حیوانات و جانوران

چگونه پوست و گوشت حیوانات را بعد از ذبح جدا کنیم؟

در این مقاله از فن تریکس می خواهیم نحوه ی صحیح پوست کندن لاشه ی چهارپایانی مثل گوسفند، بز، آهو و گوزن را بعد از ذبح بیاموزیم.


همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه صحیح کندن پوست اردک و آماده سازی آن برای طبخ آشنا شوید.

>>> نحوه صحیح کندن پوست اردک و آماده سازی آن برای طبخ <<<


ما در اینجا چگونگی جدا کردن پوست گوزن را بیان می کنیم. اما به یاد داشته باشید که این مراحل در سایر چهارپایان نیز مشابه است.

آماده کردن گوزن برای سلاخی

1- گوزن را از جای مناسبی آویزان کنید.

در حالت ایده آل ممکن است یک داربست، قرقره، تراکتور و بالابر که بتوانید گوزن را از آن آویزان کنید در دسترس داشته باشید.

همچنین به مقدار کافی آب تمیز احتیاج خواهید داشت که ترجیحاً باید آب آشامیدنی باشد. به علاوه به یک شلنگ برای شستشوی راحت گوزن نیاز خواهد بود.

1 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

2- یک طناب محکم دور شاخ ها، یا گردن گوزن ببندید که تا حد امکان گردن گوزن را کشیده نگه دارد.

بعضی از افراد ترجیح می دهند گوزن را از پاهایش آویزان کنند به شکلی که سرش پایین قرار بگیرد، اما مراحل کندن پوست، مشابه خواهد بود.

آویزان کردن گوزن به شکلی که سرش بالا باشد، جدا کردن معده، روده ها و مثانه را کمی آسان تر خواهد کرد و گوشت حیوان کمتر آلوده خواهد شد.

2 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

جدا کردن اعضای بدن

1- لاشه حیوان را بلافاصله سلاخی کنید.

انجام سریع مراحل و سپس منجمد کردن گوشت برای جلوگیری از فاسد شدن آن ضروری است.

2- شکم گوزن را ببرید.

بریدن شکم را باید از نزدیک مقعد و به سمت بالا انجام دهید. پوست را با نوک چاقو ببرید و چاقو را بیشتر فرو نکنید تا از بریدگی معده و روده ها جلوگیری شود.

3 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

3- اعضای داخلی لاشه را خارج کنید.

بعد از اینکه شکم گوزن را تا نزدیک جناغ سینه بریدید، شروع به خارج کردن اعضای داخلی بدن کنید. یک ظرف بزرگ آماده کرده تا قسمت های اضافی را داخل آن بریزید و محیط کارتان را کثیف نکنید.

توجه داشته باشید که کلیه ها و جگر متصل به قسمت های دیگر هستند. بنابرابن اگر می خواهید آن ها را برای خوردن نگه دارید، باید کلیه ها و جگر را از معده و روده جدا کنید.

4 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

4- مثانه، نزدیک ستون فقرات و در قسمت پایینی شکم قرار گرفته است.

مثانه شبیه یک بالن نیمه شفاف بوده که از یک مایع زرد رنگ (ادرار) پر شده است. آن را با احتیاط، با بستن مجرای ادرار بیرون کشیده و جدا کنید، بدون آنکه هیچ ادراری بیرون بریزد.

اگر در این کار مهارت کافی ندارید می توانید زمانی که هنوز مثانه به بدن متصل است آن را داخل یک کیسه ی زیپ دار گذاشته و زیپ را تا جایی که می شود ببندید.

سپس دقیقاً قبل از جایی که می خواهید برش بزنید را با یک طناب، محکم ببندید و سپس آن را ببرید و مثانه را جدا کنید. با این کار مثانه بدون بیرون ریختن ادرار، داخل کیسه قرار خواهد گرفت و گوشت گوزن تمیز خواهد ماند.

در این مرحله در اختیار داشتن یک شلنگ آب برای شستشوی سریع موارد احتمالی بسیار کمک خواهد کرد.

6 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

5- مقعد و روده ی داخلی آن را جدا کنید.

به وسیله ی چاقو دور تا دور مقعد، یک دایره به فاصله ی حدود سه سانتی متری از آن، ببرید. آن را با احتیاط بیرون بکشید و قسمت بالایی روده انتهایی را هم ببندید تا مواد داخل آن، گوشت را آلوده نکنند.

7 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

6- جناغ سینه و دنده ها را از وسط جدا کنید.

برای این کار از یک چاقوی بزرگ و تیز و یا یک ساطور مناسب استفاده کنید و سینه را از وسط بشکافید. اگر می خواهید قلب را بخورید قبل از اینکه قلب روی زمین بیافتد، آن را جدا کرده و بردارید. قلب، شش ها و همچنین مری و نای را بیرون کشیده سپس داخل بدن را کاملاً شستشو دهید.

8 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

7- اعضایی را که برای خوردن جدا کرده اید در یک ظرف تمیز ریخته و با آب سرد شستشو دهید.

جگر، قلب و کلیه ها قابل خوردن هستند ولی به آماده سازی بیشتری نیاز دارند.

9 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

8- یک گودال عمیق برای دفن قسمت های اضافی حفر کنید.

اگر در یک منطقه ی دور افتاده هستید می توانید فضولات را همان جا رها کنید تا جانورانی مثل کفتارها و گرگ ها آن ها را بخورند.

10 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

جدا کردن پوست

1- کندن پوست را با جدا کردن سم ها از محل آرنج و زانو شروع کنید.

با نوک چاقو محل مفصل را پیدا کرده و یک برش ایجاد کنید. با لبه ی چاقو دور تا دور مفصل را پاره کنید و سپس با دستتان پای گوزن را خم کرده و آن را جدا کنید.

11 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

2- پوست دور گردن را ببرید.

سپس به طرف سینه، شکم، لگن و در انتها پاها بروید و پوست را با برش های نوک چاقو جدا کنید.

دقت کنید که فقط پوست را ببرید و به ماهیچه ها و بافت های شکم آسیب نرسانید، چرا که موهای بدن ممکن است گوشت این قسمت ها را آلوده کنند.

12 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

3- پوست را با دست کشیده و از بدن جدا کنید.

اگر پوست را با دست جدا می کنید، پوست را کمی پایین بکشید و با نوک چاقو بافت بین پوست و ماهیچه ها را برش دهید. سپس پوست را جدا کنید. هر بار قسمتی از پوست را با این روش جدا کرده و آرام آرام پایین تر بیایید.

13 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

4- سر را از لاشه جدا کنید.

لاشه را پایین آورده و روی یک سطح تمیز بخوابانید. سپس دقیقاً از زیر فک شروع به بریدن کنید و رباط های دور تا دور گردن را ببرید تا اتصال سر و بدن ضعیف شود. سپس باید گردن را با دست بچرخانید و آن را بشکنید تا سر کاملاً جدا شود.

اگر می خواهید تنها شاخ های گوزن را نگهداری کنید باید به کمک ارّه قسمت کوچکی از جمجمه ی محصور کننده ی شاخ ها را بریده تا شاخ ها را به طور کامل جدا کنید.

اگر می خواهید تمام سر را یک تکه نگهداری کنید، گوشت های آن را جدا کرده و سپس سر را برای چند ساعت داخل آب بجوشانید تا بافت های آن جدا شده و تمیز شوند. سپس آن را با هیدروژن پراکسید پاک کنید تا سفید شود.

14 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

5- بعد از اینکه تمام پوست را جدا کردید، لاشه را با آب سرد به خوبی شستشو دهید.

این کار باعث جدا شدن موهایی می شود که به گوشت چسبیده اند و گوشت را تا طی مراحل بعدی خنک نگه می دارد. اگر می خواهید لاشه را بفروشید بعد از جدا کردن اعضای داخلی لاشه می توانید آن را برای فروش ببرید. اگر می خواهید آن را خودتان قصابی کنید بگذارید به خوبی سرد شود و سپس آن را داخل ببرید.

15 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

نگهداری گوشت

1- گوشت گوزن را به خوبی با آب سرد آبکشی کرده و سپس داخل یخ قرار دهید.

در این مرحله نباید گوشت را درون هیچ پوششی قرار داده، چرا که باعث حبس گرمای داخل آن و فاسد شدنش می شود. لاشه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. هر چه سریع تر باید گوشت را درون یخچال با دمای 1 تا 3 درجه سانتیگراد قرار دهید.

دقت داشته باشید که نباید بلافاصله گوشت را منجمد کنید. چرا که این کار باعث می شود بعد از خارج کردن گوشت از فریزر و آب شدن یخ آن، زود فاسد شود.

2- محل مناسبی برای نگهداری گوشت پیدا کنید.

سخت ترین مرحله ی این کار، پیدا کردن محل مناسبی برای نگهداری گوشت در دمای ثابت است. معمولاً پارکینگ گزینه ی مناسبی برای این کار است.

دقت داشته باشید که دمای محل نگهداری گوشت نباید بالاتر از 4 درجه سانتیگراد باشد، در غیر این صورت گوشت فاسد خواهد شد. بنابراین از یک دماسنج برای کنترل دمای محیط استفاده کنید.

3- لاشه را آویزان کنید.

از یک زنجیر و قلاب مخصوص گوشت یا یک قلاب چوب لباسی بزرگ و محکم برای آویزان کردن گوشت استفاده کنید.

16 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

4- گوشت را حداقل به مدت یک هفته در دمای مورد نظر نگهداری کنید.

نگهداری گوشت باعث می شود کلاژن موجود در سلول های ماهیچه ها تجزیه شود. با نگهداری گوشت به مدت یک هفته در یک محیط خنک و با تهویه مناسب، کیفیت و طعم آن بهبود می یابد.

با این کار سطح خارجی گوشت خشک خواهد شد، اما نگران نباشید. این لایه ی نازک را می توان حین بریدن گوشت از آن جدا کرد.

با نگهداری بیشتر گوشت، طعم آن بهتر خواهد شد و تردتر می شود.

تکه تکه کردن گوشت

1- یک سطح برش تمیز و ابزار لازم را آماده کنید.

یک چاقوی بزرگ و یک ساطور برای این کار مناسب خواهد بود. چاقو و ساطور را تیز کنید و مطمئن شوید سطح برشی که انتخاب کرده اید، تمیز و به اندازه ی کافی بزرگ باشد.

2- لاشه را از ستون فقرات بریده و نصف کنید.

به وسیله ی یک ساطور بزرگ شروع به نصف کردن لاشه از ستون فقرات کنید. ممکن است لازم باشد برای این کار از ضربات متعدد ساطور استفاده کنید.

17 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

3- راسته و فیله را جدا کنید.

احتمالاً تردترین و خوش طعم ترین قسمت یک گوزن، گوشت راسته و فیله آن است. گوشت راسته که به آن “فیله ی بیرونی” نیز گفته می شود رو به روی فیله و در سمت دیگر دنده ها قرار دارد که در دو طرف ستون فقرات جای گرفته است.

برای جدا کردن این قسمت ها باید چاقوی خود را از داخل (برای فیله) یا خارج (برای راسته) در امتداد ستون فقرات حرکت داده و گوشت چسبیده به آن را جدا کنید. برای اینکه گوشت کمتری روی ستون فقرات باقی بماند تا جایی که امکان دارد لبه ی چاقو را چسبیده به استخوان ها حرکت دهید.

این قسمت ها بهترین گوشت برای استیک و کباب هستند.

18 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

4- دنده ها را جدا کنید.

می توانید دنده ها را از هم جدا کنید و یا همه ی دنده های یک طرف بدن را در کنار هم و یک تکه نگهداری کنید. گوشت سینه نیز در طرف بیرونی دنده ها نزدیک نقطه ای که شروع به بریدن شکم لاشه کردید قرار دارد.

به جای این کار می توانید ستون فقرات و تمام گوشت اطراف آن را به شکل یک تکه جدا کنید و در پایان به کمک یک ساطور آن را تکه تکه کنید. برای این کار باید شانه ها را از بالا تنه جدا کنید. برای جدا کردن گوشت سرشانه، چاقو را از زیر بغل به طرف بالا حرکت دهید. از آنجایی که مفصلی در استخوان های اتصال دهنده ی شانه های جلویی به سینه وجود ندارد برای جدا کردن آن ها یک چاقوی تیز کافی خواهد بود.

19 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

5- گوشت سر شانه و گردن را جدا کنید.

خیلی از افراد نمی دانند داخل گردن گوزن مقدار زیادی گوشت وجود دارد. گوشت این قسمت برای استیک به خوبیِ قسمت های دیگر نیست اما برای تهیه ی سوسیس و یا آب گوشت و سوپ مناسب است. دور تا دور ماهیچه ی سر شانه را با چاقوی خود برش دهید و سپس با یک حرکت دست آن را جدا کنید.

20 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

6- گوشت ران را از مفصل زانو جدا کنید.

گوشت ران، گوشت پر چربی است که پایین لگن قرار دارد. گوشت ران را باید از اطراف لگن جدا کنید و گوشت زانو هم قسمتی است که بالای محل بریدن سم ها باقی می ماند. گوشت ران برای استیک و گوشت زانو برای آبگوشت و سوپ مناسب است.

اگر می خواهید گوشت و استخوان ها را جدا نکنید، می توانید هر کدام از پاها را با بریدن استخوان لگن جدا کرده و سپس قسمت ران و زانو را از مفصل زانو جدا کنید.

اگر می خواهید گوشت ران را کاملاً از استخوان جدا کنید، باید با کشیدن چاقو در امتداد استخوان لگن گوشت روی آن را جدا کرده و همچنین بعد از اینکه ران را از لگن جدا کردید، برشی در راستای استخوان ران ایجاد کنید تا بتوانید گوشت را از استخوان ران نیز جدا کنید.

21 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

نحوه نگهداری گوشت

1- گوشت را برای منجمد کردن آماده کنید.

به کمک یک چاقوی تیز، چربی، غضروف، و هرگونه قسمت های خشک شده یا کبود شده که در اثر نگهداری گوشت در پارکینگ به وجود آمده است را جدا کنید.

22 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

2- گوشت را به تکه های آماده برای پخت و پز برش دهید.

اکنون گوشت در بهترین حالت خود برای تکه تکه کردن است. این کار زمان لازم برای استفاده از آن را در مواقع لازم کمتر خواهد کرد.

می توانید گوشت گردن و پهلو را برای تهیه ی سوسیس، چرخ کنید. گوشت شانه را کباب کنید یا برای تهیه ی آبگوشت نگهداری کنید. برای تهیه ی استیک، گوشت ها را در لایه هایی به ضخامت حدود 2 سانتیمتری برش دهید.

23 جدا کردن پوست گوزن بعد از ذبح

3- گوشت را داخل فریزر قرار دهید.

هر قسمت گوشت را در یک پلاستیک فریزر قرار دهید و برچسبی روی آن بزنید تا برای استفاده های بعد، به راحتی قسمت مورد نظر خود را پیدا کنید.

ثبت تاریخ روی برچسب ها را فراموش نکنید. گوشتی که به این روش آماده شده است، برای حدود یک سال قابل خوردن است.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش های پخت گوشت بز <<<

>>> روش پخت قرقاول کبابی و شکم پر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی

بسیاررررررر عالییی و آموزنده بود، من کلا عاشق اینجور چیزام، همیشه وقتی یه جا گوسفند یا گاوی قربونی می کنند با دقت تمام ایستاده و مراحل پوست کندن و اویزون کردنش رو می بینم چون خیلییییی علاقه دارم.

واقعا اموزنده بود با تشکر.
ممنون و بی نهایت سپاسگزارم.

مهدی

یک موضوع جالب و متفاوت.
واقعا عالی بود

دکمه بازگشت به بالا