سلامت

نحوه استفاده از لنزهای تماسی برای چشم های خشک

استفاده از لنز برای کسانی است که دچار ضعف در بینایی هستند، روش معمولی است. اما یکی از دلایلی که مردم از لنز استفاده نمی کنند، این است که دچار خشکی چشم می شوند. با این حال با وجود خشکی چشم هم می توان از لنز استفاده کرد. این کار به کمی تحقیق و یافتن لنز مناسب برای خشکی چشم نیاز دارد تا بتوان از شر عینک زدن خلاص شد و از لنز های مورد علاقه استفاده کرد. با ما در فن تریکس همراه باشید تا چگونگی انجام این کار را فرا گیرید.

انتخاب یک لنز مناسب

1- قبل از هر چیز در مورد استفاده از لنز‌ و اینکه دچار خشکی چشم هستید، با پزشک صحبت کنید.

هنگام تهیه ی لنز نیز مشکل خشکی چشمتان را با عینک ساز در میان بگذارید. چشم پزشک می تواند در پیدا کردن دلایل خشکی چشمتان به شما کمک کند؛ به علاوه لنزی را تجویز می کند که مناسبتان است. لنز های روزانه، هفتگی، ماهیانه و ….

2- یک لنز نرم استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که از لنز آبکی استفاده کنید. یعنی لنزتان دارای درصد بالایی رطوبت باشد. این لنز ها نسبت به لنز های معمولی مناسب تر بوده و از پدیدار شدن علائم خشکی چشم جلوگیری می کند.

– ترکیبات سازنده لنز ها در این مورد بسیار مهم هستند. هر چه لنز ها ضخیم تر باشند، درصد خشکی چشم هم بیشتر می شود (به خصوص اگر از قبل علائم خشکی چشم داشته اید). در نتیجه انتخاب یک لنز نازک تر ناراحتی چشمتان در اثر خشکی چشم را کاهش خواهد داد.

1 طرز استفاده از لنز برای خشکی چشم

3- اندازه درست لنز را پیدا کنید.

در مورد سایز لنز با پزشک مشورت کرده تا از درست بودن اندازه لنز برای چشم هایتان مطمئن شوید. یک لنز نامناسب که اندازه آن با چشم هایتان هم خوانی ندارد، می تواند بیش از حد در چشم جا به جا شده و باعث ناراحتی و خشکی چشم شود.

بهبود بخشیدن خشکی چشم

1- لنز های یکبار مصف روزانه را جایگزین کنید.

عینک سازان معتقدند که یکی از دلایل خشکی چشم در اثر استفاده از لنز، کثیفی لنز هاست. یعنی با هر بار استفاده دوباره از لنز های دائمی، مقدار کثیفی که ممکن است داخل چشمهایتان برود، بیشتر می شود.

– استفاده از لنز های یکبار مصرف به این معنی است که قبل از استفاده از آن ها فقط یکبار به آن ها دست می زنید، که این باعث کاهش خارش چشم بعد از استعمال لنز می شود.

2- مدل و برند لنزتان را عوض کنید.

این کار مثل عوض کردن برند شامپو که به درخشان تر و لطیف تر شدن موهایتان کمک می کند، باعث می شود که علائم خشکی چشم برطرف شود (البته شاید به طور موقتی). عوض کردن نوع و مدل لنز به معنی تغییر ترکیبات آن بوده که این موضوع یعنی بعد از این تغییر چشمتان باید خود را با شرایط جدید وفق دهد.

– قبل از گرفتن هر نوع تصمیمی مبنی بر تغیییر لنز چشمتان، با چشم پزشک و عینک ساز صحبت کرده و مطمئن شوید لنز جدیدی که استفاده می کنید، مناسب خشکی چشم می باشد.

3- برای خیساندن لنز ها از محلول مناسبی استفاده کنید.

اگر از خشکی چشم رنج می برید، محلولی تهیه کنید که آب زیادی داشته باشد تا بتوانید لنز هایتان را هنگام خواب در آن بخیسانید. از محلولی استفاده کنید که توسط پزشکتان به شما پیشنهاد داده شده باشد، استفاده از محلولی که مناسب لنزتان نباشد می تواند در گذر زمان باعث افت کیفیت لنز هایتان شود.

2 طرز استفاده از لنز برای خشکی چشم


برای اطلاع از کاربرد و موارد استفاده از محلول شستشوی لنز چشم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> موارد استفاده از محلول شستشوی لنز چشم <<<


4- از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

اگر قصد دارید لنز ها را برای مدت طولانی در طول روز استفاده کنید و نگران خشکی چشم خود هستید، یک قطره اشک مصنوعی برای خیس کردن چشم هایتان به همراه داشته باشید. این کار باعث تسکین ناراحتی چشم در اثر خشکی آن می شود.

– این قطره ها بدون نسخه هم قابل خریداری هستند.

– اگر بیشتر از دو ساعت یکبار از قطره ها استفاده می کنید، مطمئین شوید که نوع بدون مواد نگهدارنده (preservative-free) آن را تهیه کنید.

3 طرز استفاده از لنز برای خشکی چشم

5- رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید.

اگر دچار خشکی چشم هستید، شاید افزودن امگا 3 یا امگا 6 به رژیم غذاییتان موثر باشد. ثابت شده است که این اسید های چرب برای کسانی که از لنز استفاده می کنند، باعث کاهش خشکی چشم می شوند.

– به علاوه می توانید از ماهی، روغن بزرک (روغن کتان) یا روغن کریل استفاده کنید.

– آب زیاد بنوشید. این کار باعث حفظ رطوبت چشم ها می شود.

– از مصرف نمک و کافئین بپرهیزید، چون هر دو باعث کمبود رطوبت لب و چشم ها می شوند.

استفاده از لنزهای اورتوکراتولوژی و یا عمل جراحی

برای استفاده نکردن از لنز می توانید لنزهای اورتوکراتولوژی و یا عمل جراحی را امتحان کنید.

1- اورتوکراتولوژی را بشناسید و در مورد استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

اورتوکراتولوژی فرآیندی بدون عمل جراحی بوده که از لنز های طراحی شده مخصوص، برای تغییر شکل چشم و انحنای آن استفاده می شود. این پروسه شامل استفاده از لنز های مخصوص هنگام خواب است تا شکل چشم ها تغییر کند. بعد از استفاده از این لنز ها دیگر مجبور به استفاده از لنز در طول روز نیستید.

– دقت داشته باشید که این روش مناسب کسانی است که به خاطر استفاده از لنزهای معمولی دچار خشکی چشم بیش از حد شده اند و یا کسانی که از استفاده روزانه لنز و عینک خسته شده اند.

– برای کسانی که می خواهند درصد کمی از نزدیک بینی خود را متعادل کنند، اورتوکراتولوژی روشی خوب و مناسبی است.

– با وجود این، اگر مشکلات جدی و مهم در بینایی خود دارید، (مثل بیماری قرنیه، قوز قرنیه یا تنبلی چشم) ممکن است این روش برایتان مناسب نباشد.


روش های اصولی مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه را در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش های اصولی مراقبت و تسکین درد خراش قرنیه <<<


2- چشمانتان را لیزر کنید.

برای تاثیر دائمی و پایدار جهت رفع خشکی چشم در اثر استفاده از لنز، عمل اصلاحی لیزر ممکن است گزینه ی خوبی برایتان باشد. در این روش از تکنولوژی لیزری استفاده می شود تا بینایی شما به طور دائمی بهبود پیدا کند. پس از گذراندن دوران نقاحت، دیگر مجبور نیستید از لنز و یا عینک استفاده کنید و این یعنی خشکی چشم هم آنچنان عذابی برای شما نخواهد بود.

فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه استفاده از لنز های تماسی” و”تمیز و ضدعفونی کردن جعبه محافظ لنز چشم” را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا