سلامت

چرا و چگونه داروهای مسکن ایپوئیدی Opioids باعث یبوست می شوند؟

ایجاد یبوست با مصرف داروهای مسکن ایپوئیدی

داروهای مسکن ایپوئیدی که از مشتقات تریاک بوده، به مجموعه ای از مواد طبیعی و یا شیمیایی شبیه به مرفین گفته می شود که در سیناپس به گیرندهای عصبی اپیوئید می ‌چسبند. عملکرد انواع این داروها در بدن، همانند کار انتقال ‌دهنده‌های عصبی ضد درد (اندورفین‌ها) است. یعنی با تاثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب کم شدن احساس درد در بدن می ‌شوند.

1 علت یبوست بعد از مصرف داروی ایپوئیدی

یکی از مهمترین عوارض جانبی و خطرات استفاده از این نوع مسکن های ایپوئیدی (Opioids) یبوست مزمن است. این عارضه که یکی از رایج ترین عوارض این داروها بوده، تقریباً همه یا اکثریت افراد مصرف کننده ی این مسکن ها را درگیر می کند. این داروها، علاوه بر اینکه تعداد دفعات دفع را پایین آورده، مدفوع را بسیار خشک می کنند که دفع آن ها بسیار سخت خواهد شد.

یبوست دلایل بسیار زیادی مانند عدم مصرف و دریافت فیبر کافی، آب کافی و عدم فعالیت بدنی دارد. همچنین بیماری هایی مثل دیابت، انسداد روده، فشردگی نخاع، میزان کلسیم بیش از حد در بدن، کمبود پتاسیم و مشکلات کلیوی هم مسبب این امر هستند. اما اکنون قصد داریم یبوست های دارویی را مورد بررسی قرار دهیم. یبوست یکی از عمده ترین عوارض جانبی داروهای مسکن بوده که جهت درمان بیماری هایی، مانند سرطان و همچنین برای تسکین درد، در بسیاری از بیماری ها تجویز می شود.

می خواهیم بدانیم چرا و چگونه، این داروها عامل ایجاد یبوست می شوند؟ پاسخ این سوال این بوده که، این داروها به روش های مختلفی روی سیستم گوارشی تاثیر می گذارند. در واقع این داروها، مدت زمانی که مدفوع وارد روده و سیستم دفع شده را افزایش می دهند. ایپوئیدها انقباضات را در روده ی کوچک افزایش داده که باعث می شود مدفوع پیش نرفته و دفع نشود. همچنین پرستالیزاسیون روده، که حرکاتی حیاتی برای انتقال و دفع مواد غذایی از طریق روده ها می باشد را نیز کاهش می دهند. در نتیجه مواد غذایی در روده حرکت نمی کنند و سفرشان در روده بسیار طولانی مدت خواهد شد. این امر باعث می شود تا مدت زمان هضم و دفع مواد افزایش یابد و تعداد دفعات اجابت مزاج کاهش پیدا کند.

همچنین مادامی که مدفوع در روده در حال حرکت است، روده آب آن را جذب می کند. وقتی مدفوع مدت طولانی تری در روده باشد، جذب آب از آن بیشتر شده و خشک تر می شود که دفع آن بسیار دشوار و گاهی درناک است.

ایپوئیدها همچنین قادرند تا حدی معده را نیز فلج کنند. بنابراین غذا در معده و دستگاه گوارش برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. یعنی معده کم کار شده و عملیات هضم و دفع مواد را بسیار کند انجام می دهد. به علاوه این داروها ترشحات آنزیم ها و اسید معده که برای هضم لازم است را نیز کاهش داده و در نتیجه شکم کار نکرده و یبوست اتفاق می افتد.

درمان یبوست دارویی

یبوست علاوه بر حس بد و ناخوشایندی که به وجود می آورد می تواند بسیار خطرناک باشد. درد، انسداد روده و بروز مشکلاتی جدی برای روده از خطرات یبوست طولانی مدت است. بنابراین حتماً باید تلاش شود این مشکل از بین برود. گاهی پزشکان در کنار داروهای ایپوئیدی، داروهایی که یبوست را از بین برده و مانع آن می شود، تجویز می کنند. بنابراین اگر با مصرف این داروها دچار یبوست شدید حتماً باید با پزشک خود در میان گذاشته تا داروهایتان را تغییر دهد یا داروهای دیگری را برای جلوگیری از یبوست تجویز نماید.

تغییر در رژیم غذایی، استفاده از مواد ملین، حمام آب داغ و نشستن در وان آب گرم، تنقیه، خوردن آب و فیبر فراوان، فعالیت و تحرک از دیگر مواردی بوده که می تواند در درمان یبوست بسیار موثر باشد.

همچنین برای اینکه بدانید چگونه می توان از یبوست نوزادان جلوگیری کنیم به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> روش های جلوگیری از یبوست نوزادان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا