لپ تاپ و کامپیوترموبایل و تبلت

چگونه سرعت دانلود را در آیفون، مک و آیپد افزایش دهیم؟

اگر از چندین دستگاه اپل مثل آیفون، آیپد، لپ تاپ، کامپیوتر مک و یا تلویزیون‌های اپل استفاده می‌کنید، جالب است بدانید که هر کدام از این دستگاه‌ها به خودی خود حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند که واقعا هم لزومی ندارد. زیرا همه‎‌ی آن‌ها فایل‌ها و اطلاعاتی مشابه مثل آپدیت‌ها، رسانه و مخاطبان iCloud را دانلود می‌کنند، با یک راه حل ساده می‌توان کاری کرد که اطلاعات مشابه، یک بار دانلود شده و همه دستگاه‌ها از آن استفاده کنند. در نتیجه مصرف اینترنت به دلیل کاهش دانلود، کم شده و به طبع سرعت دانلود افزایش می‌یابد.

چاره‌ی این کار حافظه‌ی پنهان یا کش است. در این روش مک، یک حافظه‌ی کش مشترک برای تمامی سیستم عامل‌های مک، iOS، یا سیستم عامل تلویزیون‌های اپل که با یک اکانت به اینترنت متصل می‌شوند، می‌سازد تا هر فایلی که یک بار توسط هر کدام از این سیستم عامل‌ها دانلود شد، در این حافظه ذخیره شود و اگر سیستم دیگری به همان فایل نیاز پیدا کرد به جای دانلود، از حافظه‌ی کش، برمی دارد که به نسبت دانلود، هم در زمان و هم در حجم اینترنت صرفه‌جویی می‌ شود. اغلب مؤسسات بزرگ که چندین سیستم اپل با حجم اطلاعات بالا دارند از این امکان استفاده می کنند. قبلا این امکان فقط برای سرور مک وجود داشت اما اکنون macOS High Sierra آن را برای تمام کابران مک به صورت پیش فرض قرار داده است.

تنظیم کردن حافظه کش بسیار آسان است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک شبکه ی اینترنتی و مکی است که High Sierra را اجرا کند. این روش برای کسانی که از اینترنت کم سرعت استفاده می‌کنند یا مصرف اینترنت بالایی دارند، توصیه می‌شود.

چگونه حافظه کش را در مکینتاش فعال کنیم؟

ابتدا کامپیوتری را انتخاب کنید که می‌خواهید کش را در آن ذخیره کنید. کامپیوتر شما باید از نوع دسکتاپ باشد که امکان اتصال به اینترنت از طریق اترنت انجام شود. البته از طریق وای فای هم امکان پذیر است اما اپل توصیه نمی‌کند.

اکنون در سیستم مکینتاش به قسمت System Preferences و سپس Sharing بروید.

2 افزایش سرعت دانلود با پاک کردن حافظه کش

سمت چپ صفحه‌ ی باز شده، گزینه‌ ای به اسم ” Content Caching ” قرار دارد که باید تیک آن را بزنید.

3 افزایش سرعت دانلود با پاک کردن حافظه کش

اگر مایلید اندازه‌ی حافظه کش را محدود کنید؛ در همین صفحه روی گزینه‌ی ” Options… ” که در سمت راست و پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید.

4 افزایش سرعت دانلود با پاک کردن حافظه کش

اکنون در صفحه‌ ای که باز شده می‌توانید میزان ذخیره سازی کش و میزان بزرگی این حافظه را تعیین کنید. برای غیر فعال کردن حافظه کش به راحتی می‌ توانید تیک گزینه‌ی ” Content Caching ” را بردارید.

حافظه کش چگونه کار می کند؟

اکنون هرگونه به روز رسانی نرم افزار، دانلود برنامه، سند iCloud یا رسانه‌های iTunes که در شبکه شما دانلود شوند، در حافظه پنهان قرار می‌گیرند. اگر دستگاه دیگری نیاز به این فایل‌ها داشته باشد ابتدا حافظه‌ی کش را بررسی می‌ کند و این به این معناست که این فایل را به جای اینترنت از آن کامپیوتر می‌ گیرد. یعنی زمانی صرف دانلود نشده و سرعت افزایش می‌ یابد! توضیح اپل درباره‌ی این موضوع:

برای مثال زمانی که یک کاربر سیستم عامل مک را آپدیت می‌ کند، محتوای حافظه کش یک کپی از آپدیت را در خود نگه می‌ دارد. و در دفعات بعدی که کاربر وارد اپ‌استور می‌ شود، تا آپدیت را دانلود کند، آپدیت به جای دانلود شدن از اپ‌ استور از حافظه‌ ی کش کپی می‌ شود.

لازم به ذکر است که حافظه‌ ی کش رمز گذاری شده است. به این معنا که افراد به عنوان سرور کش نمی‌ توانند مستقیما آن را بخوانند. پس خیالتان در مورد حفاظت اطلاعاتتان راحت باشد.

برای نتیجه‌ی بهتر چند حافظه کش را فعال کنید

اگر دو دستگاه مکینتاش دارید. حافظه کش هر دو دستگاه را فعال کنید. آن‌ها می‌توانند با هم کار کرده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه دهند. به گفته‌ی اپل:

وقتی شبکه‌ ی شما بیش از یک حافظه‌ ی کش داشته باشد. این حافظه‌ها به صورت اتوماتیک هم تای هم شده، می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند و نرم افزارها را به اشتراک بگذارند.

حافظه کش چه اطلاعاتی را ذخیره می‌کند؟

ممکن است دوست داشته باشید بدانید که چه چیزی در کش ذخیره می‌شود و چه چیزی در کش وجود ندارد. اپل موارد زیر را در حافظه کش نگه داری می‌کند:

• خرید از iTunes

• محتوای فروشگاه آی‌ بوک برای سیستم عامل مک و iOS

• اطلاعات iCloud که شامل اسناد و عکس‌ها برای مک و iOS

• محتوای دانلود شده از گاراژبند

• اپدیت‌های مربوط به سیستم عامل مکینتاش

• خریدها و دانلودها از اپ‌ استور

• اپلیکیشن‌های iOS

• آپدیت‌های iOS

• انواع اطلاعات مربوط به موبایل از جمله دیتاهای دیکشنری و ویس‌های سیری

• آپدیت‌های تلوزیون اپل

• اپلیکیشن‌های تلوزیون اپل

• خریدها از فروشگاه iBooks

گفتنی است بنا به دلایلی بعضی چیزها در برخی کشورها قابل ذخیره در کش نیست. برای مثال در کشور کانادا خریدهای iBooks به دلایل قانونی در حافظه کش ذخیره نمی‌ شود یا در برزیل دانلودهای iTunes ذخیره نمی‌ شوند. ایران هم به دلیل تحریم از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است برخی اطلاعاتتان ذخیره نشود. ولی با این وجود بهتر است حافظه کش را فعال کنید حتی اگر اطلاعاتی که ذخیره می‌شود کم باشد، باز هم ارزشش را دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا