گل و گیاه

اصول صحیح استفاده از کود اوره و افزایش کیفیت خاک

کود اوره کودی با ثبات و ارگانیک بوده که می تواند کیفیت خاک را تا حد زیادی بهبود بخشیده، نیتروژن را برای گیاهان تأمین کند و باردهی محصولات زراعی را افزایش دهد. این کود را می توانید به صورت خشک و دانه ای (گرانول) تهیه کنید. استفاده از اوره به عنوان کود فواید زیادی دارد، اما بدون ضرر هم نیست. دانستن نحوه صحیح استفاده از کود اوره در خاک و چگونگی تعامل آن با دیگر کودها، می تواند در جلوگیری از این معایب به شما کمک کند.


برای اطلاع از نحوه سنجش کیفیت خاک برای کشت گل و گیاه ، حتما مقاله زیر از وب سایت فن تریکس را مطالعه کنید.

>>> چگونه کیفیت خاک را برای پرورش گل و گیاه بسنجیم <<<


اصول تقویت خاک با کود اوره

1- کود دهی را در یک روز خنک انجام دهید؛ تا از بین رفتن آمونیاک را به حداقل برسانید. اوره زمانی عملکرد خوبی خواهد داشت، که دمای هوا بین 0 تا 15.6 درجه ی سانتی گراد بوده و وزش باد بسیار کم باشد. دقت داشته باشید که اگر دمای هوا سرد باشد، زمین یخ زده و ورود اوره به داخل خاک دشوار می شود. اگر دمای هوا بسیار بالا باشد یا باد بوزد، بیش از آن که اوره وارد خاک شود، تجزیه می شود.

1 افزایش کیفیت خاک با استفاده از کود اوره

2- قبل از کاشت گیاه، از اوره آز به همراه کود استفاده کنید. اوره آز آنزیمی است که با یک واکنش شیمیایی، اوره را به نیترات مورد نیاز گیاه تبدیل می کند. استفاده از کود اوره قبل از کاشت، باعث از بین رفتن مقدار زیادی اوره می شود که به نفع گیاه است. استفاده از کود همراه با مهار کننده اوره آز، می تواند واکنش شیمیایی را کند کرده و به حفظ اوره در خاک کمک کند.
3- اوره را به صورت یک نواخت و مساوی روی خاک پاشیده و پخش کنید. دقت داشته باشید که اوره را باید نزدیک به ریشه یا جایی که بذر را کاشته اید، بریزید.
4- خاک را مرطوب کنید. پیش از این که اوره تبدیل به نیترات مورد نیاز گیاه شود، ابتدا تبدیل به گاز آمونیاک می شود. از آنجایی که گازها می توانند به راحتی از سطح خاک فرار کنند، استفاده از کود در هنگام خیس شدن زمین، به ترکیب اوره در خاک قبل از شروع واکنش شیمیایی کمک می کند. به این ترتیب، بیشتر آمونیاک درون خاک به دام می افتد.
5- خاک را زیر و رو کرده تا اوره با خاک ترکیب شود. بهترین راه برای ترکیب کردن اوره با خاک قبل از خارج شدن گاز آمونیاک، کند و کاو کردن و چنگ زدن زمین است.

2 افزایش کیفیت خاک با استفاده از کود اوره

6- میزان نیتروژنی که به گیاه سیب زمینی می دهید را کنترل کنید. برخی از سیب زمینی ها می توانند سطح بالای نیتروژن را تحمل کنند، اما بیشتر گونه های آن این گونه نبوده و بهتر است از دادن نیتروژن زیاد به گیاه از طریق کود اوره اجتناب کنید.
– برای رساندن 30 درصد (یا کمتر) نیتروژن به سیب زمینی از طریق کود اوره، می توانید آن را به صورت مستقیم یا در ترکیب با دیگر کودها به گیاه بدهید.
– کودهایی که بیش از 30 درصد نیتروژن را فراهم می کنند، باید قبل از کاشت سیب زمینی، در زمین ریخته شوند.
7- کود دهی به غلات و دانه ها را در یک روز معتدل انجام دهید. کودهی اوره را می توان به صورت مستقیم برای بیشتر دانه های غلاتی انجام داد. اما هیچ گاه نباید دمای هوا بیشتر از 15.6 درجه ی سانتی گراد باشد. زیرا گیاه بوی آمونیاک به خود می گیرد.
8- کود اوره برای دانه های ذرت باید به صورت غیر مستقیم اعمال شود. یعنی کود را به گونه ای به دانه های ذرت بدهید که کود 2 اینچ (5 سانتی متر) از دانه فاصله داشته باشد. اگر اوره به صورت مستقیم در معرض دانه قرار گیرد، برای دانه سمی بوده و محصول ذرت را به شدت کاهش می دهد.

3 افزایش کیفیت خاک با استفاده از کود اوره

ترکیب اوره با دیگر کودها

1- با توجه به نیاز خاک و گیاه نسبت کودها را مشخص کنید. کود NPK کودی است که با اعلام سه عدد، میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم را مشخص می کند. با مطالعه ی نمونه ی کوچکی از خاک و با توجه به کمبود مواد مغذی آن می توانید نسبت کود ایده آل خاک را مشخص کنید.
2- اوره را با کودهای دیگر مخلوط کرده تا مخلوطی از یک کود عالی و پایدار ایجاد شود. اوره، نیتروژن را برای گیاه تامین می کند؛ اما عناصر دیگری مانند فسفر و پتاسیم نیز برای رشد گیاهان نیاز هستند. کودهایی که با اطمینان می توانید با اوره مخلوط کنید عبارت اند از:
– کلسیم سیانامید
– سولفات پتاسیم
– سولفات پتاسیم منیزیم

3- برای این که گیاه بلافاصله بارور شود، اوره را با کودهای خاصی مخلوط کنید. کودهای خاصی هستند که می توانند با اوره مخلوط شوند، اما به دلیل واکنشی که بین مواد شیمیایی کود رخ می دهد، بعد از 2 تا 3 روز اثر خود را از دست می دهند. این کودها عبارت اند از:
– سولفات آمونیاک
– نیتروژن منیزیم
– دی ‌آمونیوم فسفات
– خاک فسفات
– پتاسیم کلرید

4 افزایش کیفیت خاک با استفاده از کود اوره

4- برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات زراعی خود، از واکنش های شیمیایی مضر کودها جلوگیری کنید. بعضی از کودها با اوره واکنش نشان داده و با یک واکنش شیمیایی فرار، مخلوط کود را کاملاً بی فایده می کنند. بنابراین هرگز اوره را با کودهای زیر ترکیب نکنید:
– کلسیم نیترات
– کلسیم آمونیاک نیترات
– آمونیاک سولفات نیترات
– نیتروپتاس
– پتاس آمونیاک نیترات
– سوپر فسفات
– سوپر فسفات سه گانه

5 افزایش کیفیت خاک با ازکوداوره

5- برای به دست آوردن یک کود عالی و متعادل، اوره را با کود فسفر و پتاسیم غنی مخلوط کنید.
6- پس از مخلوط کردن، کود را به صورت یک دست و یک نواخت روی خاک پخش کنید. سپس آن را آبیاری کرده و اجازه دهید کود به داخل خاک نفوذ کند. دقت داشته باشید که این کود را نسبت به سایر کودها با غلظت کمتری استفاده کنید.

6 افزایش کیفیت خاک با ازکوداوره

در پایان پیشنهاد می کنیم تا برای اطلاع از نحوه تقویت خاک با استفاده از نیتروژن، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه خاک یا کمپوست را با اضافه کردن نیتروژن تقویت کنیم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کشاورز

سلام خسته نباشید .کود دهی برای گندم وجو چه طوریه؟

دکمه بازگشت به بالا