سلامت

عمل لیزیک چشم چقدر عمر کرده و تا چه مدت دوام دارد؟

دوام عمل لیزیک

اگر جزو افرادی هستید که به قول معروف از عینک های ته استکانی استفاده می کنید و وجود عینک آزارتان می دهد و از طرفی نبود آن هم برایتان ممکن نیست، به احتمال زیاد عمل لیزیک به گوشتان خورده و در مورد انجام آن حتماً فکرهایی به سرتان زده است.

1 عمر و دوام عمل لیزیک

عمل لیزیک LASIK که نام اختصاری laser-assisted in situ keratomileusis می باشد، روشی سریع و ایمن برای اصلاح عیوب انکساری چشم است که در دهه ی 1990 در ایالت متحده ی آمریکا گسترش یافت. این روش نوین تنها در عرض چند دقیقه می تواند عیوب چشم یعنی نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات را اصلاح کند. با این وجود برخی از بیمارانی که این عمل را انجام داده اند، اظهار می دارند که چند ماه یا چند سال پس از انجام عمل، مشکل بیناییشان برگشته و بیناییشان بدتر شده است. به همین دلیل بر آن شدیم تا بررسی کنیم که طول عمر عمل لیزیک چشم چه مدت بوده و این عمل واقعاً چقدر دوام دارد؟

قبل از هر چیزی بهتر است در مورد لیزیک، عملکرد آن و اینکه چگونه باعث اصلاح مشکل چشم می شود مختصری بدانیم.

در روش LASIK، جراح از یک تیغه با دقت بالا به نام میکروکراتوم یا یک لیزر femtosecond فوق سریع استفاده می کند و لایه ای از قرنیه را برش می زند. سپس لایه ی برش خورده را برای پدیدار شدن بافت قرنیه بلند می کند و در همان حین لیزر اگزایمر با از بین بردن بافت های غیر عادی قرنیه، شکل آن را تغییر داده و به اصلاح آن می پردازد. که در نتیجه مشکل بینایی فرد نیز اصلاح می شود. سپس بعد از انجام این کار، لایه ی برش خورده و بلند شده ی قرنیه سر جای خودش بازگشته و در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می یابد و در همین حین، بیمار بلافاصله از بینایی بهبود یافته ی خود لذت می برد.

بزرگترین حسن عمل لیزیک این است که نتایج این عمل در اکثر مواقع دائمی بوده و بیشتر افراد بعد از انجام این عمل تا آخر عمر بیناییشان بهبود یافته و نیازی به عینک نخواهند داشت. Eric Donnenfeld که یک متخصص و جراح برجسته ی چشم بوده و عمل های چشم بسیاری از جمله لیزیک را انجام داده است، می گوید: ” بیماران می توانند تصحیح بینایی ناشی از عمل لیزیک و در واقع طول عمر لیزیک را تا سن معینی انتظار داشته باشند. یعنی تا زمانی که تغییرات بینایی ناشی از سن اتفاق می افتد. مثلا بعد از سن 45 و 50 سال که اکثر افراد از عینک مطالعه استفاده می کنند. با این حال برخی از بیماری ها و مداخلات پزشکی و برخی شرایط ناشی از سن، مثل آب مروارید می تواند بینایی اصلاح شده ی لیزیک را تحت تاثیر قرار داده و تغییراتی را در بینایی به وجود آورد. اینجاست که برخی افراد فکر می کنند لیزیک برایشان مفید نبوده و دوامی نداشته است.

در برخی موارد تغییراتی در چشم افراد به وجود می آید که قدرت بینایی و تیز بینی فرد را کاهش می دهد و به اصطلاح چشم ها نزدیک بین می شوند. این اتفاق می تواند کاملاً به صورت طبیعی رخ داده که با لیزیک قابل درمان است یا در همان سال که فرد عمل لیزیک انجام داده، دیده شود. گاهی نیز یک دهه بعد از لیزیک رخ می دهد. در این موارد نیز با استفاده از یک روش سریع که بهبود لیزیک نامیده می شود، مجدداً مشکل برطرف می گردد.

البته این مشکل بسیار نادر بوده و تنها 2 درصد افراد به بهبود لیزیک در نزدیک بینی نیاز پیدا می کنند و 10 درصد افراد بعد از گذشت یک دهه از عمل لیزیکشان، نیاز به تقویت لیزیک خواهند داشت. گفته می شود این رقم نیز مربوط به افرادی با خطاهای انکساری بالاست. یعنی آن هایی که چشم هایی بسیار ضعیف و عینک های بسیار کلفتی دارند.

به گفته ی دکتر Chris Blanton اگر عمل لیزیک با روش های بسیار پیشرفته که wavefront LASIK نامیده می شود صورت گیرد، تا 98 درصد مشکلی پیش نیامده و نیازی به تقویت لیزیک نخواهد بود. چرا که این تکنولوژی، تصویری سه بعدی از چشم در اختیار پزشک می گذارد تا با استفاده از آن عمل لیزیک را هر چه بهتر و موثرتر انجام دهد.

در عمل لیزیک و تقویت لیزیک نیز مانند جراحی های دیگر، خطراتی نظیر درمان های غیر طبیعی یا عفونت وجود دارد. اما تنها تعداد کمی از بیماران در معرض عوارض قرار می گیرند.

چشم های بیماران جوان تر در طول زمان تغییرات زیادی کرده و احتمال اینکه با وجود لیزیک و با گذشت زمان نیز، دوباره ضعیفی چشم را تجربه کنند، بیشتر است. این در حالی است که نتایج جراحی معمولاً در افراد مسن با ثبات تر است. به استثنای پیری چشم که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد و از آنجایی که پیری چشم نتیجه ی تغییراتی در عدسی چشم است نه قرنیه، پس این مشکل هیچ ربطی به عمل لیزیک ندارد.

با این حال پزشکان توصیه می کنند حتی با عمل لیزیک، معاینات سالانه ی چشم را داشته و همیشه از سلامت چشم هایتان آسوده خاطر باشید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا