خانه و کاشانه

چگونه کاشی های بین کابینتی استیل و فلزی را تمیز کنیم؟

امروزه به جای کاشی های سرامیکی، کاشی های جدیدی برای پر کردن فضای بین کابینت ها در آشپزخانه به بازار آمده که جنس اغلب آن ها فلز و استیل می باشد. از آن جایی که این نوع بین کابینتی ها جدید و نوین بوده، ظاهر بسیار زیبایی داشته و مقاومتشان هم از انواع دیگر بیشتر است. به همین دلیل امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. اما مراقبت و به خصوص تمیز کردنشان نیاز به دانستن فوت و فن هایی دارد. زیرا تمیز کردن کاشی های فلزی به دلیل جنسشان کمی متفاوت تر از کاشی های لعابی است. اگر به آن توجهی نشود آلودگی ها، زیبایی، براقیت و دوام آن را از بین خواهد برد.

برای تمیز کردن این نوع کاشی ها

1- مسیر چینش و به قول معروف خاب فلز را پیدا کنید.

بافت اغلب این نوع فلزها معمولاً به یک سمت چیده شده است که با کمی دقت متوجه آن خواهید شد. یعنی یا به سمت چپ یا راست یا بالا و یا پایین کشیده شده است. این مسیر حرکت کاشی را پیدا کنید. البته در بعضی کاشی ها چنین چیزی وجود ندارد. اگر کاشی شما این مسیر را داشت، جهت دستمال کشیدن و تمیز کردن باید با چینش آن هم جهت باشد. این کار باعث می شود که روی کاشی خراشی به وجود نیاید.

1 تمیز کردن کاشی فلزی و استیل

2- یک دستمال میکروفایبر را در آب گرم بخیسانید.

دستمال باید نرم باشد، بنابراین از اسکاج زبر استفاده نکنید. زیرا باعث خراشیده شدن فلز می گردد. اگر تمیز کردن هر روزه و به صورت منظم با آب گرم و دستمال نرم صورت گیرد، هیچگاه نیاز به تمیزکاری عمیق نخواهد بود. به یاد داشته باشید که هرگز از آب داغ برای این کار استفاده نکنید. اگر نیاز به شوینده هم داشتید، تنها یک یا دو قطره مایع صابون ملایم را با آب گرم مخلوط کنید.

3- دستمال را در جهت بافت کاشی که گفته شد روی کاشی بکشید.

اغلب لکه ها و کثیفی ها به این شکل از بین می روند. اما ممکن است آلودگی های سخت تر باقی بمانند. به یاد داشته باشید که برای از بین بردن آن ها هرگز از فرچه یا سیم، اسکاج ظرفشویی و آب داغ استفاده نکنید.

2 تمیز کردن کاشی فلزی و استیل

4- اگر همه ی آلودگی ها از بین رفته و کاشی تمیز شد، آن را با دستمال تمیزی خشک کنید.

هرگز اجازه ندهید بعد از تمیز کاری این نوع کاشی ها، کاشی خود به خود خشک شود. حتماً با دستمالی جاذب آن را خشک کنید. اگر چه این نوع کاشی ها مقاوم می باشند، اما ناخالصی های آب مخصوصاً مناطقی که سختی آب بالاست به فلز آسیب زده و به مرور زمان آن را ضعیف می کند. پس بهتر است حتماً کاشی خشک شده و آب روی آن باقی نماند.

روش های دیگر برای تمیز کردن کاشی های فلزی

اگر لکه ها و آلودگی ها به راحتی و با روش بالا از بین نرفت، به جای استفاده از پاک کننده های خشن مثل سیم ظرفشویی:

1- با کمی آب و جوش شیرین، خمیر جوش شیرین تهیه کرده و با اسفنج آن را روی لکه ها زده و اجازه دهید که خشک شود.

3 تمیز کردن کاشی فلزی و استیل

سپس دستمالی تمیز و خشک برداشته و خمیر را پاک کنید. اکنون باید آلودگی ها از بین رفته باشند.

اگر هنوز لکه ها باقی بود و یا اگر جوش شیرین در دسترستان نبود:

2- مقداری آب و سرکه را با نسبت مساوی در یک بطری اسپری ریخته و مخلوط کنید.

3- آب و سرکه را روی تمامی لکه ها و آلودگی ها اسپری کرده و اجازه دهید 5 دقیقه سرکه روی کاشی بماند.

4- بعد از آن دستمالی را در آب گرم بخیسانید و با کشیدن آن روی کاشی، سرکه ها را تمیز کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمامی سرکه ها کاملاً از بین رفته است. اکنون دیگر هیچ آلودگی نباید وجود داشته باشد. اگر لکه سمج تر بوده و باز هم باقی مانده است، مراحل را دوباره تکرار کنید.

5- کاشی را مانند آنچه قبلاً گفته شد، با دستمالی خشک و تمیز، خشک کنید به گونه ای که آب و رطوبتی روی آن باقی نماند.

برای ماندگاری هر چه بیشتر این نوع کاشی ها و حفظ کیفیت و دوامشان

1- لکه ها و آلودگی ها را بلافاصله بعد از ایجاد شدن تمیز کنید.

این کار بسیار آسان بوده و پاک کردن چربی ها و آثار پخت و پز از روی کاشی فلزی به راحتی با دستمال کاغذی امکان پذیر است. غذاهای اسیدی مثل رب گوجه فرنگی و آب لیمو به فلز آسیب زده و به مرور زمان سبب خوردگی و از بین رفتن آن ها می شود و از عمر کاشی می کاهد. بنابراین اجازه ندهید لکه ها روی فلز باقی بمانند.

2- برای از بین بردن اثر انگشت و دست، از شیشه پاک کن یا پاک کننده های سطوح چند منظوره استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که فاقد کلراید باشند.

پاک کننده را روی لکه ها اسپری کرده و با دستمالی نرم لکه ها را پاک کنید. سپس با دستمالی تمیز ماده ی اسپری شده را نیز از بین برده و کاشی را خشک کنید.

3- روی کاشی های فلزی روغن زیتون بزنید تا کاشی براق به نظر آید.

یک قاشق روغن زیتون را روی دستمالی نرم زده و چند دقیقه ای روی کاشی بکشید. اجازه دهید روغن روی فلز باقی بماند. هم باعث براقی آن شده و هم از نشستن آلودگی و لکه ها روی کاشی حداقل به مدت یک هفته جلوگیری می کند. بعد از یک هفته کاشی را کامل تمیز کرده و مجدداً روغن بزنید.

– از پولیش های صنعتی و تجاری موجود در فروشگاه ها که مخصوص پوشش دهی فلزات است نیز می توان برای این کار و به جای روغن زیتون استفاده کرد. اما عملکرد روغن زیتون بهتر است. البته از دیگر روغن ها مثل روغن بچه هم می توانید استفاده کنید.

کاشی های تایل یا شیشه ای نیز به نوبه خود زیبایی خاصی داشته و می توان از آن ها در آشپزخانه و فضاهای بین کابینتی استفاده کرد. می توانید با مراجعه به لینک زیر از راهنمایی های کامل جهت خرید این نوع کاشی ها استفاده کنید.

>>> راهنمای خرید کاشی شیشه ای بین کابینتی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا