تغذیهسلامت

سولفورافان Sulforaphane چیست و چه خواصی دارد؟

سولفورافان چیست؟

سولفورافان که SFN هم نامیده می شود، ماده ای است که در سبزیجات چلیپایی به ویژه در جوانه های کلم بروکلی یافت می شود. طبق مطالعات صورت گرفته، این ماده ضد سرطان، ضد میکروب، ضد التهاب و نوروپروتکتیو (neuroprotective) بوده و حتی می تواند یک عامل حفاظتی در برابر پیری و دیابت باشد. اما نکته مهم این است که ما برای دستیابی به این ماده فیتوشیمیایی مهم، نیاز به مکمل های آنچنانی نداریم. همین که چند سبزی مفید مانند بروکلی بخوریم کافی است.

به طور خلاصه، سولفورافان، یک ماده ضد سرطان قوی و یک ترکیب آنتی باکتریال است که در سبزیجات چلیپایی و جوانه ها یافت می شود. سولفورافان، زمانی ایجاد می شود که آنزیم میروزین یا همان مروزیناز (myrosinase)، گلوکوزینولات گلوکورافانین (glucosinolate glucoraphanin) را به سولفورافان تبدیل می کند. از آنجایی که میروزین و گلوکورافانین در بخش های مختلف گیاه یافت می شوند، این تغییر و تبدیل زمانی اتفاق می افتد که گیاه آسیب دیده (با ریز کردن، خرد کردن، مخلوط کردن و …) و این دو ماده با هم ترکیب و واکنش نشان می دهند. جوانه های جوان کلم بروکلی و گل کلم، منبع خوبی برای گلوکورافانین هستند.

سولفارافان، یک ایزوتیوسیانات (isothiocyanates) است. این ماده در بدن، تولید آنزیم های مهمی که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند را تحریک می نماید. از آنجایی که التهاب و رادیکال های آزاد سبب بروز انواع سرطان ها می شوند، به نظر می رسد این ماده می تواند با مسدود کردن آنزیم های فعال کننده سرطان در بدن، یک نقش حفاظتی دو گانه داشته باشد.

بنابراین سولفورافان می تواند:

• به حفاظت از بدن در برابر انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سینه، پوست، ریه، معده و … کمک کند.

• در کاهش بیماری های نورودژنراتیو (neurodegenerative)، بیماری های چشمی، مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی و دیگر مسائلی که به خاطر وجود رادیکال های آزاد در بدن بروز پیدا می کنند، نقش داشته باشد.

• از سیستم گوارشی و مغز محافظت نماید.

خواص و فواید سولفورافان

1- سم زدایی و پاکسازی (Detoxifying)

سولفورافان، سم زدایی و پاکسازی بدن را به روش های مختلف افزایش می دهد. این ماده، به عنوان یک آنتی اکسیدانِ غیرمستقیم عمل کرده و ظرفیت آنتی اکسیدانی سلول ها را افزایش می دهد.

سولفورافان، مسیرهای Nrf2 و ARE را نیز فعال می کند. این امر، منجر به افزایش گلوتاتیون سلولی در بدن می شود. از آنجایی که گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان اصلی است، در نتیجه مزایای زیادی برای بدن دارد.

2- بهبود و تقویت مغز

سولفورافان، برای مغز نیز واقعاً مفید است. این ماده، به عنوان نوتروپیک (nootropic) یا همان داروی تقویت کننده هوش در نظر گرفته می شود. زیرا توانایی عبور از موانع خونی مغز را دارد.

پس از تست این ماده روی موش ها، بر روی انسان ها هم مورد بررسی قرار گرفته و مشاهده شده است که این ماده می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. برخی پژوهش ها نشان داده اند که سولفورافان می تواند سبب رشد نوریت ها (neurite) شود. این به این معناست که سولفورافان می تواند به ترمیم آسیب های نورونی که در اثر پیری یا صدمه ایجاد می شوند، کمک کند. محققان دیگری نیز دریافته اند که سولفورافان رفتارهای اوتیسمی را به اندازه 34% بهبود می بخشد. این محققان، در تعاملات اجتماعی و ارتباطات کلامی بیماران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (autism spectrum disorder) نیز یک روند بهبودی را گزارش کردند.

3- مقابله با سرطان

می دانیم که سبزیجات براسیکا (Brassica)، یک عامل ضد سرطانی هستند. در واقع، خوردن تنها 3 تا 5 وعده از این سبزیجات، می تواند خطر ابتلا به سرطان را حدود 30 تا 40 درصد کاهش دهد. این کاهش چشمگیر در خطر ابتلا به سرطان، می تواند دلیل خوبی برای خوردن روزانه این سبزیجات باشد. از سوی دیگر، سولفورافان می تواند:

• سلول های سرطانی را هدف قرار دهد و از سلول های سالم محافظت نماید.

• سلول های سرطان پستان، سلول های سرطانی دهانه رحم، سلول های سرطانی کبد، سلول های سرطانی پروستات، و سلول های سرطانی روده بزرگ را در شرایط بالینی از بین ببرد.

• مانع رشد سلول های سرطانی شود. در حالی که رشد سلول های سالم را تحریک می کند.

• در موش ها، گسترش سرطان مثانه و سرطان پوست را مهار کند.

• اثربخشی داروهای ضد سرطانی را افزایش دهد. به این معنی که بیمار می تواند از دوزهای کمتر این داروها استفاده نماید.

4- حمایت از قلب

می دانیم که سولفورافان، خود، یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند تولید آنتی اکسیدان های بدن را نیز افزایش دهد. به همین دلیل، بسیار ضد التهاب است و می تواند گونه های فعال اکسیژن را از طریق افزایش سطح اکسیژن، کاهش دهد. هر دوی این مکانیسم ها برای قلب مفید است.

اما سولفورافان، به دو روش دیگر نیز برای قلب مفید می باشد. این ماده می تواند سولفید هیدروژن (H2S) را آزاد کند. سولفید هیدروژن در زمان لازم، گوگرد را آزاد کرده و به همین دلیل اثر محافظتی بر قلب دارد.

مطالعات نشان داده اند که سولفورافان همچنین می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و کاهش تری گلیسرید خون کمک کند.
در آخر، سولفورافان در حیوانات می تواند سطح کلسترول کل، LDL-C و CRPو LDH را کاهش دهد.

5- افزایش گلوتاتیون از طریق فعال کردن Nrf2

احتمالاً یکی از بزرگ ترین فواید SFN، فعال سازی Nrf2 است. این فعال سازی به فوایدی که در بالا ذکر شد مربوط است. اما بهتر است کمی در مورد آن توضیح داده شود.

یک پروتئین خاص به نام Nrf2 در تمام سلول های بدن زندگی می کند. زمانی که این پروتئین فعال می شود، به ARE) Antioxidant Response Element) که تولید آنتی اکسیدان های بدن را کنترل می کند، متصل می شود. بنابراین، با فعال سازی Nrf2/ARE، بدن شما شروع به درست کردن گلوتاتیون و دیگر آنتی اکسیدان ها می کند. این ماده التهابات را کاهش داده و به مراقبت از بدن در برابر بیماری ها کمک می کند.

سولفورافان، یک فعال کننده قوی Nrf2 است.

6- کمک به کاهش وزن

براساس نتایج پژوهشی که در سال 2014 در دانشگاه کانازاوا انجام شد، سولفورافان، به عنوان فعال کننده Nrf2، می تواند در کاهش وزن نیز نقش داشته باشد. این ماده، با افزایش مصرف انرژی از طریق سوزاندن آدیپوسیت ها یا همان لیپوسیت ها (adipocytes) و کاهش اندوتاکسمی متابولیکی (metabolic endotoxemia) از طریق فلور باکتریایی روده، می تواند به کاهش وزن کمک کند. به عبارت دیگر، SFN با تغییر مصرف انرژی در بدن و با بهبود فلور روده، با چاقی مقابله می کند.

7- کند کردن روند پیری با فعال سازی پروتئین های شوک حرارتی (Heat Shock Proteins)

سولفورافان، پروتئین های شوک حرارتی به ویژه HSP27 را فعال می کند. این پروتئین ها می توانند به کند کردن روند پیری و بهبود عملکرد مغز کمک کنند. سونا نیز شوک حرارتی را فعال می کند، اما خوردن کلم بروکلی یک راه عالی برای افزایش مقدار این پروتئین ها بدون گرماست.
نتایج پژوهشی حاکی از تأثیر محافظتی SFN روی آسیب های سلولی ناشی از نور UV است. همین امر می تواند دلیلی باشد برای افزایش مصرف بروکلی در تابستان، که هم بتوان از ویتامین D نور خورشید بهره برد و هم از پیامدهای آسیب زای فرابنفش در امان ماند.

8- تقویت کبد

SFN، با کاهش استرس اکسیداتیو، از کبد محافظت می کند.

9-کاهش التهاب و درد

همان طور که انتظار می رود، سولفورافان به دلیل افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی بدن، التهاب و درد را کاهش می دهد. اما مطالعات نشان می دهند که سولفورافان هنگامی که با زردچوبه یا کورکومین ترکیب می شود، می تواند تأثیرات ویژه ای بر کاهش درد و التهاب داشته باشد.

10- توقف رشد موها

دی هیدروتستوسترون ها یا همان DHT) Dihydrotestosterone)، رشد موها را متوقف کرده و منجر به طاسی آندروژنیک (androgenic baldness) می شود. SFN تولید آنزیمی که سبب شکستن DHT می شود را افزایش می دهد. در برخی مطالعات، نتایج حاکی از آن است که SFN، مقدار DHT را در خون کاهش داده و باعث توقف رشد موها می شود.

سولفورافان در چه مواد غذایی وجود دارد؟

SFN در سبزیجات چلیپایی نظیر کلم بروکلی، گل کلم، کلم فندقی (کلم بروکسل)، کلم پیچ، برگ کولارد، کلم کالی، بوک چوی (bok choy)، کلم قمری (kohlrabi)، شلغم، شابانک (arugula)، آب تره (watercress)، تربچه و برگ خردل یافت می شود. جوانه های بروکلی دارای بالاترین غلظت سولفورافان می باشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا