بیشتر بدانید

عملکرد و نقش انگشت کوچک پا در بدن چیست؟

نقش انگشت کوچک پا در بدن

همه ی ما انسان ها بارها به نقش انگشت کوچک پاهایمان فکر کرده و شاید از خود می پرسیم که این انگشت جز خوردن به لبه ی میز، مبل و درد و عذاب انسان به درد دیگری هم می خورد؟!

تقریباً اکثر ما فکر می کنیم که این انگشت تنها ظاهر و زیبایی پا را تکمیل کرده و هیچ کار خاصی در بدن انجام نمی دهد. اما اگر انشگتتان آسیب دیده باشد، مثلاً زخم یا شکسته شده، حتما به اهمیت این انگشت کوچک پی برده اید. شاید تا قبل از آسیب دیدگی، اهمیت این انگشت و تاثیر آن در زندگی روزمره را درک نکرده بودید.

1 نقش و عملکرد انگشت کوچک پا

انگشت کوچک سیستم پیچیده ای در داخل پا دارد. هر پای استاندارد و سالم، از 30 مفصل، 28 استخوان و بیش از 100 تاندون و رباط تشکیل شده است. که همه ی این قسمت ها نقش بسیار مهمی در پا ایفا کرده و می توانند هرگونه آسیب وارده به پا را بسیار ناخوشایند کنند. پزشکان می گویند: هر گونه آسیبی در این ناحیه قطعاً بسیار درناک است. زیرا درصد بالایی از پا را عضله و خون تشکیل داده و در صورت آسیب، منجر به التهاب و درد شدید می گردد.

انسان می تواند با تمرین بدون انگشت کوچک هم زندگی کند. اما از آنجایی که این انگشت در هماهنگی با دیگر انگشتان پا امکان راه رفتن، دویدن و جست و خیز کردن را فراهم می کند، قطعاً وجود آن لازم و ضروری بوده تا انجام کار ها را برای ما راحت تر کند.

هدف وجود انگشت شست پا تامین تعادل و حركت است. زمانی که یک گام بر می دارید، پا از کناره ی بیرونی به سمت قسمت وسطی و داخلی پا غلت می خورد. این بیومکانیک طبیعی و نرمال پا است. این نوع حرکت به ما کمک کرده راه رفتن را ادامه دهیم. حال وقتی که انگشت کوچک پا به هر دلیلی آسیب می بیند، نیروی محرکه محدود شده و منجر می شود که این حرکت بیومکانیک و نرمال پا تحت تاثیر قرار گرفته و گام برداشتن از حالت طبیعی خارج شود.

گاهی اوقات این تاثیر می تواند بسیار بیشتر و بزرگتر باشد. مثلاً اگر انگشت کوچک آسیب شدید ببیند یا قطع شود، موجب از بین رفتن تعادل در راه رفتن و حرکت شده و ممکن است فرد دائماً زمین بخورد.

در واقع تعادل انسان شدیداً به سه نقطه ی حیاتی پا یعنی انگشت کوچک، انگشت بزرگ (شست) و پاشنه ی پا بستگی دارد. این سه نقطه مانند یک سه پایه، بدن را روی زمین سرپا نگه داشته و موجب حرکت آن می شوند. از دست دادن یکی از این عناصر مهم می تواند به طور قابل توجهی توانایی فرد برای جست و خیز کردن، راه رفتن و دویدن را از بین ببرد.

این انگشت همچنین در اجرای حرکت push off در استخر (هل دادن خود با فشار پا به دیواره ی استخر) نقش بسیار مهمی دارد. حرکتی که در شناهای رقابتی برای شناگران بسیار مهم است.

نوع کفشی که می پوشید گاهی می تواند روی انگشت کوچک پا تاثیر منفی گذاشته و عملکرد آن را از کار بیندازد. برخی کفش ها مانند کفش های مجلسی تنگ، به انگشت کوچک فشار وارد کرده و موجب به وجود آمدن بورسا (bursa) می شوند. بورسا کیسه ای حاوی مایع بوده که بین استخوان و پوست قرار گرفته و آماس مفصلی به وجود می آورد که بسیار دردناک است. این کفش ها همچنین عارضه ای به نام انگشت چکشی پا را نیز به وجود می آورند. حالتی که انگشت به صورت غیر طبیعی از وسط خم شده و به همان شکل می ماند. البته این عارضه اغلب در انگشت سوم و چهارم اتفاق افتاده اما می تواند در انگشت کوچک هم به وجود آید.

2 نقش و عملکرد انگشت کوچک پا

تاثیر منفی کفش نامناسب روی انگشت کوچک، با عارضه های گفته شده به پایان نمی رسد. بلکه میخچه ی انگشت کوچک که بسیار هم دردناک بوده از دیگر آسیب های وارده روی انگشت کوچک است.

بنابراین اگر تاکنون فکر می کردید این انگشت کارایی خاصی نداشته و اهمیتی برای آن قائل نبودید، از این به بعد بیشتر مراقب آن باشید و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید. برای آسیب های وارده مثل شکستگی و در رفتگی حتماً به پزشک مراجعه کرده و عکس برداری انجام دهید. شکستگی و آسیب به مفصل منجر به آرتروز زود رس می شود. حتی از بیماری های پوستی آن نیز سرسری عبور نکرده و با پماد و آنتی بیوتیک آن را درمان کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا