سلامت

فواید، مضرات و میزان تاثیر مصرف ویتامین های جویدنی

فواید، مضرات و میزان تاثیر ویتامین های جویدنی

ویتامین های جویدنی به شکل پاستیل بوده و در رنگ ها و طعم های مختلفی در بازار به فروش می رسند. مصرف این نوع ویتامین ها برای اکثر افراد غیر ضروری است، اما به برخی از افراد مثل افراد مسن و کسانی که رژیم غذایی وگان (گیاه خواری) دارند، کمک کرده تا ویتامین مورد نیاز بدنشان تامین شود. با این حال گفته می شود ویتامین های جویدنی، مواد مغذی کمتری نسبت به قرص های مولتی ویتامین معمولی داشته و تاثیر آن نیز کم تر است. چرا که با انواع قندها و افزودنی ها همراه شده اند. توصیه می کنیم اگر قصد تهیه ی این ویتامین ها را دارید حتماً انواع بدون قند آن را تهیه کنید.


همچنین فن تریکس در لینک زیر به شما می گوید که آیا لازم است داروهای مولتی ویتامین مصرف کنید یا خیر؟

>>> ضرورت مصرف داروی مولتی ویتامین <<<


در ادامه تاثیر مصرف ویتامین های جویدنی را برای شما خواهیم گفت و اینکه آیا برای سلامتی مفید هستند یا نه؟

1 فواید و عوارض ویتامین های جویدنی

ویتامین های جویدنی که آن ها را Gummy vitamins نیز می نامند معروف ترین نوع ویتامین بوده که برای بچه ها و افراد مسن که تمایلی به قورت دادن قرص های ویتامین ندارند طراحی شده است. این ویتامین ها از ژلاتین، نشاسته ی ذرت، آب، شکر و رنگ های افزودنی ساخته شده که حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی، یا تنها ویتامین D و کلسیم است.

مزایا و فواید بالقوه ی این نوع ویتامین ها

ویتامین های جویدنی چندین مزایا از جمله طعم مطلوب میوه ای، آب نباتی دوست داشتنی و دارای چندین مواد مغذی هستند. بسیاری از افراد برای اینکه مطمئن شوند انواع مواد مغذی را به بدن رسانده اند این مواد را مصرف می کنند. با این حال تحقیقات بسیاری نشان می دهد، افرادی که رژیم غذایی متعادلی دارند اصلاً نیازی به مصرف چنین مکمل های ویتامینی نخواهند داشت.

افرادی که به هر دلیلی بعضی از غذاها را نمی خورند، در جذب برخی مواد مغذی مشکل داشته یا بیش از دیگر افراد به مواد مغذی نیاز دارند. ویتامین های جویدنی برای گروهی از افراد مثل گیاه خواران، افراد بسیار مسن و خانم های باردار، بهترین جایگزین قرص های ویتامین است. جویدن آن ها بسیار آسان بوده و حتی برای افرادی که مشکل بلع دارند نیز بسیار مناسب است.

مضرات و تاثیر ویتامین های جویدنی

اما با وجود فوایدی که این مواد دارند، دارای برخی نقاط ضعف نیز می باشند. شکر اضافی و رنگ های افزودنی آن برای بدن مضر بوده و استفاده ی زیاد از این مواد و رساندن قند بالا به بدن موجب چاقی، بیماری قلبی و پوسیدگی دندان می شود. انجمن قلب آمریکا استفاده بیش از 9 قاشق چای خوری (37.5 گرم) شکر در روز را برای مردان توصیه نمی کند. این عدد برای خانم ها 6 قاشق چایخوری (25 گرم) و برای کودکان سنین 2 تا 18 سال کمتر از 6 قاشق چایخوری است.

در مورد رنگ های مورد استفاده در این ویتامین ها نیز جالب است بدانید که برخی تحقیقات مشکلات رفتاری کودکان را با رنگ های مصنوعی افزودنی به مواد غذایی در ارتباط می دانند.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد مواد مغذی و مفید ویتامین های جویدنی کمتر از قرص های ویتامین است.

مصرف بیش از حد این ویتامین ها به خصوص در کودکان که به مواد معدنی و ویتامین ها حساس هستند، باعث ایجاد مسمومیت می شود. به طور کلی، مصرف بیش از مقدار توصیه شده ی ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی ممکن است خطرناک باشد. زیرا می توانند در چربی و بافت بدن ذخیره شوند. پس در میزان مصرف این ویتامین ها باید بسیار دقت داشت.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا