سلامت

چگونه انگشت آسیب‌ دیده پا را پانسمان و آتل بندی کنیم؟

بانداژ یا پانسمان کردن انگشت پا به کمک نوار چسب پزشکی یا نوار پانسمان، روش بسیار مفیدی برای درمان پیچ خوردگی، در رفتگی و شکستگی انگشتان پا است. چرا که با بستن و پانسمان کردن انگشت آسیب دیده به همراه انگشت سالم، انگشت سالم حکم آتل را برای انگشت آسیب دیده ایفا می کند. این نوع پانسمان از انگشت پا محافظت کرده، مانع جا به جایی آن می شود و اینگونه به فرآیند درمان کمک می کند. این کار معمولاً توسط پزشک متخصص، فیزیوتراپیست و پزشکان ورزشی انجام می شود. اما می توان این کار را فرا گرفت و در مواقع ضروری یا زمانی که آسیب خفیف و متوسط است و به شکستگی منجر نشده است، به راحتی در خانه انجام داد. انجام صحیح آن بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر به درستی صورت نگیرد، ممکن است عوارضی مانند عدم توانایی در حرکت انگشتان، مشکل در گردش خون و عفونت به وجود آید.

پانسمان و آتل بندی انگشت آسیب دیده پا

1- انگشت آسیب دیده را دقیقاً شناسایی کنید.

همه ی انگشتان پا نسبت به ضربه بسیار آسیب پذیر هستند و حتی ممکن است با آسیب بسیار ناچیزی، مثل کوبیدن به میز و مبل یا هنگام ورزش کردن، آسیب دیده و بشکنند. در اغلب موارد انگشت آسیب دیده کاملاً مشخص است اما وقتی چند انگشت آسیب می بیند، باید یکی یکی آن ها را بررسی کرده تا متوجه شوید که کدام یک واقعاً کوفته شده و یا شکسته است.

علائم آسيب های خفيف تا متوسط عبارتند از: قرمزی، تورم، التهاب، درد موضعی، کبودی و در صورت شکستی، کاهش حرکت و احتمالاً کمی خمیدگی و بد فرم شدن انگشت پا.

انگشت اول و انگشت آخر پا بیشتر از دیگر انگشت ها آسیب دیده و می شکنند. اما پانسمان نواری را می توان برای همه ی انگشت ها استفاده کرد. حتی زمانی که استخوان مو برداشته باشد. اما شکستگی های بیشتر نیاز به جراحی و گچ دارند.

مو برداشتن، کبودی، کوفتگی و پیچ خوردن انگشت، اغلب مشکلات جدی تلقی نمی شوند و می توان آن ها را در خانه پانسمان کرد.

1 پانسمان و آتل بندی انگشت پا

2- انگشت آسیب دیده پا را پانسمان کنید.

بعد از مشخص شدن انگشت آسیب دیده پا ، انگشت کناری آن را به همراه انگشت آسیب دیده پانسمان کنید. به طور کلی سعی کنید دو انگشتی را با هم ببندید که طول و ضخامتشان تقریباً یکی باشد. مثلا اگر انگشت دوم یا چهارم آسیب دیده باشد، بهتر است با انگشت سوم پانسمان شود. به علاوه باید مطمئن شوید انگشتی که در کنار انگشت آسیب دیده می بندید کاملاً سالم بوده و آسیبی ندیده باشد. زیرا بستن دو انگشت آسیب دیده در کنار هم همه چیز را بدتر می کند. در چنین شرایطی استفاده از کفش طبی شکستگی بهترین گزینه است.

– به یاد داشته باشید که اگر دیابت یا بیماری سرخرگ محیطی دارید، از این روش استفاده نکنید. زیرا هرگونه کاهش گردش خون ناشی از پانسمان، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به نکروز (مرگ بافت) را افزایش می دهد.

3- دو انگشت را پانسمان کنید.

مقداری نوار پانسمان یا نوار چسب پانسمان تهیه کنید. سپس دو انگشت آسیب دیده و سالم را به صورتی آزادانه در کنار هم ببندید. برای ثبات بیشتر، نوار را به صورت الگوی نوشتاری عدد 8 انگلیسی دور دو انگشت بپیچید (یعنی همان گونه که عدد 8 را می نویسیم نوار را دور دو انگشت بپیچید). برای جلوگیری از ساییدگی پوست بین انگشتان و تاول زدن آن ها، بهتر است گاز پنبه ای را بین انگشتان قرار دهید. تاول، ریسک عفونت را افزایش می دهد.

مراقب باشید که نوار را بیش از حد محکم نبندید. زیرا باعث تورم بیشتر شده و حتی ممکن است گردش خون را در ناحیه آسیب دیده متوقف کند. به علاوه از نوار زیاد هم استفاده نکنید، زیرا هم پوشیدن کفش برایتان مشکل شده و هم گرمای انگشتان افزایش می یابد و باعث تاول می شود.

برای حمایت بیشتر از انگشت پا و آتل بندی آن، از اسپلینت های فلزی یا چوبی استفاده کنید.

2 پانسمان و آتل بندی انگشت پا


برای اطلاع از نحوه آتل بندی انگشت در خانه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه خودمان در خانه انگشتمان را آتل بندی کنیم؟


4- بعد از هر بار حمام کردن، نوار پانسمان را عوض کنید.

البته اگر پانسمان توسط پزشک انجام شده باشد، احتمالاً از نوارهای مقاوم به آب استفاده شده که یکبار با آن ها می توان حمام کرد. اما به عنوان قاعده کلی بعد از هر بار حمام، پانسمان را عوض کرده تا علائم عفونت، تحریک و … را بتوانید بررسی کنید. ساییدگی، تاول و پینه، ریسک عفونت را افزایش می دهند. بنابراین قبل از پانسمان مجدد حتماً انگشتان را کاملاً تمیز و خشک کنید.

– علائم عفونت پوست شامل تورم محلی، قرمزی، درد خفیف و ترشحات می شود.

– بسته به شدت آسیب ممکن است تا 4 هفته به پانسمان نیاز باشد تا انگشت به طور کامل بهبود یابد.

– اگر بعد از پانسمان، انگشت درد بیشتری داشت، نوار را باز کرده و مجدداً آن را بپیچید. مطمئن شوید که نوار را کمی شل بسته اید.

مشکلات حاد را بشناسید.

1- به علائم نكروز توجه داشته باشید.

همانطور که در بالا ذکر شد، نکروز نوعی مرگ بافت است که به علت کمبود خون و اکسیژن ایجاد می شود. انگشتان آسیب دیده، به خصوص انگشتانی که جا به جا شده اند یا دارای شکستگی هستند، ممکن است عروق خونیشان آسیب دیده باشد. بنابراین بسیار باید مواظب باشید که جریان خون در آن ها قطع نشود. اگر این اتفاق افتاد، انگشت به شدت درد گرفته، رنگ آن قرمز شده و سپس تیره و آبی می شود.

اکثر بافت ها، تا چند ساعت (حداکثر) بدون اکسیژن زنده می مانند، اما ضروری است که به طور مرتب و هر یک تا 2 ساعت، انگشتان خود را به دقت مشاهده کرده تا از خون رسانی کافی به آنها مطمئن باشید.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، در انگشتان پا احساس کمتر و گردش خون ضعیفی دارند، به همین دلیل آن ها باید از آسیب های ناشی از انگشتان پا جلوگیری کنند. اگر پاها آسیب دید، از پانسمان در خانه جلوگیری کرده و حتماً به پزشک مراجعه کنند.

– اگر نكروز در انگشتان پا اتفاق افتاد، لازم است كه جراحی و قطع شود تا عفونت به بقیه پا گسترش نیابد. پس بسیار مواظب باشید.

3 پانسمان و آتل بندی انگشت پا

2- انگشتی که به شدت آسیب دیده را پانسمان نواری نکنید.

اگر چه بیشتر آسیب ها، به پانسمان نواری پاسخ مثبت می دهند، اما برخی به درمانی فراتر از این پانسمان نیاز دارند. زمانی که استخوان انگشت پا کاملاً شکسته باشد و درد آن به شدت زیاد و غیر قابل تحمل بوده یا قسمتی از استخوان بیرون زده باشد، بلافاصله باید به اورژانس مراجعه کرد.

از دیگر نشانه های شکستگی عبارت اند از: درد وخیم، سفتی و خشکی، کبودی ناشی از خونریزی داخلی، تورم و راه رفتن تقریباً غیر ممکن.

4 پانسمان و آتل بندی انگشت پا

3- از انگشتان پا در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید.

زمانی که انگشتان پا آسیب می بینند، به آسیب و مشکلات دیگر حساس می شوند. بنابراین مراقبت از آن ها ضروری است. توصیه می شود تا 6 هفته از کفش های مراقبتی استفاده کرده تا انگشتان پا در آن ها آزاد باشند و کوچک ترین فشاری به آن ها وارد نشود. از پوشیدن کفش هایی که انگشتان پا را فشرده می کنند، خودداری کرده و از انگشتان در برابر ضربه و هرگونه آسیب دیگری مراقبت کنید.

5 پانسمان و آتل بندی انگشت پا

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با نقش و عملکرد انگشت کوچک پا آشنا شوید.

>>> نقش و عملکرد انگشت کوچک پا در بدن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا