خانه و کاشانه

چگونه ظروف شیشه ای و کریستال کدر شده را برق بیندازیم؟

همه ی ما مات و کدر شدن ظروف شیشه ای و کریستال را بعد از مدتی استفاده دیده ایم. به خصوص در مورد شیشه هایی مثل لیوان که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. البته اگر به تازگی از ماشین ظرفشویی استفاده کرده و ظروف را با آن شسته اید، ممکن است متوجه شده باشید که این ظروف به جای اینکه شفاف و براق شوند، مات، تیره و کدر شده اند؛ گویی نه تنها شسته نشده باشند بلکه کثیف تر هم شده اند. در ادامه در مورد علت کدر شدن ظروف شیشه ای و چگونگی رفع این مشکل صحبت خواهیم کرد. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

چرا واقعاً ظرف های شیشه ای کدر می شوند؟

به احتمال زیاد بزرگترین و اصلی ترین مقصر کدر شدن ظروف شیشه ای آب سخت یا همان سختی آب بوده که ظروف را به دو شکل خراب و کدر می کند.

1 رفع کدر بودن ظروف کریستال

اول اینکه مواد معدنی که در آب سخت وجود دارند، به صورت پس مانده هایی روی شیشه باقی مانده و همین لایه ی رسوبات موجب کدر شدن شیشه می شود.

دوم اینکه در فرآیند آبکشی ظروف شیشه ای، آب سخت نسبت به آب گرم کمتر می تواند مایع ظرفشویی، آلودگی ها و البته آب آلوده را از بین ببرد. در نتیجه باقی ماندن آن ها روی شیشه باعث کدر شدن آن می شود.

اما دلیل دیگری که باعث می شود ظروف شیشه ای مات و کدر از ماشین ظرفشویی خارج شوند، می تواند یکی از این موارد باشد: آب بسیار داغ، آبی که بسیار نرم باشد، استفاده ی زیاد از شوینده یا تمیز کردن ظرف ها پیش از قرار دادن در ماشین ظرفشویی. بنابراین در چنین مواردی سعی کنید از شوینده ی کمتر و ملایم تری استفاده کرده، از شستن و تمیز کردن ظرف ها قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی خودداری کرده و گرمای ماشین ظرفشویی را چک کنید.

اگر آب منطقه ای که زندگی می کنید سخت است، می توانید با کم و زیاد کردن شوینده، میزان کدر بودن ظروف را امتحان کرده و به مقدار مناسبی از شوینده که مانع از کدر شدن ظروف می شود برسید. همچنین می توانید از مایع کمک آبکشی ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

برای براق کردن ظروف شیشه ای کدر شده:

مقداری سرکه و یک عدد اسکاج تمیز آماده کنید.

1- لگن، ظرف یا حتی سینک ظرفشویی را با نسبت مساوی آب و سرکه پر کنید.

2- ظروف شیشه ای که مات و کدر شده اند را به مدت 30 دقیقه در محلول بخیسانید. به گونه ای که کاملاً در محلول غوطه ور باشند.

3- بعد از گذشت 30 دقیقه یکی از ظروف را درآورده، آن را زیر شیر آب شسته و از بین رفتن ماتی آن را امتحان کنید. اگر کدری ظرف از بین نرفت، مجدداً 30 دقیقه ی دیگر به آن فرصت دهید.

4- بعد از 30 دقیقه مجدداً این کار را تکرار کنید. اگر کدری ظروف شیشه ای به راحتی برطرف شد، ظروف را با آب گرم بشویید.

5- بعد از آبکشی، حتماً ظروف شیشه ای را با دستمال تمیزی خشک کنید؛ تا آب سختی که روی آن باقی مانده و خشک می شود، لکه ای باقی نگذاشته و ظروف مجدداً کدر نشوند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> طرز شستن و تمیز کردن ظروف کاسرول <<<

>>> نحوه شستن ظروف بدون مایع ظرفشویی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیلی

سلام اینطور فیلمهای اموزشی رو خیلی دوستدارم …خیلی ممنونم

دکمه بازگشت به بالا