهبود سلامت پوست

شربت نونی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد است. همین خواص، سلامت پوست را بهبود می بخشند. شربت نونی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که عنصر پایه برای ساختن چربی ها و روغن های بدن می باشد. این چربی ها و اسیدهای چرب، عملکرد غشاهای سلولی را بهبود بخشیده و سبب افزایش سلامت پوست می شوند. در این شرایط، سلول های پوستی به راحتی عناصر غذایی را جذب کرده و توکسین هایی که با عملکرد سلولی تداخل دارند را از بین می برند.

شربت نونی همچنین می تواند به درمان التهاب پوستی یا درمان آرتیت نیز کمک کند. شربت را روی نقاط ملتهب پوست بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب بشویید. شربت نونی حتی در مناطقی برای درمان آکنه هم مورد استفاده قرار گرفته است.

8- بهبود سلامت گوارش

شربت نونی حاوی ویتامین C، آهن و کلسیم است و با داشتن این مواد روی سلامت سیستم گوارشی بدن تأثیر می گذارد. افرادی که از اختلالات سیستم گوارشی رنج می برند می توانند با مصرف شربت نونی، آن ها را کاهش دهند.

9- تقویت مو

برخی ترکیبات موجود در شربت نونی نظیر بوتریک اسید (butyric acid)، گلیسرول و اسیدهای چرب، به تقویت فولیکول های مو و درمان مشکلات مربوط به مو مانند ریزش مو و در نهایت، به سلامت مو کمک می کنند. حتی در درمان مسائل مربوط به پوست سر نظیر شوره هم مؤثر است.

10- کمک به ترمیم سلولی

نونی دارای آلکالوئیدهای (alkaloids) بی رنگ است که به ترمیم سلول ها و حفظ تعادل سلامتی بدن کمک می کند. شربت نونی دارای موادی است که حتی به ترمیم بافت های پیوندی هم کمک می کند.

11- کمک به پیشگیری از ابتلا به بیماری های انگلی

شربت نونی در درمان بیماری لیشمانیاز (leishmaniasis) نیز مؤثر است. لیشمانیاز یک بیماری انگلی است که می تواند بر اندام های داخلی بدن تأثیر بگذارد.

12- کمک به کاهش آسیب های ستون فقرات ناشی از بالا رفتن سن

شربت نونی، می تواند به درمان بیماری دژنراسیون ترکیبی نخاعی (degeneration of the spinal cord) هم کمک کند. این اختلال در پی کمبود شدید ویتامین B12 ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل ضعف و احساس ناراحتی در بدن و اختلال در بینایی و تفکر است. در صورت آسیب های نخاعی، نونی می تواند از سیستم عصبی محافظت کند.

13- کاهش اسپاسم عضلانی

بسیاری از پژوهش ها، وجود یون K+ را در شربت نونی تأیید کرده اند. این یون سبب ایجاد انقباضات ماهیچه ای و تحریک بلوکرهای کانال های کلسیمی می شود.

نتیجه این امر، جلوگیری از اسپاسم عضلانی است.

14- کمک به درمان عفونت های باکتریایی

گزارش ها نشان داده اند که هزاران سال است از نونی برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. در این زمینه، نه فقط شربت آن، بلکه پوست درخت نونی هم مفید بوده است.

برای اطلاع از طرز تهیه شربت نونی یا توت هندی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه شربت نونی یا توت هندی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا