تغذیهسلامت

خواص و فواید جوانه یونجه یا آلفا آلفا و نحوه استفاده از آن

آلفا آلفا چیست؟

از گیاهان دارویی برای اهداف بسیاری می توان استفاده کرد. از لوسیون ها گرفته تا روغن ها، مرهم ها و دمنوش های گیاهی و استفاده از آن ها در بسیاری از غذاها. یکی از این گیاهان دارویی بسیار مفید جوانه ی یونجه یا آلفا آلفا می باشد.

1 خواص و فواید آلفا آلفا

شاید بگویید که یونجه غذای گاوها، اسب ها و دام هاست و مورد استفاده ی انسان نیست. اما جالب است بدانید که استفاده از خوراک دام به دلیل دارا بودن پروتئین بسیار بالا و درصد وسیعی از مواد مغذی، سابقه ای بسیار طولانی دارد. به طوری که جوانه ی بذر یونجه نیز به دلیل خواص فوق العاده اش از قدیم الایام توسط آمریکایی ها و اروپایی ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

جوانه ی یونجه به طور خاصی برای برخی علائم مربوط به بارداری بسیار مفید است. بنابراین توصیه می کنیم مادران عزیز حتماً در مورد خواص و کاربرد جوانه ی یونجه اطلاعاتی داشته باشند.

یونجه از خانواده ی دانه ها و بذرهاست. که استفاده از آن سابقه ی بسیار طولانی در طب سنتی چینی و هندی برای بسیاری از مشکلات گوارشی، زردی و اختلالات لخته شدن خون داشته و حتی پزشکان قرن نوزدهم نیز مادران شیرده را جهت افزایش شیر به خوردن یونجه تشویق می کردند.

نکته ی قابل توجه در مورد جوانه ی یونجه فقط وجود مواد مغذی فراوان در آن نیست، بلکه جذب و هضم آسان آن توسط بدن باعث شده است که خوردن جوانه ی یونجه یا آلفا آلفا هم برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان و هم برای زنان باردار و شیرده ممانعتی نداشته و حتی مفید هم باشد.

برخی از مهم ترین خواص آلفا آلفا

آلفا آلفا حاوی دامنه ی وسیعی از مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد، کلر، سدیم، پتاسیم، سیلیکون و عناصر کمیاب می باشد. همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین C و ویتامین K بوده که برای لخته شدن خون ضروری است.

همچنین حاوی اسید آمینه ضروری است که توسط بدن تولید نشده و باید از منابع غذایی به دست آید. از آنجایی که هضم آسانی دارد در بسیاری از مکمل های گیاهی و ادویه ها نیز از آن استفاده می شود.

برای موارد زیر نیز بسیار مفید است:

– پاکسازی خون
– کاهش آلرژی ها
– از بین بردن لخته های خونی
– هضم آسان و بدون مشکل
– کاهش بیماری های صبح گاهی
– ترمیم دندان
– افزایش شیر در دوران شیردهی
– حمایت از غده ی هیپوفیز
از بین بردن انواع التهابات مفصلی
– تسکین علائم یائسگی

همچنین جوانه ی بذر یونجه خود نوعی مکمل ویتامین K می باشد، که خوردن دمنوش جوانه ی یونجه در دوران بارداری باعث بهبود ویتامین K نوزاد در هنگام تولد می شود.

به صورت پزشکی نیز از جوانه یونجه در تهیه ی داروهای مربوط به کاهش کلسترول و فشارخون استفاده می شود. غلظت بالای آلکالوئیدهای موجود در آن به کاهش قند خون کمک کرده و به عنوان سم زدای خون برای انواع التهابات و مشکلات مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود تمام مزایایی که برای این گیاه ارزشمند گفته شد، استفاده ی بیش از اندازه ی آن به هیچ وجه توصیه نمی شود و دوز مناسب مصرفی 500 تا 1000 میلی گرم در روز می باشد.

نکته ی دیگری که در استفاده از جوانه ی یونجه باید در نظر داشت این است که جوانه ی یونجه را نباید با داروهای رقیق کننده ی خون استفاده کرد. زیرا تداخل دارویی ایجاد کرده و اثر دارو را از بین می برد.

چگونه باید از جوانه ی یونجه یا آلفا آلفا استفاده کرد؟

سالاد ها و غذاها:

ابتدا باید بذر یونجه را خریداری کرده و آن را در ظرفی بخیسانید و روزی دو یا سه بار آب آن را عوض کنید. سپس آن را در آبکش ریخته، روی آن دستمال مرطوب و تمیزی بکشید، تا بعد از گذشت 3 تا 5 روز جوانه بزند. می توانید هم جوانه ها را خام خورده و هم در سالاد بریزید و هم آن را بخارپز کرده و در دیگر غذاها مثل سوپ استفاده کنید. همچنین می توانید خشک شده ی آن را پودر کنید و به عنوان ادویه استفاده نمایید.

دمنوش:

به میزان مساوی نعناع و جوانه ی یونجه ی خشک شده را با هم مخلوط کنید. اگر برگ درخت تمشک هم در دسترستان است، آن را نیز به مواد اضافه کرده و آب جوش روی آن ریخته و آن را 5 دقیقه کنار بگذارید و سپس نوش جان کنید.

اسموتی و نوشیدنی ها:

با توجه به طعم ملایم جوانه ی یونجه، می توان آن را به اسموتی ها و نوشیدنی ها اضافه کرد و یا آن را خشک کرده و از پودر آن به عنوان چاشنی در کوکی ها استفاده کنید.

توصیه می کنیم حتماً از جوانه ی بذر یونجه در غذاهایتان استفاده کنید. زیرا منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بوده و استفاده از آن به روش های بالا خطرات و بیماری ها را کاهش داده و در سلامت بدن و تأمین انرژی نقش موثری دارد.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> خواص و فواید سولفورافان <<<

>>> طرز تهیه انواع خوراک جوانه ماش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا