خانه و کاشانه

چگونه تشک های بادی را شسته و از آن ها نگهداری کنیم؟

تشک های بادی، خصوصاً تشک هایی که برای صندلی عقب ماشین طراحی شده اند، از ابزار و وسایل پرکاربردی است که مدت زمان زیادی از ورودشان به بازار نمی گذرد و مورد استقبال عموم مردم واقع شده است. چرا که هم برای خانه های کوچک مناسب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند و هم برای مسافرت بسیار عالی و پرکاربرد می باشند. مراقبت و تمیز کردن آن ها اگر چه بسیار ساده است، اما باید مورد توجه قرار گیرد تا ماندگاری و عمر تشک افزایش یابد. به دلیل اینکه این تشک ها از مواد خاصی ساخته شده اند، نمی توان آن ها را مانند تشک های معمولی تمیز کرد و رعایت نکاتی در شستشوی آن ها لازم است.


برای اطلاع از شستن و تمیز نگه داشتن تشک مخصوص یوگا و تشک ترامپولین به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای شستن و تمیز نگهداشتن تشک یوگا <<<

>>> نحوه شستن و تمیز نکردن تشک ترامپولین <<<


تمیز کردن تشک به شکل روتین و معمولی

1- بعد از هر بار استفاده، تشک را تمیز کنید.

بهتر است برای سلامت خود و افزایش عمر تشک، بعد از هر بار استفاده یا حداقل هر ماه یکبار آن را تمیز کنید. در غیر این صورت حتماً باید تشک ها را در هر فصل پاکیزه کنید. توجه داشته باشید که اگر هرگونه کپک یا قارچ و کثیفی روی آن مشاهده کردید، بدون توجه به مدت زمانی که از آخرین شستشو گذشته است، باید تشک را تمیز کنید. زیرا قارچ ها باعث خراب شدن تشک می شوند.

2- آب و صابون معمولی

چند قطره صابون مایع را به یک کاسه آب اضافه کنید. پارچه ای را به محلول آب و صابون آغشته کرده و تمام قسمت های کثیفِ تشک را با آن پاک کنید. لکه های روی تشک، به محض اینکه ایجاد می شوند باید از بین بروند. پس روی لکه ها تمرکز بیشتری داشته باشید. تشک را در معرض هوا قرار داده و اجازه دهید خشک شود.

1 شستن و نگهداری از تشک بادی

3- پمپ تشک را نیز تمیز کنید.

بر روی پارچه ای مرطوب مقداری صابون بزنید و پارچه را روی تمامی قسمت های پمپ بکشید و تمیز کنید. سپس پمپ را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن، آن را در جعبه ای درب بسته نگهداری کنید تا از گرد و خاک و آلودگی به دور باشد.

2 شستن و نگهداری از تشک بادی

4- مقداری جوش شیرین روی تشک بپاشید تا بو نگیرد.

اصلاً لازم نیست برای جلوگیری از بو گرفتن تشک آن را با جوش شیرین نگهداری کنید یا بشویید. فقط کافی است مقداری جوش شیرین روی آن بریزید و اجازه دهید چند دقیقه ای روی آن بماند. سپس با جاروبرقی جوش شیرین های تشک را جارو کنید.

3 شستن و نگهداری از تشک بادی

اگر متوجه قارچ و کپک روی تشک شدید سریعاً دست به کار شوید.

1- تشک را به بیرون از خانه برده و در هوای آزاد، در زیر نور آفتاب برای یک یا دو روز رها کنید.

بهتر است برای جلوگیری از رشد قارچ ها، هر ماه یا هر دو ماه یکبار این کار را انجام دهید. نور خورشید تمام رطوبت هایی که حتی متوجه آن نمی شویم را از بین برده و از تشکیل هرگونه قارچ جلوگیری می کند.

2- آب و سرکه برای از بین بردن قارچ

همچنین می توانید اسفنج آغشته شده به محلول سرکه و آب را روی سطح تشک بکشید تا تمام قارچ و کپک ها را از بین ببرید. سپس تا زمان خشک شدنِ کامل تشک، آن را در هوای آزاد و ترجیحاً زیر نور خورشید قرار دهید.

3- آب و الکل

در صورتی که به سرکه دسترسی ندارید، می توانید از محلول آب و الکل هم استفاده کنید و تمیز کاریِ تشک را به جای آب و سرکه با آب و الکل انجام دهید.

4- اسپری ضد عفونی کننده

می توانید به جای ساخت محلول خانگی برای پاک کردن تشک ها، یک اسپری ضد عفونی کننده را خریداری و در منزل نگهداری کنید. هر چند وقت یکبار یا زمانی که قارچ و کپک را روی تشک مشاهده کردید، برای ضدعفونی کردن تشک، اسپری را بر آن بزنید. این اسپری ها معمولاً قوی بوده و هرگونه قارچ و کپک را از بین می برند و همچنین از رشد قارچ ها در آینده نیز جلوگیری می کنند.

4 شستن و نگهداری از تشک بادی

معمولاً اکثر وسایل خصوصاً کیف و لباس ها را اگر به طور مرتب تمیز نکنیم بعد از مدتی کپک و قارچ هایی را روی آن ها مشاهده می کنیم و باید آن ها را به طور کامل از بین برد.


برای مطالعه کامل متن از بین بردن کپک و قارچ ها از انواع لباس و کیف به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه از بین بردن کپک و قارچ از لباس و کیف <<<


نحوه ی نگهداری از تشک های بادی

1- اجازه دهید تشک خود به خود و بدون کمک شما خالی شود.

برای تخلیه ی باد تشک، اهرم مخصوص آن را کشیده و پیچ آن را باز کنید. به هیچ وجه روی تشک نپرید و ضربه نزنید و یا از هیچ راه دیگری برای تخلیه ی سریع هوا استفاده نکنید. فشار آوردن به تشک و به زور خالی کردنِ بادِ آن، به شیر یا اهرم تخلیه فشار آورده و منجر به خراب شدن آن می شود.

– بعد از خالی شدنِ کامل تشک، برخی از تشک ها که ضخامت کمتری داشته و نازک می باشند را از وسط تا کرده یا رول کنید تا هوا به طور کامل از تشک خارج شود.

5 شستن و نگهداری از تشک بادی

2- تشک را با دقت تا بزنید.

به یاد داشته باشید که هنگام تا کردن تشک، شیر تخلیه ی هوای آن باید باز باشد. بعد از تخلیه ی کامل هوا، تشک را دو بار تا زده تا ضخامت آن کاملاً کم و نازک شود. سپس تشکِ تاخورده را رول کنید. هنگام رول کردن، با دستان خود به تشک فشار وارد کنید تا بدون هیچ مشکل و با ظرافت کامل، تشک را جمع کنید.

6 شستن و نگهداری از تشک بادی

3- از کاور استفاده کنید.

کاور، عمر تشک را افزایش می دهد و آن را در برابر قارچ و کپک و الیاف پارچه حفظ می کند و از خراب شدن تشک جلوگیری می کند. بعد از هر بار استفاده، تشک را در کاور قرار دهید.

7 شستن و نگهداری از تشک بادی

4- از نگهداری تشک در محیط های مرطوب جداً خودداری کنید.

نگهداری تشک در محیط مرطوب و بسیار گرم، عمر تشک را به شدت کاهش می دهد. مکانی که دارای رطوبت و نوسانات دمایی است، فشار غیر لازمی را به تشک وارد کرده و آن را از بین می برد. به همین دلیل مکان هایی مانند زیرزمین و انبارِ خانه جای مناسبی برای نگهداری این تشک ها نیست. پس تشک را در محیط های خشک نگهداری کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا