گل و گیاه

چرا استفاده از سرکه برای آفت کشی گیاهان خطرناک است؟

خطرات آفت کشی گیاهان با سرکه

چندی است که استفاده از روش های طبیعی و ارگانیک و حذف مواد شیمیایی در میان مردم بسیار طرفدار پیدا کرده است. به گونه ای که مردم تا جایی که امکان داشته باشد به جای استفاده از مواد شوینده ی شیمیاییِ میوه ها، سبزیجات و حتی سموم و آفت کش های شیمیایی، سعی می کنند مواد طبیعی، ارگانیک و ساخت دست خودشان را جایگزین کنند. امروزه تحقیقات ثابت کرده است که این مواد شیمیایی روی سلامتی تاثیر مستقیم گذاشته و از این نظر بسیار خطرناک است. به خصوص آفت کش ها و مواد شوینده که تعادل هورمون در خانم ها را به هم ریخته و موجب تنبلی تخمدان و نازایی می گردد.

1 دلایل خطرناک بودن سرکه برای گیاهان

همین امر باعث شده است که امروزه باغداران به جای استفاده از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفات، سرکه را به درختان و گیاهان اسپری کنند. این در حالی است که گفته می شود، سرکه نیز باید مانند تمامی محصولات دست ساز و ارگانیک دیگری که برای باغ ها استفاده می شود، مورد بررسی قرار گرفته و قبل و بعد از استفاده، عوارض و نقاط مثبت و منفی آن را برای گیاهان بررسی گردد.

استیک اسید موجود در سرکه می تواند به طور طبیعی از طریق تخمیر باکتری به وجود آید. این فرآیند در برخی سرکه ها از جمله سرکه ی سیب که به صورت صنعتی تولید می شود، از طریق واکنش های شیمیایی به وجود می آید. غلظت استیک اسید موجود در این سرکه ها به اندازه ای قوی بوده که می تواند در مقابل هر چیزی از جمله علف های هرز موثر واقع شود. بنابراین می توان گفت این سرکه بسیار قوی تر از آفت کش بوده و در واقع نوعی علف کش است.

خطر استفاده از سرکه در باغ

حال با توجه به این غلظت و قدرت سرکه، اسپری کردن آن روی گیاه و درختان به عنوان آفت کش جهت از بین بردن هرگونه آفتی که روی برگ ها وجود دارد، می تواند گیاه و برگ های درخت را به طور کلی از بین برده و آسیبی جدی به باغ وارد کند. سرکه خاصیت اسیدی و سوزانندگی داشته و در باغ ها با هر چیزی که تماس پیدا کند آن ها را در عرض چند ساعت یا چند روز به طور کامل از بین می برد.

بدتر از همه این که اگر از آن به عنوان علف کش برای از بین بردن علف های هرز استفاده شود، به ظاهر تاثیر آن عالی به نظر می رسد. اما در واقع ریشه ی علف ها از بین نرفته و علفی که به این روش نابود می گردد مجدداً از ریشه رشد می کند.

معمولاً باغبانان بسیار از سرکه استفاده کرده و نتایج چندان مطلوبی را نمی بینند به همین دلیل غلظت سرکه را افزایش می دهند که روشی بسیار اشتباه بوده و توصیه می شود از استفاده ی سرکه در باغ صرف نظر شود.

دیده شده است که گاهی باغبانان به تصور اینکه سرکه ماده ای خوراکی و بی ضرر است، آن را بدون سمپاش و احتیاط های مربوط به آن اسپری می کنند. برخورد سرکه با پوست و چشم موجب سوزش می شود. همچنین اگر روی سطوح فلزی پاشیده شود موجب خوردگی و از بین رفتن آن ها نیز می گردد.

همچنین گفته می شود واکنش سرکه با برخی علف های هرز باعث سمی شدن گیاه و به وجود آمدن بخارات سمی می شود که بسیار خطرناک است.

اما چه باید کرد؟

2 دلایل خطرناک بودن سرکه برای گیاهان

برای علف های هرز بهتر است تا جایی که امکان دارد آن ها را با دست و از ریشه بکنید. برای آفت ها نیز سم های شیمیایی بی خطر و برخی راه حل های خانگی به جز سرکه وجود دارد که می توانید از آن ها با خیال راحت استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
واحد

با عرض سلام و خسته نباشید من یک باغدار هستم اهل مهاباد مخلوط سرکه و ریکا بهترین و بی ضرر ترین آفت کش اللخصوص شته و کنه قرمز و کنه خاکی هستش عالی جواب میده من دو بار آبامکتین استفاده کردم کنترل نکرد ولی سرکه نابود کرد کنه رو با… بیشتر بخوانید.

باغدار پسته

با سلام من باغدار انگور و پسته هستم. با اختلاط سرکه سیب و اب و صابون حشره کش طیف وسیعی از افات درختان و گیاهان کنترل میشه، با تجربه و کاربرد در مزرعه به این نتیجه رسیده ایم. و همچنین افات خیار سبز از جمله قارچ فوزاریوم که مانند تارهای… بیشتر بخوانید.

نعمت

باسلام و عرض خسته نباشید خدمت کارشناسان گرامی تان …آیا از سرکه برای رنگ گیری سبب قرمز میشه استفاده کرد…متشکرم

هادی

یک چیزی در دنیا هست به نام سرکه ی چوب
که در هنگام تولید زغال چوب از بخار ذغال بدست می یاد و اون برای از بین بردن آفت و اینا به کار می ره

دکمه بازگشت به بالا