سلامت

چگونه از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنیم؟

آنتی ژن های خاص پروستات (PSA) یک پروتئین تولید شده توسط سلول های غده ی پروستات است. آزمایش PSA سطح PSA خون را اندازه گیری می کند که در حالت طبیعی و نرمال باید کمتر از 4.0ng/mL باشد. حال اگر سطح PSA از این مقدار بالاتر رود، باید مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود. زیرا ممکن است نشان دهنده ی سرطان پروستات باشد. البته عوامل دیگری مانند: التهاب و بزرگی غده ی پروستات، عفونت ادراری، تاخیر در انزال، مصرف تستوسترون، افزایش سن و حتی دوچرخه سواری هم سطح آن را بالا می برند. در هر صورت می توان هم با درمان های خانگی و هم با درمان های دارویی سطح PSA خون را پایین آورد.

پیشگیری طبیعی

1- از خوردن غذاهایی که باعث افزایش سطح PSA می شوند اجتناب کنید.

بعضی از غذاها غلظت پروستات را منفی کرده و موجب افزایش سطح PSA می شوند. مواد سرشار از محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و موادی مانند گوشت و کره باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شوند. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و کاهش سطح PSA از غذاهای اشباع نشده از روغن و میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنید.

• به نظر می رسد محصولات لبنی، فاکتورهایی که باعث افزایش سطح انسولین می شود را افزایش داده که همین امر باعث افزایش سطح PSA و کاهش سلامت پروستات می شود.

• از گوشت هایی مانند گوشت مرغ که سطح چربی کمی دارند، استفاده کنید. رژیم های کم چرب ارتباط مستقیمی با سلامت پروستات داشته و خطر ابتلا به hyperplasia (بزرگی پروستات) را کاهش می دهند.

• ماهی را جایگزین گوشت پرچرب کنید. ماهی قزل آلا، ماهی تن و شاه ماهی سرشار از امگا 3 بوده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حد زیادی کاهش می دهند.

• توت، انگور قرمز و سبزیجات تیره بیشترین میزان آنتی اکسیدان را داشته که اثرات مضر اکسیداسیون بر روی بافت ها، اندام ها و غدد را از بین برده و در جلوگیری از بروز سرطان پروستات نیز مؤثر است.

1 جلوگیری از سرطان پروستات

2- گوجه بخورید.

گوجه منبع غنی از لیکوپن (lycopene) و یک کاروتنوید (carotenoid) رنگدانه ی طبیعی و آنتی اکسیدان است که از بافت ها در مقابل استرس محافظت کرده و کمک می کند از انرژی به صورت بهتری استفاده کنند. همچنین این مواد سرشار از گوجه فرنگی و محصولات آن نیز مانند سس و رب با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات رابطه ی مستقیم داشته و باعث کاهش سطح PSA خون می شود. گوجه فرنگی پخته شده مانند پوره ی گوجه فرنگی یا رب گوجه (البته طبیعی) لیکوپن بیشتری دارد و در نتیجه جذب و دسترسی بدن به آن بیشتر و آسان تر است.

• تحقیقات نشان می دهد که اگر گوجه فرنگی با روغن زیتون پخته شود، نسبت به گوجه فرنگیِ بدون روغن زیتون، لیکوپن بیشتری برای بدن خواهد داشت.

• زردالو و هندوانه هم مانند گوجه فرنگی منبع بسیار غنی از لیکوپن می باشند.

2 جلوگیری از سرطان پروستات

3- آب انار بخورید.

آب انار طبیعی حاوی ترکیبات مفید بسیاری است. آب انار بر پروستات تاثیر مثبت گذاشته و سطح PSA را کاهش می دهد. مثلا دانه، هسته و پوست انار حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند فلاونوئیدها، فنول ها و آنتوسیانین ها است. این آنتی اکسیدان ها مانع رشد سلول های سرطانی و تجمع آن در خون می شود. همچنین آب انار منبع غنی از ویتامین C بوده که سیستم ایمنی را تحریک و بدن را قادر می سازد تا بافت های خود را اصلاح کند. همه موارد گفته شده تأثیر مثبتی بر سطح PSA دارند.

• سعی کنید هر روز یک لیوان آب انار بنوشید.

3 جلوگیری از سرطان پروستات

4- مکمل بسازید.

از مخلوطِ پودر مواد خوراکیِ انار، بروکلی، چای سبز به همراه مقداری زرد چوبه یک مکمل غذایی تهیه کرده و آن را به عنوان ادویه همراه با غذا مصرف کنید. تحقیقات در سال 2013 نشان داده است که این ترکیب سطح PSA را تا حد بسیار زیادی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات کاهش داده است. هر کدام از مواد تشکیل دهنده ی این ترکیب آنتی اکسیدان های بسیار قوی بوده و خاصیت ضد سرطانی بالایی دارند. اما زمانی که با یکدیگر ترکیب می شوند اثر سینرژیستیک داشته و باعث افزایش کارایی سیستم بدن می شوند. این تحقیق بر روی مردان مبتلا به سرطان پروستات انجام شد. به طوری که این مکمل را برای 6 ماه مصرف کردند و مشاهده شد که در کنار اثرات مثبت بالایی که داشته هیچ گونه عوارض و تأثیر منفی نیز به وجود نیاورده است.

• کلم بروکلی دارای ترکیباتی بر پایه ی گوگرد است. این ترکیبات با سرطان مبارزه کرده و از آسیب های اکسیداتیو بافت ها جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که هر چه کلم بروکلی بیشتر پخته شود، خواص آن کاهش می یابد. پس بهتر است به صورت خام مصرف کنید.

• چای سبز حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین بوده و می تواند به کشتن سلول های سرطانی کمک کند و سطح PSA را در خون کاهش دهد. لازم است بدانید که برای خوردن یک فنجان چای سبز از آب جوش استفاده نکنید. زیرا قدرت آنتی اکسیدانی آن را کاهش می دهد.

• زردچوبه ضد التهابی قویِ حاوی کوکومین (curcumin) می باشد. curcumin مؤلفه ای است که مسئول کاهش سطح PSA است. یعنی گسترش سلول های سرطانی پروستات را محدود می کند.

4 جلوگیری از سرطان پروستات

پیشگیری های پزشکی

1- آزمایش PSA و مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده ی علائمی چون درد شدید لگن، ناراحتی در هنگام نشستن، مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار، دیدن خون در مایع منی و اختلال نعوظ به پزشک مراجعه کرده و آزمایش PSA دهید. به یاد داشته باشید که هیچ گونه ترسی در مورد آزمایش و بالا بودن سطح PSA وجود ندارد. زیرا بالا بودن آن دلایل مختلفی مانند اسپاسم، عفونت و موارد ذکر شده دارد و همیشه دلیل بر سرطان نیست. فقط نیاز به بررسی های بیشتری است که باید توسط پزشک صورت گیرد.

2- آسپرین مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است اگر افرادی که همیشه سطح PSA خونشان زیاد است، داروهای ضد التهابی مانند آسپرین را به طور منظم مصرف کنند، می تواند تا حد زیادی سطح PSA خون را پایین آورد. البته هنوز محققان چگونگی تأثیر مثبت آسپرین روی پروستات را درنیافته اند، اما دیده شده مردانی که مرتب آسپرین مصرف کرده اند تا 10 درصد سطح PSA خونشان کاهش یافته است. با این حال بهتر است با مشورت و نسخه پزشک مصرف شود زیرا ممکن است آسپیرین همراه با عوارضی نیز باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا