خانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه اکالیپتوس را در خانه پرورش دهیم؟

اکالیپتوس نوعی درخت بومی استرالیا است. اما می تواند در هر جای دیگری که دمای هوا کمتر از منفی 12 درجه سانتی گراد نشود، رشد کند. انواع بسیار مختلفی از اکالیپتوس وجود دارد که همه ی آن ها در نوع برگ ها و بوی خوش و خاص، مشترک بوده و همین باعث می شود که این درخت محبوب و پرطرفدار گردد. خواص فراوان و دارویی برگ های اکالیپتوس مانند بهبود مشکلات و بیماری های تنفسی، ضد سرفه و ضد عفونی کنندگی، بهبود سرما خوردگی، مبارزه با عفونت ها و التهابات، مقابله با رماتیسم و میگرن و خواص بسیار دیگر، باعث شده بسیاری از افراد بخواهند آن را در خانه پرورش دهند؛ تا در حیاط منزلشان یک داروخانه ی طبیعی داشته باشند. اگر نکاتی که فن تریکس در اختیارتان قرار می دهد را مد نظر داشته باشید، کاشت و پرورش درخت اکالیپتوس بسیار آسان خواهد بود.


برای اطلاع از طرز تهیه روغن اکالیپتوس به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> تهیه روغن اکالیپتوس <<<


اکالیپتوس را با استفاده از بذر آن پرورش دهید.

1- سرد کردن بذر. بذر اکالیپتوس را می توانید از خود درخت برداشته یا خریداری کنید.

سپس بسته ی بذرها را به مدت 2 ماه درون یخچال بگذارید. این کار جوانه های خواب را بیدار کرده و آنها را ترغیب به جوانه زدن می کند. در واقع همان مرحله ی خواب زمستانی است که دانه در زمستان در خاک تجربه می کند. بنابراین وقتی آن ها را از یخچال درآورده و در گرما قرار دهید، جوانه می زنند.

2- بذر را در اواخر زمستان بکارید.

بذر اکالیپتوس باید در اواخر زمستان یعنی زمانی که هوا به سمت گرما می رود و از سرما و یخبندان خبری نیست کاشته شود. البته در مناطق گرمسیر که هوا کمی زودتر گرم می شود، از اواسط زمستان باید بذر کاشته شود.

3- اکالیپتوس را در گلدان سفالی بکارید.

به دلیل این که پرورش اکالیپتوس با قلمه زدن دشوار است، پرورش درخت باید با بذر صورت گیرد. بذر نیز باید تحت مراقبت تبدیل به نهالی شود که قوی بوده و بتواند در محیط بیرون رشد کند. پس ابتدا بذر را در گلدان سفالی بکارید که بعد بتوانید آن را به راحتی شکسته و گیاه را به باغچه منتقل کنید.

1 پرورش اکالیپتوس در خانه

4- بذر را بکارید.

گلدان را پر از خاک کرده و چندین بذر را در آن بپاشید. سپس روی بذرها را با خاک ماسه ای بپوشانید. بذر باید گرم و مرطوب باشد تا جوانه بزند.

– توجه داشته باشید که خاک ماسه ای را از فروشگاه های باغبانی خریداری کرده و از هر نوع خاکی استفاده نکنید. زیرا ممکن است حاوی پاتوژن هایی باشد که بذر را از بین می برند.

5- دانه را به طور منظم آب دهید.

به محض این که گیاه را کاشتید، آن را مرطوب کرده تا دانه در خاک غوطه ور و ساکن شده و جان بگیرد. هر یک یا دو روز یک بار به گیاه آب بدهید و خاک آن را مرطوب نگه دارید.

6- گلدان را در محیطی گرم نگهداری کنید.

برای جوانه زدن، باید گلدان را در محیطی گرم مانند گلخانه یا جای مرتفعی با دمای زیاد مانند روی یخچال بگذارید.

7- نهال های ضعیف را اصلاح کنید.

از آن جایی که شما چندین بذر را درون گلدان کاشته اید، ممکن است برخی از آنها جوانه زده و رشد کند؛ در این صورت شاهد چندین جوانه و گیاه خواهید بود. گیاهان را وارسی کرده و بزرگترین، ضخیم ترین و سالم ترین گیاه را بیابید. با استفاده از یک قیچی که آن را با الکل استریل کرده اید، بقیه ی گیاه های ضعیف را که هم سطح با خاک گلدان هستند، بریده و گیاه قوی را باقی بگذارید.

2 پرورش اکالیپتوس در خانه

انتقال گیاه به خاک باغچه

1- گیاه را در اواسط تابستان به باغچه منتقل کنید.

در حالت کلی، گرما و اواسط تابستان، بهترین زمان برای سازگاری گیاه و مقاوم شدن آن با خاک باغچه است. بنابراین گرم ترین هوای محل زندگیتان، مناسب ترین زمان برای انتقال گیاه از محیط خانه به بیرون می باشد.

2- مکانی را برای کاشت گیاه انتخاب کنید که در معرض آفتاب باشد.

اکالیپتوس نیاز به آفتاب فراوان دارد. یعنی هر روز باید 6 تا 8 ساعت زیر نور مستقیم آفتاب باشد. همچنین مکانی را که برای کاشت گیاه انتخاب می کنید، باید تا چندین متر از هر شیئی نظیر درخت، فنس، ساختمان و هر چیز دیگری دور باشد. زیرا گیاه سریع رشد کرده و به وسایل اطراف خود آسیب می زند.

3 پرورش اکالیپتوس در خانه

3- گیاه را از باد شدید محافظت کنید.

دقت داشته باشید که گیاه را در مکانی بکارید که در معرض باد شدید نباشد یا اطراف آن را به گونه ای محافظت کنید که باد به آن آسیب نزند. گیاه، در این مرحله بسیار ضعیف بوده و باد آن را از بین می برد.

4- خاک را قبل از کاشت گیاه در آن آماده کنید.

خاک را باید تا عمق 30 سانتی متری شخم زده و کود و کمپوست بریزید تا غنی و مقوی شود و گیاه بتواند از آن تغذیه و رشد کند. همچنین خاک باید نرم، نفوذپذیر و زهکشی مناسب داشته باشد تا آب را در خود محبوس نکند.

4 پرورش اکالیپتوس در خانه

5- اگر در نظر دارید که چندین نهال اکالیپتوس بکارید، گودال هایی که حفر می کنید باید 2 و نیم متر از هم فاصله داشته باشند.

همچنین گلدان ها باید عمیق تر و عریض تر باشند.

5 پرورش اکالیپتوس در خانه

مراقبت از نهال اکالیپتوس و تبدیل آن به درخت

1- یک لایه کود روی خاک گیاه پهن کنید.

کود حرارت خاک را کنترل کرده و گیاه را از سرما محافظت می کند. همچنین علف های هرز را از بین برده و خاک را مرطوب نگه می دارد. کودِ مناسب اکالیپتوس، کمپوست گیاهی می باشد.

6 پرورش اکالیپتوس در خانه

2- خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

اکالیپتوس توانایی تحمل خشکی را دارد، اما در خاکی که مدام مرطوب باشد بهتر رشد می کند. گیاه را هفته ای یک بار آبیاری کنید.

– برگ های چروک گیاه نشان می دهد که گیاه آب کافی دریافت نمی کند. پس آن را سیراب کنید که اگر برگ ها آسیب ببینند، احیا نمی شوند.

– درخت بعد از پنج سال حتی با وجود خاک خشک نیز دیگر نیازی به آبیاری و تغذیه با کود و امثال آن را ندارد.

3- گیاه را به طور مرتب و در فصول رشد، تقویت کنید.

فصل رشد این گیاه از اواسط بهار تا اواسط تابستان است. در این مدت هر هفته مقداری کود شیمیایی مایع و تقویت کننده را در آب مخلوط کرده و به همراه آبیاری به آن بدهید. بهترین کود برای اکالیپتوس کودی است که حاوی فسفر زیاد و نیتروژن کم باشد. در اواخر تابستان و در آخرین تغذیه و آبیاری گیاه، باید کودی با پتاسیم زیاد به آن بدهید و آن را برای زمستان آماده کنید.

7 پرورش اکالیپتوس در خانه

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

سلام
چجوری اون شاخه ای که به عنوان قلمه انتخاب کردیم رو از درخت مادر جدا کنیم؟؟
با اَره خوبه ؟
و اینکه بعد از اینکه جدا کردیم بریم بذاریمش داخل گلدون؟؟

آریاایرانی.

درود.
ازچوب آکالیپتوس چه استفاده‌هایی میشه؟
آیاصرفه اقتصادی داره که بخوام ۱هکتارزمین آکالیپتوس بکارم؟
لطفاً راهنمایی کنیدکه به راهنماییتون شدیداًنیازمندم.

کاربر ناشناس

برای ما معرق کارا خیلی باارزشه 😁🙃😊

علی

با سلام
من حدود هشت سال پیش چهار هزار درخت آکالیپتوس کاشتم که به دلیل فاصله خیلی کم درختها رشدشون خیلی کم بوده ، لطفا راهنمایی کنید چه کودی و به چه شکی بدم که بتونم ضعیف شدن خاک رو جبران کنم ..
با تشکر

ادمین فن تریکس

با سلام.
شما باید برای تقویت خاک، مقداری نیتروژن به خاک اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله “چگونه خاک یا کمپوست را با اضافه کردن نیتروژن تقویت کنیم” را مطالعه و استفاده کنید.
👇
https://fantricks.com/?p=1826

دکمه بازگشت به بالا