سلامت

روش های خانگی درمان و پیشگیری از وقوع بیماری های پای ورزشکاران

اکثر افراد شنا را دوست داشته و طرفدار آن هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مدتی شنا کردن در استخر متوجه شوید که در قسمت لای انگشتانِ پای خود حس ناخوشایندی داشته باشید. به گونه ای که گویی جسمی بین آن ها گیر کرده باشد. شاید در ابتدا فکر کنید چیزی درون استخر بوده که هنگام شنا به لای انگشتانتان گیر کرده است؛ اما متوجه می شوید که این گونه نیست. در واقع چیزی که باعث شده چنین حسی به شما دست دهد، بیماری پای ورزشکار یا همان قارچ انگشتان پا است.

برای رهایی از شر این قارچ درمان های خانگی فن تریکس را مطالعه کنید و با روش های گفته شده از بروز مجدد این بیماری پیشگیری کنید.

برای درمان قارچ پای ورزشکاران راه های بسیار زیادی وجود دارد.

1- از اسپری یا کرم های ضد قارچ استفاده کنید.

از آنجایی که این بیماری بسیار شایع است، درمان های بسیار زیادی هم برای آن کشف کرده اند. راحت ترین و قابل دسترس ترین راه درمان، پماد و اسپری های قارچ کشی است که در تمام داروخانه ها برای از بین بردن قارچ پا موجود است. این پمادها را تهیه کرده و به مدت 3 تا 6 هفته هر روز در محل مورد نظر اسپری کنید و به راحتی در منزل از آن استفاده کنید.

2- پاهای خود را در بتادین بخیسانید.

قرار دادن پاها در بتادین، قارچی که موجب خارش و سوزش روی پا می شود را کشته و از بین می برد. یک بطری بتادین تهیه کرده و از درب آن به عنوان پیمانه استفاده کنید؛ سپس دو پیمانه بتادین را در یک لیتر آب بریزید. هر روز این محلول را تهیه کرده و به مدت 20 دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید. این کار را تا زمانی که علائم بیماری به طور کامل ناپدید شود تکرار کنید.

1 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

3- محلول سرکه بسازید.

اگر تمایل به استفاده از داروهای داروخانه ای ندارید مشکلی نیست. ما هم قصد داریم درمان های خانگی را به شما ارائه دهیم.

از سرکه ای که در منزل دارید استفاده کرده و محلولی برای قرار دادن پاهای خود در آن بسازید. یک فنجان سرکه ی معمولی یا سرکه سیب را به دو لیتر آب اضافه کنید و روزی 20 تا 30 دقیقه پاها را در آن قرار دهید. اجازه دهید پاها به خوبی خیس بخورد.

4- چای سیاه

ویژگی های تسکین دهنده ی چای به گونه ای است که به شما کمک می کند تا با قارچ کنار آمده و بتوانید آن را بهبود ببخشید. 6 قاشق چایخوری چای سیاه را دم کنید و هر روز چندین بار پاهای خود را در آن بخیسانید.

2 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

5- مشکل را با دارچین برطرف کنید.

اگر می خواهید که در کنار از بین بردن قارچ، بوی بد پا را هم رفع کنید و هیچ کدام از روش ها و مواد گفته شده را در دسترس ندارید، دارچین بهترین گزینه می باشد. 4 تا 5 چوب دارچین را در تشت آب گرم ریخته تا دم کشیده و محلول دارچینی به دست آید. سپس پاها را در آن قرار دهید. دارچین به طور طبیعی قارچ پا را از بین می برد.

3 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

6- از کمی نمک استفاده کنید.

اگر چه محلول آب نمک به خوبیِ محلول دارچین و چای نیست، اما تا حدی می تواند از پیشرفت بیماری کاسته و شاید قارچ را هم از بین ببرد. یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب ولرم بریزید و زمانی که نمک در آب حل شد 10 تا 15 دقیقه پاهای خود را در آن بگذارید.

4 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

7- روی پای خود نشاسته ی ذرت بمالید.

این پودر در جذب رطوبت و بهبود قارچ نقش فوق العاده ای دارد. پودر را روی پاها و لای انگشتان بپاشید تا رطوبت اضافه ای که قارچ از آن تغذیه می کند را جذب کند. این کار را آنقدر ادامه دهید تا قارچ به طور کامل ناپدید شده و پاها از سلامت کامل برخوردار شوند.

5 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

8- ساخت خمیر سیر

اگرچه سیر بو و طعم زننده ای دارد اما خاصیت آنتی باکتریایی قوی آن برای خلاصی از مشکل کافی است. یک تا دو حبه سیر را له کرده و با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. (اگر خمیر قوام ندارد سیر بیشتری اضافه کنید و از میزان روغن بکاهید) خمیر را روی محل مورد نظر گذاشته و در بین انگشتان بکشید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بر روی پا بماند، سپس با آب ولرم شسته و کاملاً خشک کنید.

6 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

9- آبلیمو بزنید.

نه تنها اسید موجود در آبلیمو باعث از بین رفتن باکتری و قارچ های روی پا می شود، بلکه بوی خوش آن پاهایی تمیز و با طراوت را برای شما به ارمغان می آورد. آبِ یک لیمو را در دو لیتر آب ریخته و چندین بار در روز محلول را با پنبه بر روی قارچ ها بزنید.

7 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

10- ماست بیشتری بخورید.

خواص موجود در ماست نه تنها برای هضم و دستگاه گوارش بلکه برای درمان پای ورزشکار نیز مفید است. پس حداقل روزی یک وعده ماست بخورید.

پیشگیری از بروز مجدد بیماری پای ورزشکار

1- درمان های ذکر شده را ادامه دهید.

قارچ ها حتی بعد از یکبار ظاهر شدن و ناپدید شدنشان در بدن باقی می مانند. بنابراین روش های ذکر شده را حتی اگر تمام علائم بیماری به طور کامل ناپدید شده باشد، برای 3 تا 6 هفته ادامه دهید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که قارچ ها به طور کامل از بدن خارج شده اند و مراحل بعدی بیماری را پیش رو نخواهید داشت.

8 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

2- اجازه دهید پاها نفس بکشند.

اجازه دهید پاها نفس بکشند ولی نه زیاد. منظور از میزان قرار گرفتن پا در فضای آزاد، میزان راه رفتن و بیرون بودن پا از کفش می باشد. زیاد راه رفتن هم می تواند باعث بروز قارچ شود. از طرفی کفش های بسته و قرار نگرفتن پا در معرض هوا نیز باعث ایجاد رطوبت و بروز مجدد مشکل می شود. پس حد تعادل را در این مورد رعایت کنید. از صندل و کفش های باز استفاده کنید ولی به هیچ وجه پا برهنه راه نروید. هنگام راه رفتن در محیط های مرطوب مانند استخر و حمام، حتماً دمپایی های انگشتی بپوشید تا از بروز مجدد بیماری پیشگیری شود.

9 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

3- کفش ها را ضدعفونی کنید.

هر کفشی که در دوره ی بیماری پوشیده اید ناگریز حاوی قارچ شده است. یک پودر ضد قارچ را درون کفش پاشیده و اجازه دهید هفته ها بماند.

10 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

4- همیشه پاها را خشک نگه دارید.

قارچ ها محیط های مرطوب را دوست داشته و در این محیط ها بیشتر رشد می کنند. پس پاها و به ویژه لای انگشتان را همیشه شسته و خشک نگه دارید. این کار باعث می شود هیچگاه محیط رشد قارچ فراهم نشده و مجدداً بیماری پیشرفت نکند.

11 قارچ پا و بیماری پای ورزشکاران

5- جوراب های نخی بپوشید.

جوراب های ضخیم رطوبت را در خود نگه می دارند و اصلاً گزینه ی مناسبی برای این افراد نمی باشند. حتماً از جوراب های نخی استفاده کنید. زیرا امکان تنفس پا در آن ها وجود داشته و به راحتی شسته می شوند. فراموش نکنید که بعد از هر بار پوشیدن جوراب حتماً آن ها را بشویید.

6- حمام را تمیز کنید.

در کنار اینکه پاها، کفش ها و جوراب های خود را تمیز می کنید، محیط حمام را نیز کامل بشویید. خصوصاً کف حمام که بهتر است هفته ای یکبار شسته شود. تمام وسایل مانند لیف و صابون هم که در طول بیماری در حمام استفاده می کردید را دور ریخته و دوباره آن ها را تهیه کنید.

7- از به اشتراک گذاشتن بپرهیزید.

از هر چیزی که حاوی عرق پا و قارچ است دوری کنید. هرگز از دیگران کفش و جوراب قرض نگیرید و وسایل خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. سعی کنید همیشه از وسایل خود به صورت شخصی استفاده کنید. اگر وسایلی از خودتان مانند جوراب و کفش را به دیگران قرض می دهید، هنگام بازگرداندن آن ها را دور ریخته و استفاده نکنید.

برای اطلاع از روش های درمان و پیشگیری از وقوع بیماری پای سنگر مانده به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان و پیشگیری از وقوع بیماری پای سنگر مانده <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا