سلامت

مچ بند آتل دار Wrist Brace را چگونه بشوییم؟

مچ بند آتل دار، وسیله ای برای مراقبت از مچ، پس از آسیب یا جراحی بوده (مانند عمل آزادسازی تونل کارپال یا مچ دست) و یا برای جلوگیری از آسیب بیشتر یا درد آن مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که بیشتر صدمات به مچ دست وارد می شود و تا بهبودی کامل، باید مچ را بی حرکت و ثابت نگه داشت، مچ بند آتل دار، وسیله بسیار مناسبی برای این کار است. با این حال، بهبودی صدمات مربوط به مچ و رباط های آن، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. به همین دلیل مچ بندی که استفاده می شود، ممکن است بو بگیرد و چرک یا کثیف شود. برای تمیز کردن و شستن مچ بند خود، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

شستن مچ بند با دست

1- قبل از شروع کار، دستورالعمل درج شده روی بسته بندی کالا یا اتیکت موجود روی مچ بند را مطالعه کنید.

با این کار، مطمئن می شوید که از چه مواد یا روش هایی برای شستن مچ بندتان می توانید استفاده کنید و چه مواد یا روش هایی می توانند به بافت پارچه مچ بند، آسیب وارد کنند. همچنین، این دستورالعمل ها شامل درجه حرارت مناسب شستشو، شوینده های مناسب و روش های خشک کردن نیز می باشند. با شستن مچ بند، پارچه آن نباید استحکام و انعطاف پذیری خود را از دست بدهد تا بتواند در طول انجام فعالیت های روزانه یا ورزش، به خوبی از مچ دست محافظت کند.

2- مواد و وسایل مورد نیاز برای شستشو را آماده کنید.

مواد مورد نیاز شامل: یک ماده شوینده، یک دستمال تمیز، یک کاسه بزرگ و یک آبکش می باشند. این مواد را از قبل آماده کنید تا در وقت و انرژ ی شما صرفه جویی شود.

• ماده شوینده مورد استفاده نباید قوی باشد. چرا که به بافت مچ بند و پوست دست شما آسیب می زند.

• به این منظور می توانید 1 قاشق غذاخوری (14.8 میلی لیتر) مایع ظرفشویی را به عنوان عامل شوینده در نظر بگیرید.

3- کاسه را با آب گرم (نه داغ) پر کنید.

اکثر شوینده های پودری برای استفاده در آب گرم طراحی شده اند. زیرا آب گرم، بهترین تأثیر را در شستن و از بین بردن لکه های پارچه ها خواهند داشت. در اینجا هم بهتر است از آب گرم استفاده شود و از بکارگیری آب داغ خودداری کرد. زیرا آب داغ به بافت پارچه آسیب رسانده و سبب جمع شدن پارچه مچ بند خواهد شد.

• همچنین شما می توانید از یک شوینده تولید شده برای آب سرد استفاده کنید. این نوع شوینده ها با محیط زیست هم سازگارترند.

1 شستن مچ بند آتل دار

4- ماده شوینده را به آب درون کاسه اضافه نمایید و با یک قاشق یا همزن آن ها را به خوبی باهم مخلوط کنید.

شوینده باید کاملاً در آب حل شود تا اثر آن روی مچ بند ظاهر نگردد. در غیر این صورت، سبب کاهش کیفیت مچ بند و افزایش حساسیت های پوستی می شود.

5- مچ بندتان را به آرامی از دست خود باز کنید، به خصوص اگر درد دستتان زیاد است یا مدت طولانی است که مچ بند به مچ تان بسته شده است.

6- در صورت لزوم، قطعه فلزی درون مچ بند را از آن خارج کنید.

عامل شوینده می تواند سبب فرسودگی یا زنگ زدگی این قطعه شود. این قطعه یک جای مخصوص دارد که پس از شستن مچ بند می توانید آن را سر جای خود قرار دهید.

2 شستن مچ بند آتل دار

7- یک دستمال تمیز و بدون کرک را به محلول موجود در کاسه آغشته کنید.

سپس آن را به نرمی روی مچ بند بکشید. به جای استفاده از دستمال، می توانید این کار را با دستتان هم انجام دهید. اما ممکن است هم پوست دستتان زبر شود و هم به شوینده آلرژی پیدا کند.

• دستمال آغشته به شوینده را به تمام قسمت های مچ بند بکشید تا تمام باکتری ها و کثیفی ها برطرف شوند؛ به ویژه در قسمت بین انگشتان و فضاهای مخفی و کوچک.

3 شستن مچ بند آتل دار

8- مچ بند را آب بکشید.

برای این کار اگر شیر آبتان اسپریر دارد، مچ بند را درون آبکش قرار داده، زیر شیر آب بگیرید و آبکشی نمایید. در غیر این صورت، مچ بند را درون یک کاسه پر از آب تمیز قرار دهید، آن را فشار دهید و آب کاسه را مرتباً عوض کنید تا جایی که آب خارج شده از مچ بند، زلال شود.

• برای آبکشی مچ بند، آن را زیر شیر آب بدون سرپوش، نگیرید. چرا که نیروی آب می تواند سبب از هم باز شدن بافت پارچه شود و کارایی آن را کاهش دهد.

4 شستن مچ بند آتل دار

9- آب اضافی مچ بند را بگیرید.

اما مراقب باشید برای انجام این کار، مچ بند را خیلی فشار ندهید و اصلاً نپیچانید. چون این کار سبب باز شدن فیبرهای پارچه مچ بند از هم شده و ساختار و قابلیت محافظتی مچ بند را کاهش می دهد.

• برای گرفتن آب مچ بند می توانید از این روش استفاده کنید: یک حوله تمیز و خشک را پهن کنید و مچ بند را روی آن قرار دهید. سپس هر دو را باهم، رُل کنید. این کار سبب گرفته شدن آب اضافی مچ بند می شود.

• برای خشک شدن مچ بند، آن را روی یک سطح صاف پهن کنید تا خود به خود خشک شود. به هیچ وجه آن را آویزان نکنید. چون نیروی وزن مچ بند و آبِ درون آن، سبب کشیده شدن مچ بند به سمت پایین شده و آن را خراب می کند.

• مچ بند را در معرض نور خورشید قرار ندهید. چون مواد مصنوعی موجود در مچ بند نیز به دماهای بالا حساس است. اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید هم می تواند رنگ مچ بندهای رنگی را از بین برده و آن ها را سفید کند.

5 شستن مچ بند آتل دار

10- پس از خشک شدن کاملِ مچ بند، قطعه فلزی را سر جای خود برگردانید.

پارچه های مصنوعی در عرض چند ساعت خشک می شوند. پس از خشک شدن مچ بند، باز هم تمام قسمت های درون را بررسی کنید تا از خشک شدن کاملِ آن، اطمینان حاصل کنید. باقی ماندن رطوبت سبب آسیب به بافت مچ بند و تراشه فلزی آن شده و کارایی آن را کاهش می دهد.

6 شستن مچ بند آتل دار

شستن مچ بند آتل دار با ماشین لباسشویی

1- پیش از شستن مچ بند با ماشین لباسشویی، اتیکت آن را بررسی کنید.

ببینید آیا قابل شستن با ماشین هست یا نه و اگر قابلیت شستن در ماشین لباسشویی را دارد، دما و دور مناسب آن را بررسی کنید.

• اگر دمای آب مناسب برای شستشو روی اتیکت درج شده اما دور آن نه، بهتر است از چرخه “Gentle Cycle” استفاده کنید تا عمر مچ بند را کاهش ندهد.

7 شستن مچ بند آتل دار

2- مچ بند را از دستتان باز کنید.

3- قطعه فلزی مچ بند را مانند روش 1، از مچ بند خارج کنید.

این کار، از مچ بند و قطعه فلزی در برابر چرخش های ماشین لباسشویی محفاظت می کند.

4- تمام بندها و چسب های مچ بند را وصل کنید.

اگر چسب های مچ بند سر جای مورد نظر خود، روی مچ بند نچسبند ممکن است در طول شستشو به پارچه های دیگر چسبیده و سبب کشیدگی و خراب شدن مچ بند شوند. اگر مچ بندتان به جای چسب، بند دارد، بند را هم سر جای خود وصل کنید.

• بهتر است مچ بند را درون یک کیسه توری مخصوص لباس زیر قرار دهید و بعد در ماشین بگذارید. با این روش، احتمال خراب شدن مچ بند کمتر می شود.

8 شستن مچ بند آتل دار

5- همان طور که در روش 1 نیز گفته شد، بهتر است از آبِ سرد یا گرم برای شستشو استفاده کرد نه آب داغ.

6- از شوینده های ملایم استفاده کنید. شوینده های قوی به بافت پارچه آسیب می زنند.

• اگر مچ بندتان بو گرفته، می توانید نصف فنجان جوش شیرین را به ماده شوینده اضافه کنید تا هم بوی نامطبوع را برطرف کند و هم قدرت پاک کنندگی شوینده را افزایش دهد.

9 شستن مچ بند آتل دار

7- پس از شستشو در ماشین، اگر ماشین تان خشک کن دارد، اجازه دهید مچ بند همان جا خشک شود.

در غیر این صورت، ابتدا آب اضافی مچ بند را به روش های گفته شده در روش 1، بگیرید.

8- برای خشک شدن کامل مچ بند، آن را در معرض جریان هوا روی یک سطح صاف پهن کنید.

10 شستن مچ بند آتل دار

9- پس از خشک شدن کامل مچ بند، قطعه فلزی آن را سر جای خود برگردانید و دوباره از مچ بندتان استفاده نمایید.

در پایان بد نیست مقالات زیر را نیز در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه شستن و تمیز کردن کمربند ایمنی <<<

>>> اصول شستن و ضدعفونی ردن کهنه بچه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا