خانه و کاشانه

چگونه لکه و کپک های ناشی از نشت آب در سقف و دیوار را از بین ببریم؟

رفع لکه و کپک های روی سقف و دیوار

نشتی آبی که در دیوار و به خصوص سقف اتفاق می افتد، اغلب لکه هایی باقی گذاشته که در ابتدا زرد بوده و اگر رطوبت زیاد باشد به صورت کپک و به رنگ سبز و یا سیاه در می آید. این اتفاق که اصلا نمای خوشی ندارد، باعث آسیب دائمی به سقف و دیوارها شده و باید در اسرع وقت چاره ای برای آن اندیشیده شود. با چند راه حل ساده می توانید این لکه ها را از بین برده و دیوار یا سقف را ترمیم کنید.

اما قبل از هر چیزی یادآور می شویم که پیش از اقدام به پاک کردن لکه ابتدا باید علت نشتی را یافته و آن را برطرف کنید. زیرا سقف یا دیوار مجددا نشت کرده و همه ی زحماتتان را به باد می دهد.

به علاوه باید حدالامکان رطوبت را از خانه کم کنید. مثلا در مورد حمام، درب حمام را 15 دقیقه بعد از دوش گرفتن باز بگذارید تا همه ی رطوبت آن خارج شود. حوله ها را هم داخل خانه خشک نکنید و آن ها را بیرون از خانه آویزان کنید. یا پرده ها را در طول روز باز کرده و اجازه دهید نور آفتاب به خانه بتابد.

1- بهتر است بلافاصله بعد از این که کپکی روی لکه ی نشتی پدیدار شد آن را پاک کنید.

این کار صد در صد صدمه به دیوار یا سقف را کم کرده و از رشد کپک و آسیب به سقف و دیوار جلوگیری می کند.

1 رفع لکه از سقف و دیوار

2- توجه داشته باشید که سقف یا دیوار از چه نوعی است.

یعنی اگر چوب یا سیستم ساخت و ساز خشک، دیوارکوب یا کناف استفاده شده و لکه و کپک روی آن ها تشکیل شده باشد، باید بدانید که این قطعه ها قابل پاک شدن نبوده و باید تعویض شوند. اگر کپک و لکه را پاک کنید کپک ها مجددا در همان نقطه رشد می کنند. پس آن ها را برداشته و عوض کنید.

2 رفع لکه از سقف و دیوار

3- در دیوارها و سقف هایی که رنگ شده اند، معمولا نشتی آب باعث می شود که رنگ ها از بین رفته و حالت پوچی به خود بگیرد.

کپک ها معمولا در زیر همین رنگ های پوچ شده رشد می کنند. پس باید کاردکی برداشته و رنگ هایی که بر اثر نشتی آب از بین رفته اند را با کاردک بتراشید و مطمئن شوید که کپکی باقی نمانده که دوباره رشد کرده و اوضاع را بدتر کند.

اگر زیر رنگ کپک وجود داشت مراحل بعدی را ادامه دهید. اما توصیه می شود حتی اگر کپکی با چشم هم ندیدید مراحل زیر را برای اطمینان از سالم شدن سقف یا دیوار دنبال کنید.

3 رفع لکه از سقف و دیوار

4- اکنون باید یک محلول برای تمیزی هر چه بیشتر لکه و از بین بردن کامل کپک ها بسازید.

مواد گوناگونی برای ساخت محلول ازبین برنده قارچ های دیوار وجود دارد، اما بهترین گزینه، ترکیب دو قاشق بوراکس با ¼ پیمانه سرکه و دو پیمانه آب داغ است. این محلول بو را نیز به طور کامل از بین می برد.

– بوراکس یک ماده ی تمیز کننده طبیعی است، که بخار خطرناکی را تولید نمی کند و یک ماده ضد انجماد و مهار کننده ی قارچ و کپک است. ماده ای معدنی با سم کم و معمولا بسیار مقرون به صرفه است.

– سرکه نیز یک اسید ملایم است که 82 درصد از گونه های قارچ و کپک را می کشد که طبیعی و بی خطر نیز هست. غیر سمی بوده، بخار خطرناکی ندارد و یک ماده ضدعفونی کننده است که می توان به طور مستقیم بر روی سطح اسپری کرد و اجازه داد روی سطح باقی بماند تا عملکرد خود را نشان دهد.

– وایتکس نیز یک قاتل موثر قارچ و کپک است و هر گونه لکه ی ایجاد شده توسط کپک را برطرف می کند، اما باعث ایجاد گازهای شدید می شود که می تواند مواد مورد استفاده در حین کار را از بین ببرد. از آن جایی که کلر موجود در وایتکس در سطح مواد باقی مانده و آب بخار می شود، باعث می شود کپک از آن رطوبت تغذیه کرده و احتمال رشد کپک در استفاده از این محلول بالا می رود. با این حال اگر قصد استفاده از آن را دارید، مخلوطی از 1 قسمت سفید کننده و 10 قسمت آب بسازید.

– جوش شیرین نیز قارچ و کپک را از بین می برد، بی خطر بوده و بخار سمی نیز ندارد. رطوبت را جذب کرده و همین باعث می شود که کپک ها از بین بروند و مجددا رشد نکنند. از آنجایی که جوش شیرین نسبت به سرکه، گونه های بیشتری از قارچ و کپک ها را از بین می برد، بهتر است به جای سرکه یک قاشق جوش شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و محلول را تهیه کنید.

– روغن درخت چای نیز اگر در منزلتان موجود باشد، ماده ای بی ضرر است که در از بین بردن قارچ و کپک بسیار موثر است. البته چون گران است توصیه نمی شود آن را تهیه کنید. اما اگر در منزل داشتید یک قاشق از روغن را در یک پیمانه آب مخلوط کرده و محلول از بین برنده ی قارچ و کپک را بسازید.

5- قبل از اعمال محلول روی لکه، از ماسک و عینک استفاده کنید به خصوص اگر کارتان در سقف است.

با این کار تکه های گچ، رنگ و همچنین محلول پاک کننده و از همه مهم تر کپک ها از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدنتان نمی شود. قارچ ها به دلیل این که به راحتی در فضا پراکنده شده و غیر قابل دیدن می شوند، می توانند با هوا وارد بدنتان شده و مشکل ایجاد کنند. درب ها و پنجره ها را باز کنید تا حین کار هوا عوض شده و کثیفی ها و کپک ها از هوای اتاق خارج شود.

6- مقدار مناسبی از محلول را روی لکه و یا کپک ها بپاشید. میزان مناسب یعنی محلول آنقدری نباشد که چکه کند.

4 رفع لکه از سقف و دیوار

7- اسکاجی تقریبا زبر روی لکه و کپک ها بکشید تا لکه و کپک ها به طور کامل از بین بروند. و دیگر اثری از آن ها نباشد.

5 رفع لکه از سقف و دیوار

8- در حین کار به محض کثیف شدن اسکاج آن را بشویید تا از انتقال قارچ و کپک به اطراف لکه و بروز مشکلی دیگر جلوگیری شود و بعد دوباره لکه را محلول زده و تمیز کنید. توجه داشته باشید که این کار را باید چند بار انجام داده تا لکه به طور کامل تمیز شود.

9- بعد از این که لکه و کپک ها به طور کامل از بین رفتند، اجازه دهید لکه در هوای آزاد کاملا خشک شود.

6 رفع لکه از سقف و دیوار

10- معمولا بعد از طی این مراحل لکه بی رنگ شده و در سقف رنگی لکه بدون رنگ نمایان می شود.

به همین دلیل باید رنگ شود. برای رنگ هم باید پایه ی کار آماده و مناسب باشد. بنابراین سنباده ای برداشته و روی محل لکه ی از بین رفته بکشید و محیط را برای رنگ آماده کنید. توصیه می شود کل سقف رنگ شود زیرا ناهماهنگی رنگ لکه و کل سقف وجهه ی جالبی ندارد.

7 رفع لکه از سقف و دیوار

11- رنگ های روغنی و رنگ هایی که بر پایه ی آب نیستند، برای این کار بهترند. زیرا آب و رطوبت ممکن است مجددا باعث رشد کپک در آن ناحیه شود.

می توانید با ابزاری ساده خودتان سقف را رنگ کنید.

8 رفع لکه از سقف و دیوار

همچنین برای اطلاع از نحوه تعمیر درز و ترک سقف کنافی و از بین بردن قارچ و کپک کیف و لباس می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

>>> تعمیر ترک خوردگی سقف کنافی <<<

>>> روش خانگی از بین بردن کپک و قارچ کیف و لباس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد

سلام اخرش نفهمیدم که چکار کنیم اونجایی که سقف یک تیکه خراب شده گچش رو سمباده زدم خالی شده با چی پر کنم که با سطح دیگه صاف بشه

امین

سلام مطلب جالبی بود.
ترکیب ۱ به ۱ چسب نانو با آب هم برای باکتری و قارچ ها غیر قابل نفوذه.

علی

سلام .خسته نباشین. بتازگی یک طبقه روی منزل خودم ساخته ام ولی متأسفانه بدلیل تأخیر در ایزوگام و عایق بندی پشت بام،دراثر بارش باران بصورت مکرر ،آجرهای سقف (آجرفشاری)باصطلاح زنجاب شده اند و آجرها نم دارند، چکار کنم تا وقتی سقف خانه ام را گچ کردم،گچ زرد نشود؟. ممنونم

ناشناس

از شلندر و ترموس با سیمنت استفاده کن

دکمه بازگشت به بالا