سلامت

ویتامین E چه مزایایی دارد و چگونه آن را در بدن افزایش دهیم؟

ویتامین E از ویتامین های بسیار مهم برای سلامت درونی و بیرونی بدن می باشد. این ویتامین نه تنها در رژیم غذایی نقش مهمی را ایفا می کند بلکه در سلامت و زیبایی پوست و مو هم تأثیر بسیار زیادی دارد. زیرا پوست را مرطوب کرده و برای پوست بعنوان ضد آفتاب عمل می کند. ویتامین E دارای فواید بسیار زیادی بوده و نقش مهمی را در تعادل و اصولی کردن رژیم غذایی اجرا می کند.

نقش ویتامین E در سلامت انسان چیست؟

1- چرا ویتامین E نیاز است؟

ویتامین E یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و در مقابل عوامل اکسید کننده مانند رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می زنند، محافظت می کند. این ویتامین همچنین برای سیستم ایمنی بدن، پیام دهی درون سلولی، بیان برخی ژن ها و انواع مختلفی از واکنش ها در بدن مفید است.

– آلفا توکوفرول یا همان ویتامین E، سرعت رشد تومور را کم کرده و خطر بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

– کبد نیز آلفا توکوفرول را جذب و سپس مجدداً آن را ترشح و در سراسر بدن توزیع می کند. آلفا توکوفرول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و سلول ها را از آسیب هایی که به علت سطوح بالایی از رادیکال های آزاد و سایر عوامل اکسید کننده ایجاد می شود، محافظت می کند.

2- فواید دیگر ویتامین E چیست؟

این ویتامین به جلوگیری از تشکیل لخته در شریان ها کمک می کند و این بدان معنی است که از حملات قلبی جلوگیری می شود. همچنین از سیستم ایمنی حمایت کرده و به عنوان عامل ضد التهابی عمل می کند.

1 فوائد ویتامین E

3- ویتامین E از چه بیماری هایی جلوگیری می کند؟

 تحقیقات نشان داده است که ویتامین E می تواند در جلوگیری و درمان 4 بیماری نقش به سزایی داشته باشد. این بیماری ها عبارت از:

بیماری های قلبی: ویتامین E از اکسایش LDL (کلسترول بد خون) جلوگیری می کند. همچنین از آترواسکلروز (تصلب شراین) نیز پیشگیری کرده و مانع تشکیل پلاکتها و ایجاد لخته های خونی در شریانهای اطراف قلب (علت اصلی حملات قلبی است) می شود. مطالعات گسترده نشان داده است افرادی که مصرف ویتامین E بالاتری دارند، میزان بیماری های قلبی آنها پایین تر است.

سرطان: تحقیقات بسیار زیادی بر ویتامین E و انواع مختلف سرطان انجام شده و تأثیر مثبت آن در پیشگیری دیده شده است. اما بر طبق تحقیقات گفته می شود مصرف بیش از اندازه ی ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

بیماری های چشمی: دژنراسیون وابسته ‌به ‌سن ماکولا یا تباهی رنگ زرد (AMD) و آب مروارید، نوعی بیماری بوده که باعث کاهش دید چشمگیری خصوصاً در افراد مسن می شوند. آزمایش بزرگی ثابت کرد که ویتامین E به همراه بتا کاروتن، ویتامین C، روی و مس، باعث کاهش خطر ابتلا به AMD شده است.

حافظه و تمرکز: این آزماش همچنین نشان داد که ویتامین E باعث جلوگیری از کاهش حافظه و تقویت تمرکز می شود.

4- چرا باید مصرف بیش از حد آن را جدی بگیریم؟

تحقیقاتِ بسیاری خطرات مربوط به مصرف بیش از حد ویتامین E را ثابت کرده است. ویتامین E در بافت های چربی ذخیره می شود. حال اگر مصرف این ویتامین بیش از حد شود، ممکن است وارد سطوح سمی شوند. (معمولاً دریافت ویتامین E از طریق غذاها بسیار دشوار تر از مکمل ها و قرص های ویتامین E است).

5- چرا برای مصرف مکمل و قرص ویتامین E باید حتما با پرشک مشورت کنیم؟

همان طور که گفته شد، مصرف بیش از حد این ویتامین بسیار خطرناک است. اگر به هر دلیلی قصد مصرف مکمل ها و قرص های مربوط به آن را دارید حتماً در مورد میزان مصرفِ آن با پزشک مشورت کنید. تحقیقات نشان داده است خطر مرگ در افرادی که این ویتامین را در طول روز بیش از حد مجاز دریافت می کنند وجود دارد. همچنین ویتامین E با برخی داروها تداخل دارد؛ مانند داروهای ضد انعقادی و ضد پلاکتی، آسپرین، ایبوپروفن، استاتین ها و …

2 فوائد ویتامین E

اما آیا لازم است داروهای مولتی ویتامین مصرف کنیم؟ برای اطلاع بیشتر در این باره به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> مصرف داروهای مولتی ویتامین <<<

ویتامین E مورد نیاز بدن را چگونه دریافت کنیم؟

1- غذاهای طبیعی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین E هستند مصرف کنید.

استفاده از دانه ها به عنوان یک قاشق غذاخوری، روغن جوانه ی گندم، روغن و تخمه ی آفتابگردان یا روغن و یا خود سویا به عنوان میان وعده، می توانند ویتامین E مورد نیاز روزانه را تأمین کنند. از دیگر موادی که حاوی ویتامین E می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بادام و تخمه ی افتابگردان بو داده

– فندق خشک شده بو داده

کره بادام زمینی

– اسفناج

– کلم بروکلی

– کیوی

انبه

– گوجه فرنگی

3- مصرف مکمل

3 فوائد ویتامین E

بیشتر مکمل ها نوعی از ویتامین E یعنی آلفا توکوفرول را فراهم می کنند. در حالی که غذاهای مصرفی روزانه، خود مخلوطی از توکوفرول ها می باشند. یعنی از طیف کاملی از ویتامین E برخوردارند. به همین دلیل پزشکان جایگزینی مکمل به جای منابع طبیعی برای دریافت این ویتامین را به هیچ وجه جز در مواردی خاص توصیه نمی کنند. بنابراین بر تغذیه خود بیشتر از مکمل ها تمرکز داشته باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا