خانه و کاشانه

چگونه پرده رومن Roman یا تاشو بدوزیم؟

آموزش دوخت پرده تاشو یا رومن

پرده های رومن یا تاشو که امروزه بسیار پرطرفدار شده اند، نما و جلوه ی بسیار خاص و ظریفی به خانه ها داده و فضایی زیبا و عالی را ایجاد می کنند. چرا که می توان آن ها را با هر نوع پارچه و کاملاً مطابق با فضای اتاق طراحی کرد. دوختی بسیار ساده داشته و هر کسی (حتی کسی که سر رشته ای از خیاطی هم نداشته باشد) می تواند به راحتی آن را در منزل دوخته و در هزینه ی سفارش و تهیه ی آن بسیار صرفه جویی کند. فن تریکس مراحل دوخت پرده رومن یا تاشو را شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.

1 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مواد و لوازم مورد نیاز برای دوخت این نوع پرده ها را تهیه کنید:

– پارچه ی پرده ای که طول و عرض آن، 5 سانتی متر از طول و عرض پنجره بیشتر باشد.
– یک پرده ی کرکره ای هم اندازه با پنجره یا ترکه و چوب هایی همانند کرکره های پرده
– چسب زانفیکس
– چسب پارچه
– قیچی

مرحله ی اول

پرده ی کرکره را روی سطحی صاف پهن کنید. کرکره ها باید روی حالت بسته بوده و یکی یکی در کنار هم قرار گرفته باشند. (مانند تصویر)

2 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی دوم

طناب ها یا نخ های موجود روی پرده ی کرکره که شبیه نردبان بوده و برای باز و بسته شدن کرکره ها (نه بالا و پایین شدن کل پرده) استفاده می شود را قیچی کنید.

3 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی سوم

بعد از قیچی زدن، رشته یا نخ های نردبان مانند را جدا کنید. اکنون باید فقط نخ هایی را داشته باشید که پرده را بالا و پایین می کشند.

4 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی چهارم

حال باید تصمیم بگیرید که پرده چه مقدار تا شود. یعنی تعداد تاشدگی هایی که در پرده ایجاد می شود چقدر است. تعداد تاشدگی ها، تعداد کرکره های روی پرده را مشخص می کند.

مرحله پنجم

تعداد کرکره ها باید با تعداد مورد نظر تاشدگی پرده برابر باشد. پس کرکره های اضافی را جدا کنید. پرده ی ما در این مثال 4 بار تا می شود، بنابراین 4 کرکره باید باقی بماند. البته به یاد داشته باشید که پایین ترین و آخرین کرکره نیز به حساب می آید. یعنی با آخرین کرکره 4 کرکره داریم. برای جدا کردن کرکره های اضافی، پیچ های پایین کرکره را باز کنید و آن را در بیاورید و کرکره های اضافی را بیرون بکشید.

5 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی ششم

بعد از این که کرکره های اضافی را بیرون کشیدید، پایین ترین کرکره که جدا کرده بودید را سر جای خود گذاشته و پرده را روی سطحی صاف پهن کنید.

6 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

در صورتی که پرده ی کرکره نیافتید، همه ی مراحل گفته شده را با تخته های چوبی همانند کرکره های پرده می توانید انجام دهید. مشروط بر این که به گونه ای آن ها را با نخ یا طناب به یکدیگر وصل کنید که در نهایت تخته های چوب مانند تصویر بالا شوند.

مرحله ی هفتم

حال باید به سراغ پارچه بروید. آن را برش زده و اتو کنید. همان طور که گفته شد بعد از این که طول و عرض پنجره را اندازه گرفتید، پارچه را به گونه ای برش بزنید که طول و عرض پارچه 5 سانتی متر از طول و عرض پنجره بیشتر باشد.

مرحله ی هشتم

دور تا دور پارچه را با چرخ خیاطی لبه دوزی کنید.

مرحله ی نهم

پرده ی کرکره را روی پارچه پهن کنید. 5 سانتی متر را از بالای پارچه اندازه گرفته و باقی بگذارید تا قسمت بالایی (کرکره ی اول از بالا) پرده ی کرکره را پوشش دهد.

7 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

8 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی دهم

با استفاده از چسب پارچه، کرکره ها را روی پارچه بچسبانید. فقط مطمئن شوید که در هنگام چسباندن کرکره روی پارچه، نخ کرکره ها کاملاً باز و کشیده باشند. مواظب باشید که چسب به این نخ ها نخورد.

9 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی یازدهم

5 سانتی متری که از بالای پارچه باقی گذاشته بودید را روی بالاترین کرکره تا زده و با چسب بچسبانید.

10 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

مرحله ی دوازدهم

پرده ی شما آماده است، می توانید آن را نصب کرده و لذت ببرید.

11 آموزش دوخت پرده رومن یا تاشو

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
ehow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا