خانه و کاشانه

آموزش چاپ طرح برگ روی پارچه و درست کردن لحاف هنری زیبا

چاپ طرح برگ روی پارچه

1 چاپ طرح برگ روی پارچه

عکس بالا را نگاه کنید. واقعاً خارق العاده نیست؟! هیچ کدام از طرح های روی پارچه، رنگ یا نقاشی نیستند بلکه طرح های چاپی طبیعی هستند. شما هم می توانید مانند این پارچه ها را درست کرده و برای رویه لحاف یا قاب استفاده کنید؛ کار دشواری نیست. اگر دوست دارید این کار را آموزش ببینید، مقاله را دنبال کنید.

مرحله 1: طرح ریزی

هر کار درستی، با یک برنامه و طرح آغاز می شود. برای درست کردن یک طرح چاپی روی پارچه، باید منظره و طرح دلخواه تان را انتخاب کنید و برای آن برنامه ریزی نمایید.

بهتر است طرح منظره ای که انتخاب می کنید الهام گرفته از یک منظره واقعی باشد. هر چه به سمت عقب تر طرح حرکت می کنید، سایه ها باید خاکستری تر شوند و نمای جلوی طرح، تیره تر باشد تا حس نزدیکی را به بیننده القا کند.

برای کشیدن الگوی طرح می توانید از شکل زیر کمک بگیرید.

6 چاپ طرح برگ روی پارچه

مرحله 2: آماده سازی مقدمات کار

مواد و وسایل مورد نیاز: پارچه، برگ درخت، تثبیت کننده رنگ، کمی نخ، قیچی، لوله، رنگ.

پارچه

پارچه ای که برای این کار استفاده می شود بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد. اما استفاده از یک پارچه 100% پنبه ای، جلوه و ماهیت کار را طبیعی تر می کند. بهتر است قبل از شروع کار، پارچه را بشویید تا هر گونه کثیفی یا آلودگی از روی آن برطرف شود. برای این کار، یک قاشق غذاخوری سدیم کربنات (Washing soda) را در 4 لیتر آب به همراه 2 قاشق چایخوری ماده شوینده (نه نرم کننده) حل کنید. بهتر است آب، بسیار داغ یا جوشیده باشد. پارچه را به مدت چند ساعت درون محلول قرار دهید تا تمیز شود! خواهید دید که چه آب زرد رنگی از آن خارج می شود. سپس پارچه را آب بکشید و خشک نمایید.

رنگ

برای آغشته کردن برگ ها به رنگ، می توانید از رنگ های روغن و رنگ های اکریلیک استفاده کنید.

برگ ها

برخی از برگ ها برای این کار مناسب تر هستند، مانند برگ های درخت افرا، سماق، برگ گل رز و اکالیپتوس. باز هم انتخاب نوع برگ به سلیقه شما بستگی دارد. هم می توانید از برگ های خشک استفاده کنید و هم برگ های تازه. اگر از نزدیک روی برگ ها دقیق شوید می بینید هر کدام از آنها واقعاً منحصر به فرد و زیبا هستند.

ماده تثبیت کننده رنگ (Mordant)

ماده تثبیت کننده رنگ، سبب می شود تا رنگ های روی طرح اولیه، پس از چاپ روی پارچه، تثبیت شوند و پایدار بمانند. آهن می تواند به عنوان یک تثبیت کننده عمل کند. برای درست کردن محلول آب و آهن، به یک جسم زنگ زده (مثل میخ)، آب و کمی سرکه نیاز دارید. شیر سویا نیز برای این کار مناسب است. پس از درست کردن محلول تثبیت کننده، ابتدا آن را آزمایش کرده و بعد برای طرح اصلی تان استفاده نمایید.

مرحله 3: چاپ طرح برگ روی پارچه

برگ ها را رنگ کنید. قبل از رنگ کردن برگ ها پارچه و برگ ها را در ماده تثبیت کننده رنگ یا همان محلول آب و آهن، به مدت 30 دقیقه بخیسانید. پس از انجام این کار، برگ های رنگ شده را به طور مرتب روی پارچه بچینید. سپس لوله ای را روی برگ ها و پارچه قرار داده و پارچه را محکم رول کنید. جنس لوله مهم نیست. برای جلوگیری از جاری شدن رنگ های برگ از پارچه، می توانید از یک پلاستیک یا کاغذ پوست استفاده کنید و آن را قبل از رول کردن پارچه، روی برگ ها و پارچه پهن کنید. پس از رول کردن، یک نخ را دور پارچه ی رول شده، محکم ببندید تا باز نشود. سپس پارچه های رول شده را درون یک ظرف آب قرار دهید و از فرآیند بخاردهی و جوشیدن برای چاپ طرح برگ ها روی پارچه استفاده نمایید. این کار حدود 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.

پس از گذشت زمان مورد نظر، رول های پارچه را از داخل ظرف خارج کرده و اجازه دهید سرد شوند. سپس رول ها را باز کنید. پلاستیک و برگ ها را به آرامی از روی پارچه جدا کنید. اکنون پارچه شما طرح دار شده است. حال باید پارچه را بشویید و آبکشی کنید. فقط حواستان باشد از شوینده های آنزیم دار استفاده نکنید. چون طرح تان را خراب می کنند. می توانید یک صابون گیاهی برای شستن پارچه به کار ببرید.

مرحله 4: آماده سازی الگو و ابزار کار و تهیه الگوی اصلی

15 چاپ طرح برگ روی پارچه

16 چاپ طرح برگ روی پارچه

17 چاپ طرح برگ روی پارچه

18 چاپ طرح برگ روی پارچه

19 چاپ طرح برگ روی پارچه

لحاف هایی که دوخته می شوند و آماده نیستند، غالباً طرح های تکراری داشته و برای همین جذابیت های اولیه خود را ندارند. اما لحافی که ما می خواهیم درست کنیم دارای یک طرح بی نظیر و منحصر به فردی است.

مواد لازم برای آماده سازی پایه اصلی کار

پارچه طرح دار شده
پارچه سفید و خاکستری
قیچی
کاتر دایره ای
الگو
چرخ خیاطی
مداد
متر

پس از آماده سازی وسایل بالا، باید الگوی خود را به یک مقیاس بزرگ تبدیل کنید. برای این کار می توانید از کاغذهای شطرنجی یا کاغذهای درجه بندی شده استفاده کنید و طرح پایه را روی کاغذ بزرگ الگو، پیاده نمایید. با این کار، الگوی اصلی شما دقیق تر ساخته می شود.

بهتر است دو الگوی اصلی آماده کنید؛ یک الگوی کامل و یک الگوی بدون درخت (مطابق شکل)

مرحله 5: برش منحنی ها

20 چاپ طرح برگ روی پارچه

21 چاپ طرح برگ روی پارچه

22 چاپ طرح برگ روی پارچه

23 چاپ طرح برگ روی پارچه

الگوی اصلی و بدون درخت را روی پارچه طرح دار شده قرار دهید؛ به گونه ای که الگو، حدود 0.6 سانتی متر (1/4″ ) از بالای پارچه فاصله داشته باشد. این 0.6 سانتی متر اضافی، محل درز بوده که در تصویر، به رنگ سبز نشان داده شده است. الگو را روی پارچه سنجاق کنید تا جا به جا نشود. سپس به کمک کاتر دایره ای، خط منحنی اول را برش دهید. برای راحتی کار، می توانید پارچه طرح دار را دو لایه کرده و بعد الگو را روی آن قرار دهید تا پس از برش، دو لایه از پارچه ی برش خورده داشته باشید.

مرحله 6: دوختن منحنی ها

24 چاپ طرح برگ روی پارچه

25 چاپ طرح برگ روی پارچه

26 چاپ طرح برگ روی پارچه

27 چاپ طرح برگ روی پارچه

اولین منحنی برش خورده از پارچه را روی لبه یک پارچه سفید قرار داده، سنجاق کنید و بدوزید (مطابق شکل). به دلیل وجود 0.6سانتی متر اضافی، این مقدار برای دوخت به کار می رود. اطمینان حاصل کنید که منحنی اول را درست و صاف می دوزید.

مرحله 7: دوختن سایر منحنی ها

پس از دوختن اولین منحنی به پارچه آستر، نوبت دوختن بقیه منحنی هاست. برای این کار، الگو را مجدداً روی پارچه قرار دهید و 0.6 سانتی متر از بالا فاصله بگذارید. الگو را روی پارچه سنجاق کرده و با استفاده از کاتر دایره ای، این منحنی را نیز برش دهید. این کار را برای تمام منحنی های الگو انجام دهید. لبه های دوخته شده را با اتو صاف کنید.

نکته: هر چه به سمت منحنی های انتهایی الگو پیش می روید، سعی کنید رنگ طرح روی پارچه به سمت خاکستری و روشن تر متمایل شود.

مرحله 8: آماده سازی خطوط درخت

31 چاپ طرح برگ روی پارچه

32 چاپ طرح برگ روی پارچه

33 چاپ طرح برگ روی پارچه

در الگوی اصلی بدون درخت، یکی از منحنی های چند ردیف آخر، باید به خط درخت اختصاص داده شود. منحنی مربوط به خط درخت، از چند نوار تشکیل می شود. شکل این نوارها برگرفته از شکل درخت و به صورت مثلث است. برای برش نوارهای منحنی، از پارچه هایی با طرح های چاپ شده تُن متوسط (نه خیلی روشن و نه خیلی تیره) استفاده کنید. الگوی منحنی خط درخت را روی پارچه قرار دهید و مثلث هایی از آن برش بزنید. البته حواستان باشد ارتفاع این مثلث ها باید بیشتر از ارتفاع منحنی باشد (مطابق شکل) تا بتوان آنها را در مراحل بعدی به درستی استفاده نمود.

مرحله 9: دوختن نوارهای مربوط به خطوط درخت

34 چاپ طرح برگ روی پارچه

35 چاپ طرح برگ روی پارچه

36 چاپ طرح برگ روی پارچه

37 چاپ طرح برگ روی پارچه

مثلث های مربوط به خط درخت را بهم بدوزید، به طوری که رأس یک مثلث در کنار قاعده مثلث بعدی باشد و قاعده این مثلث در کنار رأس مثلث بعدی و به همین صورت. پس از دوختن مثلث ها بهم، یک شکل نواری ایجاد می شود که نمایی از درختان را جلوه می دهد. پس از دوختن منحنی مربوط به درختان، منحنی های بعدی را نیز طبق مرحله 7 آماده کنید.

مرحله 10: دوختن خطوط تصادفی روی مثلث های مربوط به خط درخت

38 چاپ طرح برگ روی پارچه

منحنی مربوط به خط درخت که شامل مثلث های متناوب است را زیر سوزن چرخ خیاطی قرار دهید. سوزن را روی اولین مثلث تنظیم کنید؛ به طوری که بتوانید به راحتی پارچه را حرکت دهید تا خطوط تصادفی افقی روی مثلث دوخته شوند. برای تمام مثلث ها همین کار را انجام دهید. حتی می توانید از قابلیت گلدوزی چرخ خیاطی نیز برای این کار استفاده کنید.

مرحله 11: آماده سازی درختان اصلی کار

44 چاپ طرح برگ روی پارچه

45 چاپ طرح برگ روی پارچه

برای این کار، باید از الگوی اصلی کامل (دارای الگوی درختان) استفاده کرد. برای برش الگوی درختان روی پارچه طرح دار چاپی، باید تیره ترین طرح های چاپ شده را به کار برد. نزدیک ترین درختان که بزرگترین درختان هم هستند، باید تیره تر باشند. هر چه به سمت بالا یا عقب می روید، درختان، کوچکتر و روشن تر می شوند. این طرح، کار شما را به واقعیت نزدیک تر می کند.

به این منظور، الگو را روی پارچه چاپی تیره قرار دهید و بزرگ ترین درختان را برش بزنید. سپس الگو را به پارچه های روشن تر منتقل کرده و درختان عقب تر را نیز ببرید. به همپوشانی درختان توجه نمایید.

مرحله 12: دوختن درختان اصلی روی پارچه

46 چاپ طرح برگ روی پارچه

50 چاپ طرح برگ روی پارچه

برای وصل کردن و دوختن درختان برش خورده ی مرحله قبل به پایه کار (منحنی های اصلی پارچه چاپی)، باید از نخ نامرئی استفاده کنید تا کارتان تمیز از آب درآید. نخ نامرئی را در چرخ خیاطی تنظم کرده و دوخت درختان را شروع کنید.

مرحله 13: برش نوارهای بالایی و پایینی کار

برای بزرگ تر کردن لحاف یا قاب، نیاز به چندین نوار دارید. یک پارچه طرح دار چاپی را بردارید و روی آن چند مستطیل در کنار هم و به ارتفاع دلخواه بکشید. تعداد نوارها باید به گونه ای باشند که عرض لحاف را پر کنند. برای هر دو ضلع بالایی و پایینی لحاف یا قاب، این کار را انجام دهید.

مرحله 14: دوختن نوارها

57 چاپ طرح برگ روی پارچه

58 چاپ طرح برگ روی پارچه

نوارهای بریده شده را با طرح های تصادفی به صورت عمودی بهم بدوزید تا یک مستطیل بزرگ از نوارهای رنگارنگ عمودی حاصل شود. این کار را برای ضلع دیگر هم انجام دهید. طرح پایه کار که در مرحله 12 آماده شد، باید دو حاشیه سفید در بالا و پایین خود داشته باشد. برای این کار، از یک پارچه سفید، دو نوار به عرض 6 تا 9 سانتی متر (به دلخواه) آماده کنید و برش بزنید. سپس نوارهای آماده شده را به بالا و پایین پایه کار بدوزید. این کار باعث جلوه دارتر شدن لحاف یا قابتان می شود. پس از آن، دو مستطیل بزرگ که از چندین نوار رنگی ایجاد شده بودند را به بالا و پایین نوارها یا حاشیه های کارتان وصل کرده و بدوزید.

مرحله 15: دوختن حاشیه اصلی کار و آماده سازی کار اصلی

59 چاپ طرح برگ روی پارچه

چهار ضلع اصلی لحاف یا قاب آماده شده در مرحله 14 را اندازه بگیرید و 4 نوار سفید به همان طول و با عرض 6 تا 9 سانتی متر آماده کنید. این نوارها را دورتادور کار بدوزید. پس از آن، نیاز به یک حاشیه اصلی و کلی برای کار دارید. برای حاشیه اصلی از یک پارچه خاکستری استفاده کنید و عرض نوارها را 10 تا 15 سانتی متر در نظر بگیرید. حاشیه اصلی کار را نیز روی پایه کار بدوزید. اکنون رویه لحاف یا قابتان آماده است. از آن لذت ببرید!

همچنین می توانید طرح هایی را روی لیوان خود چاپ کنید. برای اطلاع از نحوه چاپ طرح روی لیوان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه چاپ طرح روی لیوان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
instructables




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا

سلام من ویدئوهای خارجی اینکارو دیدم برگ هارو رنگ نمیکنن رنگ خود برگ وگل به پارچه منتقل میشه

صبا

سلام
وقتی پارچه رو‌ به دور لوله پیچیدیم تو آب ساده قرار بگیره یا آب و آهن که درست شده؟
لوله آهنی باید انتخاب بشه؟

مدیر فن تریکس

سلام. محلول آب و آهن تنها برای تثبیت رنگ بوده که قبل از آغشته کردن برگ ها به رنگ، می بایست برگ ها و پارچه را در آن بخیسانید. پس از پیچیدن پارچه به دور لوله آن را باید در آب خالص قرار دهید. جنس لوله مهم نبوده و می… بیشتر بخوانید.

صبا

سلام
امکانش هست بفرمایید در مرحله 3 کخ گفتین برگ ها را رنگ کنید. برگ ها با چی رنگ بشه؟

مدیر فن تریکس

سلام. مطلب به درخواست شما آپدیت و ویرایش شد. برای آغشته کردن برگ ها به رنگ می توانید از رنگ های روغن و اکریلیک استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا