جوانان

چگونه بدون هیچ گونه نگرانی روز اول دبیرستان را سپری کنیم؟

دوران دبیرستان و روزهای اول آن، همیشه با کمی نگرانی و احساسات ناخوشایند شروع می شود. زمانی که از مقاطع پایین تر وارد دوران دبیرستان می شوید، ممکن است ساختمان مدرسه شما عوض شده باشد یا حتی لازم باشد به یک مدرسه جدید بروید. غالباً کلاس ها و درس های دبیرستان، نسبت به مقاطع پایین تر کمی سخت تر بوده و قبل از ورود به این دوران، نمی توانید بفهمید که چه در انتظار شماست. اما نکته ی قابل توجه این است که در مورد نگرانی ها و استرس های ورود به این دوره، تنها نیستید! اکثر دانش آموزان دختر در این دوران بسیار عصبی شده و خیلی زود از کوره در می روند. اما راه هایی وجود دارند که به شما یاد می دهند در شروع دوران دبیرستان و به ویژه در روز اول مدرسه آرامش خود را حفظ کرده، نگرانی های خود را برطرف و خود را دلگرم کنید. با ما همراه باشید تا این راه ها را به شما یاد دهیم.

خود را با مدرسه هم گام کنید.

1- هر سؤالی که راجع به مدرسه دارید را یادداشت کنید.

اکثر دبیرستان ها، یک هفته پیش از آغاز سال تحصیلی و باز شدن مدارس، جلسه ای برگزار کرده و دانش آموزان جدید را با محیط جدیدِ مدرسه آشنا می کنند. پیش از رفتن به این جلسه خود را آماده کرده و هر گونه سؤالی که فکر می کنید می تواند در دوران دبیرستان و نیز در کم کردن نگرانی های شروع آن، به شما کمک کند را یادداشت کنید.

• به طور مثال، می توانید این سؤال را یادداشت کنید که زمان استراحت بین کلاس ها چقدر است.

2- حتماً در جلساتِ پیش از شروع مدارس شرکت کنید.

حتی اگر دبیرستان شما همان ساختمانی است که مقطع پایین تر را در آنجا گذرانده اید، حتماً در جلسه معارفه شرکت کنید تا نظرتان در مورد محیط و درس های دبیرستان، بهتر شده و نگرانی های شما کمتر گردد.

• اگر پس از پایان جلسات هم سؤالاتی برای شما بدون پاسخ مانده، حتماً سؤالات خود را با مربی یا مشاورِ این جلسات مطرح کنید.

• اگر دبیرستان شما جلسه ای برگزار نکرد، به والدین خود بگویید که درباره ی روزِ اول مدرسه سؤالاتی دارید. در این شرایط والدین شما را راهنمایی کرده و به شما کمک می کنند شماره تلفن یا ایمیلِ فردی از کادر دبیرستان را پیدا کرده تا بتوانید با او صحبت کنید و پاسخ سؤالاتتان را بگیرید.

1 حفظ آرامش دختران

3- در طول جلسات با افراد دیگر صحبت کنید.

اگر در همان مدرسه ای هستید که مقطع پایین تر را در آنجا گذرانده اید، احتمالاً با بیشتر هم کلاسی های خود، آشنایی خواهید داشت. در جلسات با آنها صحبت کنید و سعی کنید حتی با افرادی که نمی شناسید آشنا شده و ارتباط برقرار کنید. گسترش روابط اجتماعی در این جلسات، به شروع دوران دبیرستان و روزِ اول آن کمک می کند.

• اگر مدرسه شما جدید است، حداقل با یک یا دو نفر سرِ صحبت را باز کنید. حتی می توانید افرادی که عضو جدید هستند را شناخته و با آنها هم صحبت شوید که نه شما احساس غریبگی کنید و نه او.

• از هم کلاسی های خود بپرسید که تابستان را چگونه گذرانده اند و درباره ی روزِ اول مدرسه چه احساسی دارند. احتمالاً بیشتر آنها نیز مانند شما نگران خواهند بود!

4- بگردید و کلاستان را پیدا کنید.

حتماً در جلسه از مکانِ کلاس خود اطلاع پیدا کرده و در همان هفته قبل از شروع دبیرستان، محل کلاس خود را پیدا کنید. اگر قرار است کمد یا قفسه ای هم در اختیار شما قرار داده شود، مکان و طبقه آن را یاد بگیرید.

2 حفظ آرامش دختران

5- با فردی که قبلاً از این مقطع فارغ التحصیل شده است، صحبت کنید.

این فرد می تواند خواهر، برادر، دوست یا یکی از اقوام شما باشد. اما بهتر است با یک دختر صحبت کنید. چرا که احساسات دخترانه به هم نزدیک تر بوده و بهتر می توانند به بازگویی تجارب و راهنمایی ها بپردازند.

هر سؤالی در مورد دوران دبیرستان در ذهنتان دارید را از آنها بپرسید. مثلاً می توانید در مورد نکات مثبت و امتیازات دبیرستان نسبت به مقاطع پایین تر از آنها سؤال کنید. یا اینکه بپرسید دوران دبیرستان با چیزی که در روز اولِ مدرسه در ذهنشان تجسم می کردند چقدر متفاوت است. به پاسخ ها و راهنمایی هایی که دریافت می کنید با دقت گوش کنید. زیرا حتماً به دردتان خواهند خورد و نگرانی شما را از روزِ اول مدرسه کم خواهد کرد.

6- با دوستان خود در مورد نگرانی های روزِ اول مدرسه صحبت کنید.

احتمالاً آنها هم نگران خواهند بود. صحبت با آنها در این مورد، می تواند بخش بزرگی از استرس و اضطراب شما از شروع دوران دبیرستان را برطرف کند.

• می توانید حضوری با دوستان خود ملاقات کرده یا با تلفن و پیامک با آنها صحبت کنید.

• اگر دوستی در این مقطع ندارید یا کسی را نمی شناسید که به تازگی بخواهد وارد دوران دبیرستان شود، با پدر و مادر یا دوستان خود صحبت کنید. پدر و مادرتان هم این دوران را گذرانده و به احساسات شما کاملاً واقف هستند و می توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

3 حفظ آرامش دختران

خود را برای روز اول آماده کنید.

1- برنامه های خود را با دوستانتان هماهنگ کنید.

اگر در مدرسه قبلی هستید بسیاری از هم کلاسی های قدیمی شما مجدداً با شما خواهند بود. با آنها صحبت کنید و ببینید در کدام کلاس هستند. دانستن اینکه هم کلاس های گذشته شما در دبیرستان هم با شما هم کلاسی هستند و شما می توانید در کنار آنها بنشینید و هم گروهی شوید، آرامش خاطر زیادی برای شما فراهم می کند.

• اگر در مدرسه ی جدید و تازه ای هستید و هیچ دوستی ندارید، بدانید که خیلی از هم کلاسی های شما نیز جدید بوده و آنها هم به دنبال دوستی برای خود می گردند.

2- در مورد نحوه پوشش خود تصمیم بگیرید.

از چند روز قبل، در مورد نحوه پوششتان تصمیم بگیرید. آماده کردن فرم مدرسه، یکی از بخش های مهم آمادگی برای روزِ اول مدرسه، به ویژه برای دختران است. بهتر است یونیفرم تان مرتب و شیک باشد و در آن احساس راحتی داشته باشید. شروع دوران دبیرستان، به این معنی نیست که هر لباس دلخواهی را می توانید بپوشید!

• بعضی افراد در روزهای اول مدرسه لباس متفاوتی می پوشند. اما حواستان باشد در این روز نیز هیچگاه لباس هایی مانند مانتوی خیلی کوتاه و جلف، مجلسی، شلوار گرم کن، کفش پاشنه بلند، شال و … نپوشید.

• بهتر است روی موها و صورت خود زیاد کار نکنید و پوشش مناسبی داشته باشید. اما سعی کنید که کاملاً مرتب و زیبا به نظر برسید. زیرا ظاهر افراد همیشه در اولین ملاقات ها و دیدارها، در خاطر می ماند.

4 حفظ آرامش دختران

3- کیفتان را آماده کنید.

شبِ قبل از شروع اولین روز مدرسه، لوازمی از جمله دفتر، مداد و کتاب های جدیدی که تهیه کرده اید را درون کیف یا کوله پشتی خود قرار داده و آن را آماده کنید. اگر قرار است با خود نهار ببرید، شبِ قبل آن را تهیه کنید و در فریزر بگذارید تا فریز شود. با این کار، همه وسایلتان آماده است و در هنگام صبح وقت کافی داشته و برای رسیدنِ به موقع به مدرسه، استرس نخواهید داشت.

4- شب را زود بخوابید.

روز اول مدرسه، بهتر است راحت باشید، چرا که خستگی در این روز، اضطراب و استرس شما را تشدید می کند. بنابراین کمی زودتر بخوابید. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل هشت ساعت خواب مفید داشته باشید.

5 حفظ آرامش دختران

5- یک صبحانه خوب و کامل بخورید.

قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه عالی و مقوی بخورید. حتی اگر استرس دارید و گرسنه نیستید، چیزهایی که دوست دارید را بخورید. البته توجه داشته باشید که صبحانه باید انرژی شما را تا ظهر تأمین کند. پس بهتر است صبحانه مقوی و رنگارنگ باشد تا اشتها را نیز تحریک کند.

• بهترین گزینه برای صبحانه ی روز اول مدرسه، تخم مرغ آب پز، املت یا نیمرو است.

6 حفظ آرامش دختران


برای اطلاع از نحوه آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست، مقاله مربوطه را در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه آب پز کردن تخم مرغ بدون پوست <<<


6- برای رفتن به مدرسه، زمان کافی داشته باشید.

اگر مدرسه ی شما نزدیک بوده و قرار است پیاده به مدرسه بروید یا اینکه دورتر بوده و باید با اتوبوس یا سرویس بروید؛ حتماً باید زمان کافی داشته باشید تا سرِ موقع در مدرسه حاضر شوید. هیچ چیزی در روزِ اول مدرسه بدتر از دیر رسیدن نیست. اگر دیر برسید، قطعاً استرس و اضطرابتان تشدید می گردد.

• اگر خیلی نگران زمان هستید، می توانید آلارمتان را 10 تا 15 دقیقه زودتر تنظیم کنید و کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید به همه کارهای خود برسید.

سعی کنید روز اول مدرسه را به خوبی سپری کنید.

1- اگر به هر دانش آموز کمد یا قفسه ای اختصاص داده شده است، آن را پیدا کنید.

کمد یا قفسه ای که در اختیارتان قرار داده می شود کاملاً شخصی بوده و شما به راحتی می توانید وسایل خود را در آنجا قرار دهید. پس از اینکه به مدرسه رسیدید، کتاب ها و وسایل خود را درون قفسه یا کمد خود مرتب بچینید.

7 حفظ آرامش دختران در روز اول مدرسه

2- سعی کنید با دوستانتان روی یک نیمکت بنشینید.

• اگر دوستی در مدرسه ی جدید ندارید، افرادی را پیدا کنید که آنها هم مثل شما تنها بوده و به دنبال دوست می گردند. سپس در کنار آنها بنشینید.

• حتی اگر تنها هستید می توانید کنار افرادی بنشینید که به نظر خوب و صمیمی هستند. افرادی هستند که با دانش آموزان تازه وارد ارتباط برقرار کرده، با آنها صحبت می کنند و به آنها خوش آمد می گویند. این گونه افراد به دلیل روابط اجتماعی بالا احتمالاً دوستان خوبی خواهند شد.

3- اگر در مدرسه قبلی هستید، سعی کنید با دانش آموزانی که آنها را نمی شناسید نیز کمی صحبت کنید.

برقراری ارتباط و صحبت با همکلاسی هایی که نمی شناسید، کمک می کند تا احساس راحتی و صمیمیت بیشتری در کلاس داشته باشید. زیرا قرار است ساعات زیادی را در مدرسه و در کنار آنها بگذرانید.

• از همکلاسی هایتان بپرسید تابستانشان را چگونه گذرانده اند؛ این یک راه عالی برای شروع یک صحبت جدید است.

• راه دیگری برای باز کردن سرِ صحبت با همکلاسی هایتان، تعریف از زیبایی، لباس و… است. دختران همیشه از این تعریفات خوشحال شده و از طرف مقابل تشکر می کنند.

• اگر صحبت با دانش آموزان دیگر به استرس شما اضافه می کند، در ذهن خود برنامه ریزی کرده و حداقل با یک شخص صحبت کنید. یک صحبت خیلی کوتاه با یک فرد ناشناس نیز می تواند شما را آرام تر و دلگرم تر کند.

8 حفظ آرامش دختران در روز اول مدرسه

4- در مدرسه، به گروه های علمی، انجمن ها و یا تیم هایی بپیوندید که به زمینه ی فعالیت آنها علاقه دارید.

با این کار، هم با افراد جدید آشنا شده و هم در طول زمان مدرسه احساس بهتر و با نشاط تری خواهید داشت.

5- کمی به خودتان زمان دهید تا آرام شوید.

طبیعی است که روز اول مدرسه ، کمی تنش زاست. اگر در این روز تحت فشار بودید یا استرس داشتید، در زنگ های استراحت یا زمان نهار، کمی با خود خلوت کرده تا آرامشتان را بازیابید. دبیرستان ها معمولاً بسیار شلوغ هستند، اما بهتر است کلاسِ خالی یا مکانی آرام در دبیرستان ها در نظر گرفته شوند تا افراد بتوانند آرامش خود را دوباره بدست آورند.

• البته حواستان باشد زمان استراحتتان خیلی طول نکشد. افکارتان را زود متمرکز کرده و به کلاس برگردید.

6- بیشتر افراد در روز اول مدرسه و به ویژه دبیرستان نگرانند.

پس خودتان را به خاطر این امر سرزنش نکنید. چون همه افراد این حس را تجربه کرده یا تجربه می کنند.

9 حفظ آرامش دختران در روز اول مدرسه

7- حتی اگر بیش از حد مضطرب می باشید، وانمود کنید که بسیار آرام هستید.

لبخند و احساس آرامش، حتی اگر واقعی نباشد می تواند به کنترل اضطراب شما کمک کند. شاید در ابتدا لبخندتان واقعی نباشد، اما رفته رفته خود نیز باورتان می شود که خوشحال هستید یا حداقل اضطراب و استرس ندارید.

• سعی کنید در روز اول مدرسه کمتر روی خود و احساساتتان تمرکز کرده و با همکلاسی های خود بیشتر معاشرت داشته باشید. مطمئناً با این کار احساس بهتری خواهید داشت.

امیدواریم با این راهکارها، روزی عالی را در مدرسه سپری کنید.

فن تریکس در لینک زیر چگونه مستقل شدن را به جوانان آموزش می دهد.

>>> آموزش مستقل شدن جوانان در زندگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن

بسیار آموزنده

ykh

مرسی خیلی کمکم کرد

دکمه بازگشت به بالا