سلامت

چگونه در هنگام سرماخوردگی از خودتان مراقبت کنید؟

۱- استراحت کنید

سعی کنید دو یا سه روز به مدرسه یا محل کار نروید. این کار کمک می‌کند که هم دیگران در معرض بیماریتان قرار نگیرند و هم خودتان انرژیتان برای مبارزه با بیماری حفظ شود. در خانه ماندن رنج بیماری را، با دسترسی به پتو، نوشیدنی گرم و خوابیدن وقت و بی وقت، کم می‌کند و چون سیستم ایمنی ضعیف شده است در خانه ماندن احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

1 مراقبت در دوران سرماخوردگی

۲- به دکتر مراجعه کنید

سعی کنید همه چیز را در مورد بیماریتان به پزشک گفته و در مورد هر دارویی که برای شما تجویز می‌کند اطلاعات لازم را از وی بگیرید. معمولا پزشکان برای سرماخوردگی که ۳ تا ۷ روز باشد دارویی تجویز نمی‌کنند. پس تا جایی که امکان دارد سرماخوردگی تا ۷ روز را خودتان درمان کرده و اگر بیش از ۷ روز شد به پزشک مراجعه کنید.

۳- به اندازه‌ی کافی مایعات گرم بخورید

خوراکی‌های آبدار و نوشیدنی‌ها سردرد و گلو درد را کاهش داده و از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند. چای و سوپ گرم یکی از بهترین راه‌ها برای تامین آب بدن است. همچنین به تسکین گرفتگی بینی کمک کرده و باعث کاهش التهاب بینی و گلو می‌شوند.برای رفع خستگی و تشنگی ناشی از سرماخوردگی به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. دریافت مایعات کافی در این دوران بسیار اهمیت دارد. اما به یاد داشته باشید که مایعات کافی مصرف کنید زیرا مصرف بیش از حد به کبد و کلیه ها فشار وارد می‌کند. زمانی که بیمارید باید کمی بیشتر از حد معمول آب بنوشید ولی به این معنی نیست که مثلا روزی ۱۲ تا ۱۵ لیوان آب بخورید.نشانه‌ی این که بدنتان به اندازه‌ی کافی مایعات دریافت کرده روشن بودن رنگ ادرار است. پررنگ بودن ادرار نشان وجود غلظت بالای مواد زائد در بدن است که به اندازه‌ی کافی حل نشده و رقیق نمی‌شوند. بنابراین مصرف مایعات خود را افزایش دهید.از خوردن قهوه در هنگام سرما خوردگی اجتناب کنید. کافئین موجود در قهوه باعث تشدید علائم سرماخوردگی می‌شود.

2 مراقبت در دوران سرماخوردگی

۴- بیشتر استراحت کنید

بدن شما برای مقابله با ویروس سرماخوردگی به تمام فاکتورهای موثر نیاز دارد. اگر به بدنتان آن میزان استراحتی که نیاز دارد را ندهید حتی اگر هیچ کاری هم نکنید احساس بدی در بدن خواهید داشت.  مرتب بخوابید و فعالیت بدنی زیادی انجام ندهید. سعی کنید زمانی که می‌خوابید سرتان بالاتر از بدنتان باشد. این کار باعث تخلیه‌ی ترشحات بینی می‌شود.سعی کنید سرتان را در میان چند بالش بپیچید. می‌توانید دو بالش را زیر سر گذاشته و چند بالش را رو و اطراف سر بگذارید. به هر حال هر طور که احساس راحتی می‌کنید این کار را انجام دهید. اما سعی کنید حتما این کار را انجام داده و بخوابید. زیرا بسیار در گرم شدن سر و بهبود علائم سرماخوردگی موثر می‌باشد.

۵- با آب نمک و نوشابه‌ی گاز دار قرقره کنید

آب نمک به مرطوب شدن گلو و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. چرا که نمک یک ضد عفونی کننده‌ی عمومی است. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب داغ که به راحتی حل شود اضافه کنید و روزی چهار بار با آن قرقره کنید. می‌توانید مقدار کمی نوشابه هم به آن اضافه کرده تا از شوری نمک بکاهد. این عمل به طور موقت گلو درد را تسکین می دهد.فقط اطمینان حاصل کنید که آب بیش از حد نمکی نباشد. چرا که نمک زیاد می‌تواند باعث خشکی گلو و آسیب غشاهای حساس شده و علائم را تشدید کند.

3 مراقبت در دوران سرماخوردگی

۶- یک دستگاه بخور روشن کنید

با روشن کردن یک دستگاه بخور در اتاقی که در حال استراحت هستید می‌توانید با حفظ رطوبت هوا احساس راحتی بیشتری کنید. به خصوص اگر بینی و گلویتان خشک و تحریک شده باشد، این کار می‌تواند بسیار مفید باشد. به یاد داشته باشید که رطوبت هوا ممکن است بتواند گلویتان را تسکین دهد اما به کاهش علائم و طول مدت سرماخوردگی کمکی نمی‌کند.بعضی تحقیقات نشان داده است که رطوبت و بخار ضرر بیشتری نسبت به منفعتش دارد. به این خاطر که رطوبت می‌تواند باعث انتشار ویروس‌ها و قارچ‌ها و مواد سمی شود.استفاده از دستگاه‌های بخور بستگی به قضاوت‌های شخصیتان دارد!

4 مراقبت در دوران سرماخوردگی

۷- خودتان را گرم نگه دارید

چیزی که در طول سرماخوردگی اهمیت دارد این است که خودتان را گرم نگه دارید زیرا سرما باعث احساس لرز و ضعف بدنی می‌شود. در طول روز چند لباس اضافه بپوشید و هنگام خواب و استراحت هم از پتوی اضافه استفاده کنید. گرما شما را از شر سرماخوردگی خلاص نمی‌کند اما باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.از قدیم الایام نظریه‌ای  مبنی بر اینکه عرق، سرماخوردگی را از بدن بیرون می‌کشد وجود داشته و تقریبا همه به این نظریه اعتقاد دارند اما هیچ پشتوانه‌ی علمی‌ای ندارد.

۸- داروهای سرماخوردگی مصرف کنید

این داروها نمی‌توانند سرماخوردگی را درمان کنند، اما مطمئنا می‌توانند باعث کاهش علائم مانند سردرد، گرفتگی بینی، تب و گلودرد شوند. در نظر داشته باشید که تمام داروهای  OTC (بدون نسخه) عوارض جانبی چون تهوع، ناراحتی معده و سرگیجه را دارند. بنابراین ابتدا درمورد استفاده از آن ها اطمینان حاصل کنید و یا اگر از دیگر داروها استفاده می‌کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

• داروهای ضد درد (قاتلان درد)، از جمله استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن اگر سرماخوردگی با درد عضلانی، سردرد یا تب همراه باشد می‌توانند مفید باشند. آسپرین را به کودکان یا نوجوانان ندهید، زیرا با سندرم Reye ارتباط مستقیم دارد.

• آنتی هیستامین ها جزء ترکیبی رایج در بسیاری از داروهای سرما خوردگی و آلرژی هستند و به کنترل آبریزش بینی و چشم‌ها کمک می‌کنند.

• داروهای سرفه، رفلاکس بدن به سرفه را متوقف می‌کنند. تنها زمانی از این داروها استفاده کنید که سرفه خشک و دردناک همراه با سوزش و خارش دارید. سرفه ای که خشک نیست و دارای خلط و ترشح است کمک می‌کند ترشحات و اخلاط از بدن خارج شود که امر خوبی است و نباید آن را متوقف کرد. به یاد داشته باشید این داروها را نباید به کودکان زیر ۴ سال داد.

• اگر فقط بینی‌تان ملتهب است از داروهایی که حاوی ترکیب های ضد گرفتگی است استفاده کنید. این دارو ها رگ‌های خونی درون بینی را منقبض کرده و باعث باز شدن راه هوا می‌شوند و در نتیجه  تنفس را آسان می‌کنند. در این مواقع آنتی هیستامین‌ها می‌توانند کمک شایانی کنند همچنین باعث ایجاد خواب آلودگی شده بنابراین می‌توانید وقتی بیمارید بهتر بخوابید.

• اگر اخلاط درون گلویتان رقیق است به طوری که می‌توانید با سرفه آن را بیرون بیندازید حتما این کار را انجام داده و آن‌ها را از گلویتان خارج کنید.

5 مراقبت در دوران سرماخوردگی

۹- سیگار نکشید

استفاده از تنباکو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به طور مداوم تضعیف کند. و علایم سرماخوردگی را تشدید دهد. همچنین باید از خوردن قهوه، چای کافئین‌دار و نوشابه هم خودداری کنید.

۱۰- سوپ مرغ بخورید

بعضی شواهد علمی نشان می‌دهد سوپ مرغ حرکت برخی سلول های سفید خون که علائم سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مایع داغ سوپ می‌تواند به پاک کردن مجرای بینی و خنک شدن گلو کمک کند.

• به یاد داشته باشید که حتما مقداری فلفل قرمز به سوپ اضافه کنید چرا که گرمای حاصل از فلفل باعث پاکسازی سر و سینوس‌ها می‌شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا

خیلی خوب بود ولی این توضیح در مورد داروهای سرما خوردگی خیلی جالب بود.

دکمه بازگشت به بالا