خانه و کاشانه

چگونه دستگاه هواپز و سرخ کن بدون روغن را شسته و تمیز کنیم؟

احتمالاً شما هم دستگاه شگفت انگیزی به نام هواپز را تهیه کرده اید و آنقدری آن را دوست دارید که در مورد اصول نگهداری و مراقبت از آن بسیار حساس هستید. شاید بعد از آشپزی در آن متوجه شده اید که تکه های سیب زمینی، پوست مرغ یا حلقه های پیاز به ته آن چسبیده شده است. اکنون می خواهید بدانید که چگونه آن را به طرز صحیح و اصولی تمیز کرده تا صدمه ای به دستگاه وارد نشود. همچنین در دفعات بعدی استفاده از دستگاه دیگر چنین مشکلاتی را تجربه نکنید و بو و ذرات باقی مانده از غذای فعلی به غذاهای بعدی وارد نشود. اگر برای چندمین بار است که از دستگاه استفاده می کنید احتمالاً مشکلات گفته شده را باید تجربه کرده باشید.

نگران نباشید. ما این مشکل را حل خواهیم کرد.

راحت ترین راه برای تمیز کردن دستگاه هواپز

ساده ترین راه تمیز کردن دستگاه هواپز که شاید برایتان خوشایند هم نباشد این است که هر بار بلافاصله بعد از استفاده، دستگاه هواپز را تمیز کنید. خوشبختانه این کار بسیار آسان است، چرا که شما با یک هواپز سر و کار دارید. یعنی مجبور نیستید چربی، روغن و جرم های سنگین و انباشه شده و چسبیده را پاک کنید. به علاوه اکثر اجزای دستگاه هواپز را می توان با ماشین ظرفشویی شست و کار را راحت کرد. وقتی هر بار پس از استفاده، دستگاه هواپز را تمیز کنید هیچگاه برای تمیز کردن آن دردسر کلنجار زدن با لکه ها و جرم های سمج را نخواهید داشت.

1 ترفند شستن و تمیز کردن هواپز

کارهایی که نباید هنگام تمیز کردن دستگاه هواپز انجام دهید.

– هرگز از ابزار فلزی، سیم ظرفشویی یا اسکاج های زبر و سیم دار برای تمیز کردن دستگاه هواپز استفاده نکنید. بیشتر هواپزها پوشش نچسب داشته و هر چیز ساینده ای می تواند به مرور زمان پوشش را از بین برده و به دستگاه آسیب بزند.

– هیچگاه دستگاه هواپز را برای مدت طولانی در آب نخیسانید. برخی از قطعات در تماس طولانی مدت با آب (و حتی ماشین ظرفشویی) ممکن است کنده شده و از بین بروند. به علاوه قسمت اصلی دستگاه وسیله ای الکتریکی بوده که آب آن را خراب می کند.


در اینجا به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای تمیز کردن مایکروویو یا مایکروفرها هرگز نباید از وایتکس استفاده کرد؛ دلیل آن را نیز می توانید در در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>> چرا هرگز نباید مایکروفر یا مایکروویو را با وایتکس تمیز کرد؟


برای تمیز کردن دستگاه هواپز وسایل زیر را آماده کنید:

– یک دستمال نخی یا میکروفایبر
– اسفنج نرم
– جوش شیرین
– فرچه یا مسواکی نرم
– مایع ظرفشویی

مراحل:

1- دستگاه هواپز را خاموش کرده و از برق بکشید و اجازه دهید تا خنک شود. سبد و تابه ی دستگاه را درآورده تا زودتر خنک شود.

2- با دستمال نخی یا میکروفایبر مرطوب قسمت بیرونی دستگاه هواپز را به طور کامل تمیز کنید. سپس با استفاده از اسفنج نرم و آب داغ قسمت داخلی دستگاه را نیز تمیز کنید.

3- دستگاه هواپز را سر و ته کرده و با اسفنج نرم، المنت گرمایشی دستگاه را نیز تمیز کنید.

4- اگر مواد غذایی و جرم هایی وجود دارد که به قسمت داخلی، خارجی یا هر جای دستگاه هواپز چسبیده و تمیز نمی شود، خمیر جوش شیرین تهیه کرده و با فرچه ی نرم خمیر را روی جرم ها کشیده تا جدا شوند. سپس با دستمال نخی آن را تمیز کنید.

5- سبد و تابه ی دستگاه هواپز را یا به صورت معمولی با آب گرم و ریکا در سینک ظرفشویی بشویید یا آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید (قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی دفترچه راهنما را چک کنید).

2 ترفند شستن و تمیز کردن هواپز

6- اگر روی تابه یا سبد، مواد غذایی وجود دارد که جدا نمی شوند تنها 10 دقیقه آن ها را در آب داغ خیسانده و سپس بشویید.

7- اجازه دهید همه ی اجزای دستگاه هواپز به طور کامل خشک شوند. سپس دستگاه را سر هم کنید.

نکته:

– اگر می خواهید سبد دستگاه هواپز خیلی کثیف نشود و مواد غذایی به آن نچسبد، می توانید آن را روغن اندود کرده یا مقداری فویل در آن پهن کنید. فقط مطمئن شوید که فویل تمام سبد را پوشش ندهد و مانع از جریان هوا نشود.

– اگر دستگاه بو گرفته است، نصف لیمو را در سبد یا چند عدد لیمو را در تابه ی دستگاه قرار داده و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه در آن بماند. سپس آن را در آورده و سبد و تابه را شسته و خشک کنید تا بو از بین برود.

در پایان می توانید با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با نحوه تمیز کردن وسایل برقی دیگر نیز آشنا شوید.

>>> چگونگی شستن و تمیز کردن زودپز برقی

>>> چگونه تستر نان را تمیز کنیم؟

>>> نحوه شستن و تمیز کردن سریع و آسان آرام پز

 >>> طرز تمیز کردن و از بین بردن رسوبات بخارشوی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Hani

من سرخ کن فیلیپس دارم شستشو سبدومحفظه جداشوندش راحته.اما المنت وپره خیلی سخته با اینکه همیشه بعداز استفاده تمیز میکنم اما پره ها جرم گرفته و دسترسی برای پاک کردن نداره.چندروز پیش دستگاهو برعکس کردم واسپری سیف زدم به پره ها که بعداز خشک کردم متوجه شدم از بالای دستگاه… بیشتر بخوانید.

میثم

ممنون از راهنمایی عالی

دکمه بازگشت به بالا