سلامت

چگونه با کودکان اوتیسمی رفتار کنیم؟

اوتیسم یک نوع اختلال رشدی است که نشانه های آن تا قبل از سن 3 سالگی در کودک ظاهر می شود. کودکان اوتیسمی در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و همچنین برقراری ارتباط با دیگران با مشکل مواجه می شوند. در پی این اختلال رشدی، زندگی برای افراد اوتیسمی و اطرفیانشان می تواند سرشار از استرس بوده و زندگی را برای آنها سخت و ناامید کند. زیرا این افراد رفتارهایی را از خود نشان می دهند که گاهی کنترل و پاسخ دادن به آن ها برای پدر و مادران بسیار سخت و همین مسئله باعث ناراحت شدن والدین خواهد شد. اما با محبت و احترام می توان مهارت های اجتماعی را در آن ها افزایش داده و به آن ها کمک کرد تا بهتر و به طور کاملا خرسند زندگی کنند.

مدیریت عدم مسئولیت پذیری کودکان اوتیسمی

1- توجه داشته باشید که عدم مسئولیت پذیری یکی از نشانه های بیماری کودکان مبتلا به اوتیسم است.

کودکان اوتیسمی نمی دانند که چگونه از نظر اجتماعی و احساسی دیگران را حمایت کنند. بعضی از آنها قادر به برقراری ارتباط با دیگران نبوده و از آنها کناره گیری می کنند. در حالی که برعکس، بعضی از آنها شدیدا توانایی ارتباط با دیگران را داشته اما نمی دانند که چگونه باید به آن ها عشق بورزند و ابراز علاقه کنند. این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که کودکان اوتیسمی در به دست آوردن مسئولیت های اجتماعی و شغلی خود دارند. توجه کنید که این کودکان به راحتی می توانند به حرفتان گوش فرا دهند و تنها مشکل آنها این است که نمی دانند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. پس از آن ها غافل نشوید.

2- مهارت های اجتماعی را مستقیما به آن ها آموزش دهید.

اگرچه کودکان، مهارت های اجتماعی را به صورت طبیعی و با بودن در اجتماع و دوستان فرا می گیرند، اما کودکان اوتیسمی به آموزش مستقیم نیاز دارند. معلمان و والدین باید وقت گذاشته و آداب اجتماعی و معاشرت را به آنها آموزش دهند. مثلا برای آن ها نمایش هایی اجرا کنند تا نیاز و احساسات دیگران نسبت به این مهارت و رفتار اجتماعی را بفهمند.

3- کوچکترین تعامل اجتماعی کودک خود را مورد تشویق قرار دهید.

گاهی اوقات بعضی کودکان اوتیسمی علاقه زیادی نسبت به برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهند. به خصوص اگر در موقعیتی قرار گیرند که مجبورند با دیگران تعامل داشته باشند. پس سعی کنید کودکتان را به مدت کمی در کنار افراد مورد علاقه ی آنها قرار دهید. اگر کودک شما اجتماعی نیست، سعی کنید که او را تشویق به برقراری ارتباط و تعامل با دیگران کنید. به او بفهمانید که این موقعیت، کوتاه و موقتی بوده و مورد هیچ گونه آزار و اذیتی قرار نمی گیرد. با این کار کودک شما کمتر دستپاچه می شود.

1 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

4- به کودکان خود اجازه دهید که هم در کنار افراد مبتلا به اوتیسم و هم کنار افراد سالم قرار گیرند.

تعامل یک کودک اوتیسمی با افراد سالم باعث می شود که کودک در رفتارهایش محتاط تر و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد. البته طرز رفتار و تعامل افراد غیر اوتیسمی باید به گونه ای باشد تا آنها درک کنند که هیچ چیز اشتباهی در رفتار آن ها وجود نداشته و افراد دیگرهم، هم مانند آن ها می باشند. بعضی از مدارس برنامه هایی را طراحی کرده اند که کودکان را در درجات مختلفی از درگیری ها و تراوشات ذهنی قرار می دهند. باتوجه به توانایی های یادگیری کودکان، قرار دادن آنها در چنین محیط هایی می تواند ایده ی خوبی باشد.

2 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

5- به کودکان پاداش دهید.

هیچگاه کودک خود را به خاطر رفتارهایش تنبیه نکنید و سعی کنید هر زمانی که کوچکترین تلاشی برای قرار گرفتن درجامعه انجام و به رفتار دیگران پاسخ داد، او را تشویق کرده و به او پاداش دهید. به یاد داشته باشید که در هیچ زمانی کودک را به خاطر نداشتن روابط اجتماعی و نبودن چیزی که شما می خواهید تنبیه و آنها را مجبور به انجام کاری نکنید. چون احساس بد و منفی نسبت به تعاملات اجتماعی در آنها به وجود خواهد آمد.

مشکلات زبانی و ارتباطی کودک

مشکلات زبانی و ارتباطی کودک را در نظر گرفته و به آن توجه کنید. برای این کار نکات زیرا در نظر داشته باشید:

1- بدانید که چه نوع مشکلات کلامی در کودکان اوتیسمی طبیعی است.

این کودکان ممکن است به طور طبیعی در زمان هایی که همسالانشان سخن می گویند، صحبت نکنند. ممکن است حرف های دیگران را مدام تکرار کرده و به قولی ادای دیگران را دربیاورند. گاهی نیز ضمیر ها را قاطی می کنند. مثلا من و تو را جابه جا می گویند. زیرا این کودکان فاقد تفکر ادبی بوده و تفاوت شوخی و جدی بودن را درک نمی کنند. حتی اگر دامنه ی لغات بالایی در ذهن خود داشته باشند، از لغات به درستی استفاده نمی کنند که در این مواقع والدین باید لغاتشان را تصحیح کنند.

2- با مهارت های کودک اوتیسمی کار کنید.

یکی از بهترین روش ها برای مقابله با مشکلات کلامی و ارتباطی کودک، کار کردن روی سطح توانایی های او در این زمینه می باشد. اگر کودک اوتیسمی شما نمی تواند درست صحبت کند، بهتر است با یک آهنگ شروع کرده و جملات کوتاه را به او آموزش دهید. یا به او بگویید هرچه را که می خواهد با اشاره کردن بیان کند. اگر کودک شما هیچگاه نتوانست صحبت کند، نگران نباشید. زیرا کودکان اوتیسمی بی زبان، به روش های دیگری مانند تایپ کردن قادر به برقراری ارتباط با دیگران می باشند.

3 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

3- گفتار درمانی کنید.

یک گفتار درمان می تواند ساختار جملات را به وضوح برای کودک بیان و با او ارتباط کلامی برقرا کند. این روش بسیار موثر خواهد بود.

4 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

4- با کودک خود صحبت کنید.

حتی اگر صحبت کردن به صورت یک طرفه باشد و او هیچ پاسخی به شما ندهد از تلاش خود دست برندارید و برایش توضیح دهید که رویدادها چگونه اتفاق می افتند.

مثلا به او بگویید وقتی به فروشگاه می رویم چه کارهایی انجام می دهیم. یا اقدامات لازم جهت رفتن به یک سفر را برای کودک خود توضیح دهید.

5- برای کودک اوتیسمی خود داستان تعریف کنید.

از تعریف کردن داستان برای کودکان خود خصوصا در مواقع خواب و خستگی و همچنین زمانی که آمادگی شنیدن صحبت های شما را دارند، غافل نشوید. این کار باعث می شود که او به خودی خود در تنهاییش شروع به تعریف داستان کند. این روش اعتماد به نفس او را بالا برده و کمتر احساس نا امیدی می کند.

6- لغات را با تکرار کردن به او آموزش دهید.

سعی کنید برای انجام این کار از لغات راحت و آسان استفاده، و از جملات بلند و طولانی خودداری کنید. به طور مثال اگر می خواهید جمله ی “این سیب است” را به کودک خود آموزش دهید، می توانید به یک سیب اشاره و مدام کلمه ی “سیب” را تکرار کنید. با تکرار کردن این کلمات کوتاه، کودک خود را تشویق به صحبت کردن می کنید.

7- اگر ارتباط کلامی برای او سخت است سعی کنید ارتباط غیر کلامی را تقویت کنید.

عکس، یکی از ابزارهای مهمی بوده که به کودک اوتیسمی در برقراری ارتباط کمک می کند. آنها با اشاره کردن به عکس به شما می فهماند که چه چیزی می خواهند.

5 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

مدیریت بدخلقی کودک

1- بدانید که چرا رفتارهای مخرب از کودک سر میزند.

به دلیل اینکه کودک نمی تواند چیزی که می خواهد را بیان کند، احساس بسیار بدی به او دست می دهد. از طرفی این کودکان به عوامل بسیار کوچکی مانند صدای بلند یا نور بیش از حد اتاق تحریک شده که موجب بروز بد اخلاقی در آنها می شود. همچنین معمولا این کودکان تمایل به انجام کاری را نداشته و وقتی از آن ها درخواست انجام کاری می شود، عصبی شده و چیزهایی به سمتتان پرتاب می کنند.

2- در چنین مواقعی واکنشی آرام و محترمانه نشان دهید.

هیچگاه بر سر کودک خود داد نزنید و به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید کودک شما هنگام عصبانیت آن رفتار را از خود نشان دهد. با این کار کودک شما درک می کند که در زمان عصبانیتش چگونه واکنش نشان دهد. به آن ها نشان دهید که چیزی آن ها را متشنج کرده، شما را نیز عصبانی می کند. حتی اگر ندانید آن چیز چیست. به او زمان دهید که آرام شود و از استراتژی های امتحان شده که می دانید در آرام کردن کودک مؤثر می باشد، استفاده کنید.

6 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

3- به او کمک کنید.

به کودک نشان دهید که در نا امیدی و سرخوردگی هایش تنها نیست. مثلا شاید به او بگویید که رختخوابش را جمع کند و او توانایی انجام این کار را نداشته است. در این موقعیت به او کمک کرده و با هم این کار را انجام دهید.

7 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

4- به کودک خود جایزه دهید.

زمانی که کودک توانست از شرایطی که عصبانی یا نا امید و سر خورده شده است، سربلند بیرون آید، جایزه دادن می تواند تأثیر مثبت زیادی داشته باشد. مثلا کودک شما بسیار به کار دستی علاقه دارد. اگر کودک ازرفتن به دکتر ترس داشته، می توانید به او بگویید، در صورتی که دکتر را ملاقات کند، به او کمک خواهید کرد تا کاردستی مورد علاقه اش را بسازد. این کار باعث می شود که بر ترسش غلبه کند.

کاهش استرس کودک

استرس کودک خود را با روش های زیر کاهش دهید:

1- رفتارهای کودک اوتیسمی را بپذیرید.

خود زنی، پرتاب اشیاء و سر و صدا کردن در کودکان اوتیسمی کاملا طبیعی است. زمانی که این رفتارها از او سر زد، آنها را سر زنش نکنید. در این موقعیت آموزش به آن ها که این رفتار ها اشتباه است، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا باعث ترس از شخصیت خود شده و خجالت می کشند.

8 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

2- کودکان را به یک برنامه روتین و روزمره سوق دهید.

بسیاری از کودکان اوتیسمی زمانی که یک برنامه روتین و قابل پیش بینی داشته باشند، پیشرفت خواهند کرد. این که بدانید در طول روز چه زمان هایی غذا میخورند، می خوابند، بازی می کنند و یاد می گیرند، باعث می شود رفتار های کودک قابل پیش بینی و از ترس و استرس آنها کم شود.

عمل کردن به یک برنامه ی روزمره ی جدید، سخت و دشوار می باشد. زیرا بسیار طول می کشد که کودک به این برنامه ی روزمره و روتین عادت کند. پس یک برنامه روتینی را برای کودک تعریف و با استفاده از جدول و عکس به او کمک کرده تا مراحل بعدی برنامه اش را هم بداند. این کار در داشتن حس خوب و کاهش استرس کودک بسیار مؤثر خواهد بود.

3- با کودک بازی کنید.

به کودک اجازه دهید بازی هایی انجام دهد که آنها را دوست داشته و از انجام آنها لذت می برد. حتی اگر تکراری و جالب نباشد سعی کنید با او بازی کرده و تا جایی که ممکن است لذت ببرید.

9 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

4- موزیک پخش کنید.

بسیاری از کودکان اوتیسمی به موسیقی واکنش مثبت نشان می دهند. اگر این واکنش مثبت را در آنها دیدید، سعی کنید هنگام استرس کودک، با پخش کردن یک موسیقی آرام و مورد علاقه ی آنها استرس را از آن ها دور کنید.

5- ماساژ درمانی کنید.

اگر در طول روز کودک خود را ماساژ دهید تا حد زیادی استرس او کاهش می یابد.

10 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

6- نگرش مثبت را همیشه حفظ کنید.

اجازه ندهید کودک شما مورد حمله ی دیگران قرار گیرد. این کار باعث استرس و ناامیدی کودک، و عقب نشینی به دنیای خود می شود. در این صورت با خود تنها و از دیگران دور می ماند. حتی اگر خودتان هم به هر دلیلی استرس و یا احساس ترس داشتید، سعی کنید به روی خود نیاورده و با آرامش کافی استرس را از کودک دور کنید.

7- اطمینان یابید که کودک حس با ارزشی نسبت به خود دارد.

به کودکتان بگویید که او نقش بسیار مهمی را در خانواده ایفا می کند و بیشتر از دیگر اعضای خانواده برایتان مهم است. به او عشق بورزید و احترام بگذارید. احساس امنیت کودک باعث کم شدن استرس و عدم تکرار رفتارهای بد او می شود.

رسیدگی به حساسیت های غذایی

1- واقع بین باشید.

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا دارای یک سری حساسیت های غذایی هستند. با این حال باید مطمئن باشید که کودک شما تمام مواد مغذی را دریافت می کند.

پس در هر وعده غذایی با او بحث نکرده و واقع بین باشید که خوردن غذای کافی بسیار مهمتر از خوردن غذای مقوی است. همچنین خوردن یک رژیم غذایی متعادل از خوردن انواع غذاها مهم تر بوده و باید به آن توجه شود. اگر کودک شما دارای محدودیت غذایی بوده حتما در نظر داشته باشید که تمام ویتامین ها را دریافت کند.

2- فرق آلرژی و حساسیت را بدانید.

حساسیت یعنی این که کودک بعد از خوردن غذایی مریض شود. بسیاری از کودکان به غذاهای معمولی مانند شیر و موم عسل حساسیت دارند. در این موارد حتما باید با پزشک مشورت کنید.

11 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

3- به حساسیت های کودک توجه کنید.

سعی کنید بفهمید که چرا کودک نسبت به غذای خاصی بی علاقه است. آیا به خاطر ترکیبات آن بوده یا رنگ و عطر آن؟ از کودک بپرسید چه چیز این غذا را دوست ندارد. در این شرایط شما باید قادر باشید که همین مواد را به روش دیگری پخت کنید. توجه داشته باشید که کودکان اوتیسمی از غذاهای ترکیبی خوششان نمی آید و اغلب دوست دارند، غذاهای ترکیب نشده را ابتدا لمس کرده و بعد تصمیم به خوردن و نخوردن آن گیرند.

12 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

4- صبور باشید و به کودک فشار وارد نکنید.

بسیاری از کودکان دوست دارند هنگام غذا خوردن درمورد غذا فکر کرده و افق فکری خود را گسترش دهند. البته این در حالی است که به او فشار نیاورید که غذایت را بخور و یا با غذایت بازی نکن. زیرا به او فشار وارد شده و باعث استرس آنها می شود. پس در غذا خوردن به آن ها فشار وارد نکنید و آن ها را به حال خود بگذارید.

13 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

5- اجازه دهید کودک با غذای خود بازی کند.

بسیاری از کودکان اوتیسمی نیاز دارند که قبل از خوردن غذا آن را لمس، بو، مزه مزه و یا با آن بازی کنند. اجازه دهید این کار را انجام دهند و نگران برنامه غذاییشان نباشید. با این کار می توانید غذاهای بیشتری که کودک تمایل به خوردنشان دارد را بیابید.

14 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

6- با مشارکت کودک غذا درست کنید.

آماده کردن غذا به همراه کودک برایشان جذاب بوده و به آن علاقه نشان می دهند. با این کار کودک را راغب به خوردن غذایی می کنید که خودش هم در درست کردن آن نقش داشته است.

15 مدیریت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم

7- اجازه دهید کودک مواد مورد نیاز غذا را انتخاب کند.

به جای این که مثلا گوجه یا بروکلی را در کنار غذای خاصی در بشقاب او قرار دهید، اجازه دهید خودش بگوید که چه چیزی را برای این غذا لازم می داند. زمانی که او را به فروشگاه می برید اجازه دهید خودش هر چه را دوست دارد برداشته و در سبد خرید قرار دهد. این باعث می شود که هنگام غذا خوردن احساس بهتری داشته باشد و بیشتر به خوردن غذا راغب شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا