سلامت

چگونه می توان پوست سرمازده را تشخیص و درمان کرد؟

زمانی که در معرض سرمای شدید قرار می‌ گیرید و قسمتی از ماهیچه‌ های بدن یا پوست شما یخ زده و آسیب می‌ بیند، به این معنی است که شما سرمازده شده‌ اید. البته سرما بیشترین تأثیر منفی را روی پوست گذاشته و به آن آسیب می‌ زند، اما اگر سرما بسیار شدید باشد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض سرما هم طولانی شود، کل بدن را درگیر می‌ کند. دست‌ها، انگشتان پا، گوش‌ها و گردن، اعضایی هستند که معمولا سرما زده می‌ شوند و بسته به شدت سرما ممکن است در این اعضا بی حسی، تغییررنگ، تاول و یا کبودی ایجاد شود.

سرمازدگی چیست و چه نشانه‌هایی دارد.

1- اگر بعد از مواجه شدن با سرما در سطح پوست خود احساس درد، بی حسی یا سوزن سوزنی شدن کردید، یعنی شما سرما زده شده‌ اید. زمانی که بدن در معرض سرمای شدید قرار می‌ گیرد، رگ‌های خونی به شدت منقبض شده و باعث هدایت خون و اکسیژن به قسمت‌های حیاتی بدن می‌ شود که نتیجه‌ ی این اتفاق بر روی پوست نمود پیدا می‌ کند. اگر این فرآیند یعنی انقباض رگ‌ها طولانی شود، خون و اکسیژن کم شده و به پوست و برخی اعضای بدن آسیب می‌ رسد.

1 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

2- اگر بافت قسمتی از پوست که در معرض سرما بوده، سخت شد یا تاول زد و لکه‌های قرمز و کبود به وجود آمد این‌ها نشانه‌ ی سرما زدگیست.

2 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

3- سه سطح از سرما زدگی را بشناسید. بسته به این که بدن چه مدت در معرض سرما قرار می گیرد می‌ تواند قسمت سطحی پوست یا لایه‌های زیرین را تحت تاثیر قرار دهد.

سطح اول: سرمازدگی فقط روی اپیدرم و لایه‌های اولیه‌ ی پوست اثر می‌ گذارد.
سطح دوم: سرمازدگی تمام لایه‌های پوست و بافت چربی زیر پوست را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.
سطح سوم: سرمازدگی بر تمام لایه‌های پوست سطح چربی و عضله اثر می‌ گذارد.

اما در یک چنین مواقعی چه باید کرد:

عضو آسیب دیده را گرم کنید.

1- به یک مکان گرم بروید. قرار گرفتن در مکانی گرم، عروق خونی را گشاد کرده و باعث جاری شدن خون در ناحیه‌ی آسیب دیده می‌ شود. همچنین از آسیب دیدن بیشتر پوست در آن ناحیه جلوگیری می‌ کند. پس حتی اگر مکان گرم نیافتید، حتما با استفاده از لباس یا پتو عضو را گرم نگه دارید و از آسیب‌های جدی‌ تر جلوگیری کنید.

3 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

2- عضو آسیب دیده را بالاتر از سطح بدن نگهدارید. به طور مثال اگر پاهایتان سرمازده شده، روی مبلی نشسته و پاها را روی صندلی دیگری که ارتفاعش از مبل بلندتر است بگذارید. این کار جریان خون را بیشتر می‌ کند.

3- جواهرات را از عضو آسیب دیده خارج کنید. خارج کردن جواهرات باعث می‌شود جریان خون بیشتری به محل قرارگیری جواهرات رسیده و از خون مردگی در آن قسمت‌ها جلوگیری شود. به هیچ وجه عضوی که سرمازده شده است را با چیزهای تنگ نپوشانید.

4 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

4- بطری یا مشک آبی را با آبی با دمای 40 تا 42 درجه‌ ی سانتی گراد پر کنید. دور بطری یا مشک را حوله بپیچید و آن را روی عضو آسیب دیده قرار دهید. 30 دقیقه آن را نگه داشته، سپس آب را تعویض و مجددا چرخه را تکرار کنید. هیچگاه اجازه ندهید آب سرد شود، زیرا آسیب جدی‌ تری را به عضو وارد می‌ کند.
اگر به مشک یا بطری دسترسی ندارید با داغ کردن حوله هم می‌ توانید این کار را انجام دهید. به این صورت که حوله‌ ی داغ را در پارچه‌ ای دیگر بپیچید و آن را مستقیما روی عضو سرما زده نگهدارید.

5- تشتی را با آب گرم پر کنید. به جای به کار بردن موارد بالا می‌ توانید تشتی را با آب گرم پر کرده و عضو سرمازده را 30 تا 45 دقیقه در آن قرار دهید. ممکن است در این ناحیه احساس درد داشته باشید که کاملا طبیعی است. زیرا بافت یخ زده درحال باز شدن است و شما باید کم کم حس را در این ناحیه به دست آورید.

6- از ماساژ دادن ناحیه‌ ی آسیب دیده خودداری کنید. ماساژ دادن ناحیه‌ی سرمازده باعث به وجود آمدن اصطکاک و بریده بریده شدن پوست می‌ شود. که اگر پوست هم در این ناحیه آسیب ببیند، باعث ایجاد عفونت می‌ شود.

5 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

7- هرگز از سشوار یا دیگر گرم کننده‌ها مانند بخاری، برای گرم کردن ناحیه سرمازده استفاده نکنید. اگر محل را در معرض گرمای مستقیم قرار دهید نه تنها درمان نمی‌ شود، بلکه به دلیل این که در آن ناحیه حسی ندارید، پوست شما می‌ سوزد و متوجه نمی‌ شوید.

6 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

درمان کبودی ناشی از سرمازدگی.

1- از دستکاری کردن خودداری کنید. زمانی که پوست تاول می‌ زند اولین چیزی که در مراقبت از آن باید مورد توجه‌ قرار گیرد، جلوگیری ازعفونت تاول است. بدن شما زمانی که سرمازده شده و تاول می‌ زند، سیستم ایمنی ضعیفی دارد. حال اگر تاول دستکاری شود به راحتی عفونت کرده و مشکلات حادی را به وجود می‌ آورد.

7 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

2- تاول‌ها را با گاز استریل یا پارچه‌ ای تمیز بپوشانید. به یاد داشته باشید که اگر چند انگشتتان تاول زده است دور هر انگشت را جداگانه در گاز بپیچید. اگر به اندازه کافی گاز نداشتید بین انگشتان خود پنبه‌ ای گذاشته تا به هم برخورد نکنند و سپس دو لایه گاز به دور همه‌ ی انگشتان بپیچید.

8 شناخت و درمان سرمازدگی پوست

3- حتی الامکان سعی کنید به یک مرکز پزشکی مراجعه کرده و تاول‌ها را درمان کنید. بهتر است تاول‌ها خالی شوند. این کار را در منزل هم می‌ توانید انجام دهید، اما مراجعه به مرکز پزشکی زیر نظر متخصص بهتر است. چرا که هم از نظر بهداشتی مطمئن می‌ باشد و هم در این مراکز با بی حسی موضعی، تخلیه‌ ی تاول‌ها بدون درد انجام می‌ شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سوزوکی

البته هنوز که خداروشکر اونقدر سرد نیست این بلا سرمون بیاد. ولی خوب خوب بو مرسی

نرگس

پس من اشتباه میکردم که دستامو همیشه مستقیم با بخاری گرم میکردم…مرسییییییی از سایت خوبتون

دکمه بازگشت به بالا