سلامت

روش های درمان خانگی و طبیعی دیابت نوع دو

دیابت نوع دو اختلال سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن قند خون نوعی پایداری و مقاومت در برابر انسولین به وجود آمده و باعث می شود قسمت پانکراس از بدن، خود به خود بیش از حد کار کرده و سرانجام انسولین کمی تولید کند. تولید کم انسولین باعث پایین آمدن سطح قند خون در بدن می شود. هیچ درمان سریع و برگشت پذیری برای این بیماری وجود ندارد؛ اما با راه های زیادی می توان زندگی با دیابت نوع دو را مدیریت کرد. درمان های خانگی مانند ایجاد تعادل در زندگی، تغذیه ی مناسب و ورزش منظم می تواند سطح قند خون بدن را تنظیم کند. داروهای گیاهی نیز اگر چه نمی توانند جایگزین داروهای شیمیایی تجویز شده باشند، اما تا حد زیادی در تنظیم سطح قند خون مؤثر می باشند.

غذاهایی با فیبر بالا و چربی پایین مصرف کنید.

1- در هر وعده غذاهایی با فیبر بالا قرار دهید تا میزان گلوکز کاهش یابد.

سعی کنید روزانه 25 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید تا سطح گلوکز خون پایین بماند و از بالا رفتن قند خون جلوگیری شود. انواع دانه ها، حبوبات، آجیل ها و میوه هایی چون تمشک، گلابی، سیب، موز، توت فرنگی و سبزیجاتی مانند چغندر، نخود فرنگی، بروکلی، سیب زمینی، شلغم و کلم بروکسل مواد بسیار مؤثری برای تنظیم قند خون می باشند.

1 درمان خانگی دیابت نوع دو

2- از خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهایی با قند بالا پرهیز کنید.

غذاهای ساخته شده از دانه های فرآوری شده باعث افزایش سریع قند خون و میزان انسولین بدن می شود. مصرف کردن موادی مانند نان سفید، پاستا، برنج و سیب زمینی ممنوع است. از خوردن غذاهایی با قند خون بالا مانند کیک، شکلات، آبنبات، نوشابه و آبمیوه های صنعتی بپرهیزید که به هیچ وجه توصیه نمی شود. چرا که دیابت نوع دو را بدتر می کند.

2 درمان خانگی دیابت نوع دو

3- مصرف محصولات حیوانی را به حداقل برسانید.

گر چه در این مورد صحبت های ضد و نقیض بسیاری وجود دارد، اما گوشت گاو و مرغ می تواند باعث افزایش قند خون شود. پس سعی کنید مصرف این نوع گوشت ها را کم کرده و فیبر سبزیجات و چربی های مفید و پروتئینِ گیاهی مانند سویا را جایگزین کنید. به مرور زمان مصرف گوشت را به هفته ای یکبار کاهش دهید. این رژیم غذایی یکی از بهترین روش ها برای کنترل وزن، حفظ سلامتی و جلوگیری از پیشرفت دیابت می باشد. اما به یاد داشته باشید که در این نوع رژیم غذایی از دریافت چربی و ویتامین B-12 غافل نشده و کمبودی در بدن به وجود نیاید.

3 درمان خانگی دیابت نوع دو

4- در صورت امکان با متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی دیابتی صحبت کنید.

اگر توانایی تنظیم و مدیریت رژیم غذایی خود را ندارید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. بسیاری از پزشکان آموزش های کامل و مؤثری در زمینه ی دیابت کسب کرده اند که می توانند در این زمینه شما را یاری کنند.

ورزش منظم

1- قبل از ورزش قند خون خود را اندازه گیری کنید.

فعالیت های بدنی می تواند قند خون را کاهش دهد. بنابراین قبل از انجام هر فعالیتی با کیت مخصوص، سطح قند خون را چک کرده تا دیابت نوع دو در سطح نرمال کنترل شود. در صورت پایین بودن قند خون، یک میان وعده مانند میوه، گردو و پروتئین هایی با قند کم میل کرده، سپس مجدداً قند خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید به سطح قابل قبولی رسیده است و فعالیت ورزش خود را ادامه دهید. بعد از ورزش نیز قند خونتان را تست کنید و تأثیر فوق العاده ی ورزش در تنظیم قند خونتان را ببینید.

4 درمان خانگی دیابت نوع دو

2- ورزش های هوازی مانند شنا، دو و دوچرخه سواری انجام دهید.

ورزش هایی که ضربان قلب و میزان تعریق را افزایش می دهند برای سلامت و تناسب اندام بسیار مناسب هستند. سعی کنید ورزش های هوازی را 3 تا 5 بار در هفته به مدت 30 دقیقه انجام دهید و فعالیت های بدنی را در برنامه ی روزمره ی زندگیتان بگنجانید. می توانید برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کنید و یا پیاده روی را برای این کار انتخاب کنید.

3- برای رسیدن به آرامش یوگا انجام دهید.

یوگا بهترین روش کاهش سطح استرس بدن می باشد. سطح بالای استرس در بدن منجر به شدید شدن دیابت می شود که راه مبارزه با آن یوگا است. همچنین یوگا باعث کشش عضلات شده و در بهتر انجام دادن ورزش های هوازی شما را یاری می کند.

داروهای گیاهی مصرف کنید.

1- در مورد داروهای مصرفی خود اطلاعات کاملی به دست آورده و با پزشک مشورت کنید.

مصرف و تداخل برخی داروهای گیاهی با داروهای تجویز شده ی پزشک باعث می شوند که سطح قند خون به صورت خطرناکی کاهش یافته و نتیجه ی عکس داشته باشند. پس قبل از مصرف داروهای گیاهی درباره ی میزان مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنید. مجدداً یادآور می شویم که داروهای گیاهی درمان قطعی نبوده و در کنار تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند یاری دهنده ی روند درمان و کنترل بیماری باشد.

2- برای دریافت فیبر از گیاهانی مانند آلوورا، زیتون و زنجبیل استفاده کنید.

میزان فیبر این گیاهان بالا بوده و از این رو می توانند به کنترل قند خون کمک کنند. مصرف این گیاهان دارویی هم در غذا و هم به صورت خوراکی می باشد.

3- دارچین

دارچین نیز در کاهش و کنترل میزان قند خون بسیار مؤثر است. سعی کنید در بیشتر غذاها از آن استفاده کرده و یا دم کرده ی آن را مصرف کنید.

4- ویتامین B-1 مصرف کنید.

اگر چه ویتامین B-1 هیچ گونه تأثیری در درمان و بهبود دیابت ندارد، اما بالا بودن سطح آن در بدن می تواند علائم و در نتیجه رنج بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد. حدالامکان سعی کنید ویتامین B-1 را در نوع مایع آن تهیه کنید تا راحت تر توسط بدن جذب شود.

5- چای گیاه جینسینگ را به عنوان یک ضد دیابت طبیعی مصرف کنید.

چای جینسینگ در بهبود طبیعی سطح قند خون بسیار مؤثر است؛ که باعث جلوگیری از به وجود آمدن دیابت و بهبود و کنترل آن می شود. این گیاه را هم می توان به صورت خوراکی و هم دم کرده ی آن را مصرف کرد.

5 درمان خانگی دیابت نوع دو

6- مصرف انسولین و داروهای تجویزی را در کنار داروهای گیاهی ادامه دهید.

به یاد داشته باشید که حذف داروهای تجویزی بسیار خطرناک و موجب شدت بیماری خواهد شد و شما را در معرض خطرهای دیگری قرار می دهد. به هیچ وجه به روش های خانگی بسنده نکرده و مصرف داروها را قطع نکنید. گر چه درمان های خانگی می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل آن نقش داشته باشد اما جایگزین داروهای تجویزی از سوی پزشک نخواهد شد.

6 درمان خانگی دیابت نوع دو

برای اطلاع از “رابطه شیرین کننده های مصنوعی با قند خون” مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> آیا شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش قند خون می شوند؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا