تغذیهکودک

چگونه بهترین نوع غذای کمکی را برای کودک فراهم کنیم؟

فراهم کردن بهترین و مناسب ترین غذای کمکی برای کودک، زمانی که وقت آن رسیده تا برای کودکتان غذای کمکی را شروع کنید، (تقریباً حدود ۴ تا ۶ ماهه) بسیار مهم است. تهیه ی غذا در خانه باعث می شود تا همه ی موادی که برای رشد کودک لازم می باشد را در نظر گرفته و در رژیم غذایی کودک بگنجانید و با مقدار کمی از مواد، بهترین و مقوی ترین غذا را برای دلبندتان آماده کنید.

برای این کار…

مواد تشکیل دهنده را انتخاب کنید:

۱- از میوه و سبزیجات تازه و رسیده استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات زمانی که تازه و رسیده اند، سرشار از مواد مغذی بوده و مفید هستند. از آنجایی که غذای کمکی کودک باید غنی از مواد مغذی و عاری از شکر باشد، لازم است میوه هایی انتخاب شود که کاملاً رسیده بوده و شیرینی و مواد مغذی کافی را داشته باشد. در غیر این صورت مواد ارزش غذایی ندارند. پس سعی کنید در انتخاب میوه و سبزیجات دقت لازم را به عمل آورید. رسیده یا نرسیده بودن و یا مقوی و مضر بودن هر میوه و سبزیجاتی منحصر به فرد است که با دانستن آن ها می توانید بهترین ها را انتخاب کنید. همچنین می توانید از میوه ها و سبزیجات و یا دیگر مواد فریز شده و کنسروی هم استفاده کنید. اما تا جایی که ممکن است سعی کنید مواد را به صورت تازه تهیه کنید. چرا که غذاهای فریزی و کنسروی دارای مواد نگهدارنده می باشند. به یاد داشته باشید قبل از خرید این نوع میوه و سبزیجات حتماً برچسب روی محصول را مطالعه کنید.

1 طرز تهیه غذای نوزاد

۲- حتی الامکان از مواد ارگانیک استفاده کنید.

در بسیاری از میوه ها و سبزیجات قبل از برداشت، موادی چون آفت کش ها و دیگر مواد شیمیایی استفاده می شود. بنابراین تا جایی که امکان دارد میوه ها و سبزیجاتی را برای ساخت غذای کودکتان انتخاب کنید که عاری از هرگونه مواد شیمیایی باشد. بعضی از میوه ها و سبزیجات بیشتر مستعد آلوده شدن هستند. برای مثال سیب از دیگر میوه ها بیشتر در معرض آلوده شدن توسط مواد شیمیایی و آفت کش ها قرار می گیرد. پس در خرید سیب دقت کنید.

۳- غذایی که کودکتان می تواند بخورد را بشناسید.

برای بعضی از کودکان می توان غذای کمکی را از سن ۴ ماهگی شروع کرد. البته برای این کار حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید. این کار را با روندی آرام و با مقدار غذای کم شروع کنید. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند می توانند تغذیه را با میوه ها و سبزیجاتی چون موز، کدو، سیب زمینی و سیب شروع کنند.

کودکانی که قبلاً مقداری غذای کمکی خورده و در سن ۴ تا ۸ ماهگی هستند می توانند سبزیجات، میوه ها، گوشت، حبوبات و غلات سبوس دار و پوره شده را نیز استفاده کنند.

با پزشک در مورد زمان شروع غذاهای انگشتی و خمیر مانند که کودکان خودشان بتوانند بخورند، صحبت کنید. اینکه کودک خودش بتواند غذای خودش را بخورد در یادگیری و توسعه دادن مهارت های خاص کودک بسیار تاثیر دارد.

۴- از کدام غذاها نباید استفاده شود:

بچه های زیر یکسال نباید بعضی از غذاها را مصرف کنند. چرا که ممکن است باعث ایجاد حساسیت و دیگر بیماری ها شود. هیچگاه به کودکان زیر یک سال این مواد را ندهید:

لبنیات و شیر غیر پاستوریزه
عسل
مواد غذایی کنسرو شده
نوشابه ی گاز دار

– همچنین باید برای تهیه غذای کودک، از مواد غذایی سرشار از پروتئین مورد نیاز کودک استفاده کنید.

آماده کردن غذای کودک

۱- مواد را کامل شسته و پوست بکنبد.

به یاد داشته باشید که اگر از میوه یا سبزیجاتی استفاده می کنید که دارای پوست است پوست را حتماً با یک پوست کن جدا کنید. خوردن پوست برای کودکان بسیار سخت می باشد.

2 طرز تهیه غذای نوزاد

۲- مواد را به اندازه های دو و نیم سانتی متر خرد کنید.

چون می خواهید مواد را بخارپز کنید پس مواد را یک دست و به سایز های مساوی خرد کنید تا موثر و یکنواخت پخته شوند. مطمئن شوید که حتماً از یک چاقو و تخته ی تمیز برای برش استفاده می کنید. اگر بیش از یک نوع غذا را برش می زنید، تخته ی برش و چاقو را هربار با آب گرم و صابون شستشو دهید.

3 طرز تهیه غذای نوزاد

۳- غذا را یا روی شعله گاز یا درون بخار پز ریخته و مقداری آب اضافه کنید.

اجازه دهید با دمایی متوسط بپزد. اگر مواد نرم هستند بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را از حرارت بردارید. از یک چنگال تمیز برای بررسی پخته شدن مواد استفاده کنید. فقط از آب برای بخارپز کردن مواد استفاده کنید. هرگز موادی چون کره، شکر، نمک و دیگر افزودنی ها را اضافه نکنید حتی اگر مطمئن باشید که کودک آن را می خورد.

4 طرز تهیه غذای نوزاد

۴- مواد را پوره کنید.

مواد پخته شده و نرم را درون یک غذاساز ریخته و بزنید تا کاملاً نرم شود. از مخلوط کن هم می توانید استفاده کنید.

5 طرز تهیه غذای نوزاد

اگر کودکتان زیر ۶ ماه سن دارد مطمئن شوید که هیج تکه ی درشتی در غذایش باقی نمانده است. کودکان بزرگتر تا حدودی می توانند تکه های درشت را بخورند اما برای کودکان زیر ۶ ماه بسیار خطرناک است.

۵- پخت گوشت در دمایی مناسب

اگر گوشت، مرغ یا ماهی را برای کودکان ۸ ماه به بالا تهیه می کنید مطمئن شوید که در دمایی طبخ می کنید که تمام باکتری های آن از بین می رود. برای اطمینان می توانید از دماسنج گوشت استفاده کنید. گوشت باید به دمای داخلی ۱۶۰ درجه فارنهایت (۷۱ درجه سانتیگراد) برسد، مرغ باید به ۱۶۵ درجه فارنهایت (۷۴ درجه سانتیگراد) و ماهی باید به ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتیگراد) برسد. گوشت را می توانید با گوجه فرنگی یا دیگر محصولات مخلوط کرده و کوفته کنید و طعمی جدید به آن بدهید تا کودکتان دوست داشته باشد.

۶- غذای کودک را در یک صافی تحت فشار قرار دهید تا مواد درشت آن جدا شود. این مرحله نهایی، بافت غذایی مناسب برای سیستم کودک شما را تضمین می کند.

6 طرز تهیه غذای نوزاد


می توانید طرز تهیه خوراک پوره مرغ برای کودک را در لینک زیر مطالعه نمایید.

>>> طرز تهیه خوراک پوره مرغ <<<


نگهداری غذای کودک

۱- غذای کودک را در یک شیشه ی تمیز مربا نگهداری کنید.

به خاطر اطمینان از اینکه مواد غذایی تازه و آلوده نباشند، آن را به شیشه انتقال دهید که انبساط و انقباض زیادی ندارد؛ و سپس در یخچال قرار دهید. این غذا  تا حداکثر ۲ روز قابل استفاده است. (برای گوشت و ماهی ۱ روز ). اگر غذا را در فریزر نگهداری می کنید مطمئن شوید که ظرف حاوی غذای کودک حتماً مناسب و قابل استفاده در فریزر باشد. غذای کودک در فریزر تا بیش از یک ماه سالم می ماند. همیشه روی مواد غذایی تاریخ و نوع غذا را با برچسب مشخص کنید.

7 طرز تهیه غذای نوزاد

۲- غذای یخ زده را به طور کامل گرم کنید.

غذای کودک باید به طور کامل به درجه حرارت داخلی ۱۶۵ درجه فارنهایت (۷۴ درجه سانتیگراد) رسیده و گرم شود. هیچگاه اجازه ندهید که غذای فریز شده در دمای محیط گرم شود این کار باعث رشد باکتری ها می شود. حتماً قبل از سرو آن را حرارت دهید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا