تغذیه

چگونگی برداشت عسل از کندو

اگر به تازگی کندوی عسلی خریداری کرده اید، قطعاً باید نحوه نگهداری و مراقبت از آن را هم بدانید. مهم ترین بخش زنبورداری، بهره گیری از کندو و برداشت عسل می باشد. از آنجایی که برداشت عسل کمی سخت و خطرناک به نظر می رسد؛ رعایت نکات و دانستن اصولی در این مورد ضروری است؛ که در صورت رعایت آن ها پی به لذت بخش بودن کار زنبورداری خواهید برد.

در آوردن شانه عسل

1- زمان مناسب برای برداشت عسل را مشخص کنید.

در یک روز آفتابی زنبورها از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر به بیرون می روند و زنبور کم تری در کندو می ماند. می توانید در این برهه ی زمانی کار برداشت عسل را انجام دهید. البته این زمان برای فصلی که عسل برداشت می کنید می تواند تفاوت بسیار زیادی در بازدهی و کیفیت محصول داشته باشد. به طور مثال زنبورها در اواخر تابستان و اوایل پاییز، تولید عسل را برای تغذیه ی ملکه متوقف می کنند. در نتیجه اکثر حفره ها عسل نداشته و به صورت خالی باقی می مانند. بنابراین برداشت عسل باید کمی زودتر انجام شود.

• عسل را دو تا سه هفته بعد از دادن اولین شربت به زنبورها برداشت کنید.

در این مرحله بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته یا کندو را هر شب در اواسط تابستان وزن کنید. اولین شربت زمانی باید داده شود که کندو در سنگین ترین وزن خود باشد.

2- کلاه و لباس محافظ بپوشید.

یک کلاه به تنهایی شما را از حمله ی زنبورها محافظت نمی کند. خصوصا زمانی که درحال بیرون آوردن شانه ی عسل هستید. بنابراین توصیه می شود یک لباس کامل زنبورداری به همراه دستکش های بلند و ضخیم، کلاه، پیراهن آستین بلند و لباس مقاوم در برابر زنبور را خریداری کرده و در زمان برداشت عسل از آنها استفاده کنید. اگر چه این موارد هم صد در صد تضمین شده نیست؛ اما تا حد بسیار زیادی شما را از نیش زنبورها در امان نگه می دارد.

1 نحوه برداشت عسل

3- با استفاده از دود، زنبورها را دور کنید.

در بازار وسایل مخصوصی برای ایجاد دود در کندو، موجود است. این وسیله معمولا یک قوطی است که با روزنامه پر شده است و شما باید روزنامه ها را آتش بزنید تا دود از دوکش آن خارج شود. پس آن را تهیه کرده و درون آن را روشن کنید تا دود تولید شود. سپس آن را سر تا سر و دورتا دور کندو حرکت دهید. حال درب اصلی کندو را بسیار با دقت و با احتیاط باز کرده و دود را به داخل کندو هدایت کنید. این کار باعث می شود زنبورها فکر کنند که کندو آتش گرفته است. بنابراین واکنش نشان می دهند و به کف کندو رفته تا کمتر در معرض آتش قرار گیرند و از دود دور شوند. سعی کنید از میزان دود کمی استفاده کنید. چرا که روی طعم عسل تأثیر خواهد گذاشت. حتی اگر تمام زنبورها از کندو و شانه ی عسل دور نشوند بهتر است تا عسل طعم دود به خود بگیرد.

2 نحوه برداشت عسل

4- درب زیرین کندو را باز کنید.

با استفاده از ابزار و یا هر چیزی مشابه اهرم درب زیرین کندو را از آن جدا کنید.

• زنبورها دور تا دور و گوشه های کندو را با صمغی به نام موم محکم و مهر و موم می کنند. به همین دلیل درب زیرین کندو محکم بوده و به راحتی و بدون کمک اهرم باز نمی شود.

حالا قاب های عسل را خارج کنید.

3 نحوه برداشت عسل

5- زنبورها را دور کنید.

حتی بعد از استفاده از دود نیز تعدادی از زنبورها روی درب و شانه ی عسلی که قصد برداشتن آن را دارید وجود دارند؛ که باید با استفاده از یک بلوور (فوت کن) یا باد سرد سشوار آن ها را دور کنید. اما اگر چنین وسایلی نیافتید، از یک فرچه کمک گرفته و یک به یک زنبورها را دور کنید. دقت داشته باشید که این روش کمی خطرناک می باشد. زیرا زنبورها تمایلی به دور شدن از کندو نداشته و تحریک کردنشان موجب حمله ی آنها به شما می شود.

• حواستان باشد که اگر زنبوری روی شانه ی عسل افتاد و توانایی پرواز کردن نداشت، آن را با دست برداشته و پرواز دهید.

4 نحوه برداشت عسل

6- عسل را از قاب جدا کنید.

چاقو یا ماله ای برداشته و در دو طرف شانه ی عسل از بالا به پایین بکشید. اگر به شانه احتیاجی ندارید و از شانه های یدک استفاده می کنید، می توانید شانه را شکسته و تمام عسل را به راحتی از آن جدا کنید. به یاد داشته باشید، به محض اینکه شانه ی عسل را از کندو خارج کردید، شانه ی جدید دیگری را جایگزین کنید تا انرژی زنبورها یه تحلیل نرود.

5 نحوه برداشت عسل

7- عسل را در یک ظرف درب بسته بریزید.

اگر عسل را در نزدیکی زنبورها و در ظرفی باز قرار دهید، زنبورها عطر آن را شناخته و به دور آن جمع می شوند. در نتیجه عسل ها را غارت کرده و از آن دور نمی شوند. که این کار فرآیند بهره برداری از عسل را بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن می سازند.

6 نحوه برداشت عسل

استخراج عسل از شانه و موم با استفاده از دستگاه (فریم) استخراج

1- شانه ی عسل را درون دستگاه بگذارید.

این دستگاه هم به صورت دستی و هم برقی در بازار به فروش می رسد. از هر مدلی که استفاده می کنید باید شانه یا شانه های عسل را درون مخزن گذاشته و با ضربه به دستگیره ی آن عسل را از شانه خارج کنید. به دلیل اینکه این دستگاه در مدل های متفاوتی ارائه می شود، لازم است جهت استفاده از آن، دفترچه ی راهنمای آن را مطالعه کنید.

7 نحوه برداشت عسل

2- عسل را از صافی رد کنید.

بعد از استفاده ی دستگاه و خارج شدن عسل از شانه، ظرف مخصوص عسل را آماده کنید. روی دهانه ی آن چند لایه صافی پارچه ای بگذارید و آن را در زیر شیر دستگاه قرار دهید. شیر دستگاه را باز کرده و اجازه دهید عسل به آرامی از آن خارج شود و به ظرف بریزد. این کار باعث می شود هرگونه موم، خرده ریزه های باقی مانده از شانه ی عسل و آشغال هایی که ممکن است در طول مراحل برداشت عسل وارد آن شده باشد، از آن گرفته شود.

• ممکن است فرآیند استخراج عسل از شانه و رد کردن آن از صافی ساعت ها طول بکشد. پس صبور باشید.

8 نحوه برداشت عسل

استخراج عسل از شانه و موم بدون دستگاه

اگر دستگاه مخصوص استخراج عسل در دسترستان نیست:

1- شانه ی عسل را در سطلی بزرگ قرار دهید.

عسل را درون سطل به قطعات کوچک تبدیل کنید و شانه را از سطل در آورید.

9 نحوه برداشت عسل

2- عسل را هم بزنید.

از یک همزن بزرگ استفاده کرده و قطعات عسلِ درون سطل را آن قدر هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شده و به صورت خمیر شود.

10 نحوه برداشت عسل

3- عسل را از صافی رد کنید.

مانند مرحله ی قبل چند لایه صافی پارچه ای یا پلاستیکی را روی دهانه ی ظرفی گذاشته و عسل را آرام آرام روی آن بریزید. صبور باشید و اجازه دهید عسل از صافی رد شده و ذرات درشت آن گرفته شود. به دلیل این که این کار ساعت ها طول می کشد اگر عجله داشته و می خواهید به کار خود سرعت دهید، می توانید عسل را بر روی صافی با دست فشار دهید.

11 نحوه برداشت عسل

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا