آموزش های ویدئوییحیوانات و جانورانخانه و کاشانه

راه های کنترل و مبارزه با حشره سن در خانه

وجود حشرات موذی در خانه، مسئله بسیار ناخوشایندی است. از بین بردن آن ها و ریشه کن کردنشان، غالباً معضل بوده و به راحتی انجام نمی شود. این حشرات علاوه بر آلوده و کثیف بودن، می توانند حتی ناقل بیماری هایی به انسان باشند. یکی از انواع حشرات موذی، سن ها هستند. این حشرات خیلی کثیف بوده و محیط خانه و گاهی حتی مواد خوراکی را نیز آلوده می کنند. مهم ترین معضل در مورد راه های مبارزه با این حشرات این موضوع است که، سن ها در زمان احساس خطر، از خود بو آزاد می کنند. پس نمی توانید آن ها را در محیط خانه با روش های دائمی خود بکشید و یا له کنید. از طرفی استفاده کردن از مواد سمی و شیمیایی مثل حشره کش ها نیز اصلاً توصیه نمی شود چون ضررهای آن در دراز مدت بسیار بیشتر از منفعت های آن است. پس ما سعی داریم تا در فن تریکس شما را با روش های بسیار ساده و استفاده از مواد طبیعی و یا شیمایی با دُز پایین برای این کار آشنا کنیم. با این راه حل ها نه بوی بد سن و نه مواد سمی و شیمیایی همه جای خانه شما را فرا گرفته و به راحتی می توانید آن ها را از بین ببرید.


همچنین با مراجعه به لینک زیر می توانید گرد و غبار و حشرات ریز رختخواب را با روش های گفته شده از بین ببرید.

>>> از بین بردن گرد و غبار و حشرات ریز رختخواب <<<


اسپری کردنِ محلول آب و مایع ظرفشویی

1- بطری اسپری را از محلول آب و مایع ظرفشویی پر کنید.

1 لیتر آب گرم را با 180 میلی لیتر مایع ظرفشویی ترکیب کنید.

• از هر نوع مایع ظرفشویی می توانید برای این کار استفاده کنید.

• بطری اسپری را خوب تکان دهید تا آب و مایع، کاملاً با هم مخلوط شوند.

2- محلول را روی سن ها و در قسمت درز و ترک دیوار اسپری کنید.

با استفاده از بطری اسپری، محلول را روی سن ها و تمام جاهایی که امکان وجود این حشرات موذی هست، اسپری کنید.

• در این روش، محلول ایجاد شده با آب و مایع ظرفشویی با پوشش خارجی بدن آن ها واکنش نشان داده، منافذ تنفسی موجود در قسمت پشت آن ها را مسدود کرده و در نهایت آن ها را خفه کرده و از بین می برد.

• این حشرات موذی غالباً در درز و ترک دیوارها، درز درها و قاب پنجره ها خود را پنهان می کنند. در این نقاط و قسمت ها، محلول را به میزان زیاد اسپری کنید تا حشرات ریشه کن شوند.

استفاده از محلول آب و سیگار

از یک محلول نیکوتین استفاده کنید.

یک پاکت سیگار ریز شده را درون یک گالن 4 لیتری که از آب گرم پر کرده اید بریزید. محلول را صاف کرده و 2 قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.

• یک بطری اسپری را از این محلول پر کرده و در جاهایی که این حشرات موذی وجود دارند اسپری کنید.

• مایع ظرفشویی علاوه بر تأثیر روی بدن این حشره، به جذب محلول توسط سن نیز کمک می کند. نیکوتین موجود در سیگار نیز یک عامل سمی برای حشره است.

• هنگام استفاده از این محلول، دستکش های پلاستیکی بپوشید تا نیکوتین جذب پوست شما نگردد.

از ماده از بین برنده زگیل استفاده کنید.

freeze away نوعی دارویی است که برای درمان زگیل به کار می رود. از این دارو نیز می توانید برای از بین بردن سن ها استفاده کنید. freeze away را با میزان مورد نیاز آب رقیق کرده و روی سن ها، خصوصاً در مناطقی که بیشتر از هر جایی تجمع کرده اند اسپری کنید تا از بین بروند. در این روش بسیار مراقب باشید تا محلول با وسایل و خصوصاً موادغذایی و خوراکی تماس پیدا نکند.

از کارت های زرد رنگ چسبناک و کاغذهای مگس کش استفاده کنید.

یک کارت زرد رنگ چسبناک یا یک کاغذ مگس کش را روی لامپ آویزان کنید یا چند تکه از آن را نزدیک پنجره ها، درها، دریچه ها و قسمت های ترک خورده قرار دهید.

• زمانیکه سن ها از روی این کاغذها عبور می کنند به دام افتاده و به این کاغذها می چسبند. سن ها زمانی که به این کاغذها می چسبند بلافاصله نمی میرند، اما پس از گذشت مدت زمانی که گرسنه ماندند و غذایی دریافت نکردند، از بین خواهند رفت.

• پس از چسبیدن سن ها روی کاغذ و به دام انداختن آن ها، کاغذ را دور بیندازید.

5 کنترل حشره موذی سن

یک سیستم حشره کشِ برقی یا الکترونیکی، کار بگذارید.

در محل تجمع این حشرات یک دستگاه الکتریکی نوری برای کنترل حشره ی سن قرار دهید.

• مانند بیشترِ حشرات دیگر، سن ها نیز به سمت منابع نور و لامپ ها کشیده می شوند. با قرار دادن این دستگاه در یک اتاق تاریک، نور تولید شده از دستگاه، سن ها را به سمت خود جذب می کند. به محض رسیدنشان به دستگاه تولید کننده نور، سن ها دچار برق گرفتگی شده و می میرند، بدون اینکه فرصتی برای تولید کردن بو داشته باشد.

• پس از استفاده از این دستگاه برقی و مردن سن ها، روز بعد حتماً آن ها را با جاروبرقی یا هر وسیله دیگری جمع کنید تا مانع از جمع شدن دیگر حشراتی شوید که از مرده سن ها تغذیه می کنند.

6 کنترل حشره موذی سن

از سرکه سفید استفاده کنید.

می توانید از اسپری کردن سرکه بر روی حشرات و یا محل تجمع آن ها استفاده کنید. سرکه، به سرعت حشره را از بین می برد.

از سس های تند استفاده کنید.

یک بطری اسپری را با سس تند یا سس فلفل مایع پر کنید. هر جا که سنی دیدید، این حشره کش خانگیِ تند را روی آن اسپری کنید تا از بین برود.

• سس های تند فلفلی در صورت تماس با پوست یا چشم ها، می توانند آن ها را بسوزانند. به طور مشابه، این سس ها روی پوست حشرات تأثیر گذاشته و آن ها را می سوزانند. همین امر سبب از بین رفتن و مردن سن ها می شود.

• پس از استفاده و اسپری کردن سس های تند در یک مکان، سریع از آنجا دور شده تا مواد اسپری شده موجود در هوا به چشمان شما نرسد. دست های خود را نیز سریع بشویید تا پوستتان آسیب نبیند.

البته بیاد داشته باشید که با این روش ها باز هم ممکن است حشرات سن بوی بد خود را برای دفاع از خود در فضا پراکنده سازند اما مطمئن باشید بوی ناشی از حشرات در این روش ها بسیار کمتر از کشتن و یا له کردن آن ها است.

استفاده از حشره کش های رایج و متداول

راه حل آخر استفاده از حشره کش های شیمیایی است. البته توصیه می کنیم در حد امکان از این گونه روش ها استفاده نکنید. زیرا این مواد بسیار سمی بوده و استفاده مکرر از آن ها برای سلامتی شما مضر می باشد.

1- اگر از حشره کش های صنعتی استفاده می کنید، مراقب باشید.

هر چند استفاده از حشره کش ها، راهی بسیار ساده و آسان و مؤثر برای از بین بردن این حشرات موذی است، اما این حشره کش ها برای سلامتی انسان مضر بوده و ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازند.

• حشره کش ها برای انسان، حیوانات و حشرات، سمی هستند. به همین دلیل راهی مؤثر در از بین بردن سن ها می باشند. اما مراقب باشید؛ آنها را دور از دسترس اطفال و حیوانات قرار داده و قبل از استفاده حتماً به راهنمای درج شده روی آن، دقت کنید.

• اگر چه استفاده از حشره کش ها می تواند تعداد زیادی از این حشرات را از بین ببرد، اما مدت زمان تأثیر آن محدود است و اگر حشره سنی مدتی بعد از سم پاشی وارد اتاق سم پاشی شده گردد، نمی میرد.

• باقی ماندن مواد معلق حشره کش در فضای خانه، می تواند در از بین بردن تعداد بیشترِ سن ها مؤثر باشد اما دو مسئله وجود دارد: اول اینکه برای سلامت انسان مضر است و دوم اینکه سن ها با جذب این مواد معلق از بین می روند اما روند از بین رفتن شان، به دلیل گذشت زمانِ استفاده از حشره کش کند بوده و پس از مردن، می توانند موجب حمله سوسک های قالی و دیگر حشراتی شوند که از مرده ی آن ها تغذیه می کنند.

• برای حشرات مختلف، حشره کش های مخصوصی وجود دارد. بنابراین زمانی که می خواهید حشره کش بخرید، حتماً به این موضوع دقت کنید. در غیر این صورت، هم سلامتی خود را به خطر انداخته اید و هم حشرات از بین نمی روند.

2- هر جایی که سن ها را دیدید، حشره کش را اسپری کنید.

با اسپری کردن حشره کش روی این حشرات، آنها را از بین ببرید.

• مواد شیمیایی موجود در حشره کش ها، سیستم عصبی این حشرات را مختل کرده و موجب مرگ سن ها می شوند. اما این فرایند ممکن است چند ساعت طول بکشد.

3- از باقی مانده حشره کش نیز استفاده کنید.

پس از اسپری کردن حشره کش در مکان هایی که این حشرات وجود داشتند، می توانید باقی مانده آن را در قسمت هایی که احتمال می دهید سن ها آنجا نیز وجود داشته باشند استفاده کنید.

• باقی مانده حشره کش را بهتر است در درز پنجره ها، درها و دریچه ها اسپری کنید.

4- کمی از حشره کش باقیمانده را در بیرون از خانه استفاده کنید.

کمی از حشره کش باقی مانده را در قسمت های بیرونی درِ خانه، حیاط یا روی زمینِ اطراف خانه، به کار ببرید.

• غالباً، هر حشره ای که در خانه شماست از بیرون وارد شده؛ پس استفاده از حشره کش در اطراف خانه، مؤثر بوده و هر حشره ای را که می خواهد وارد خانه شود، از بین می برد.

در پایان می توانید با مطالعه مقاله زیر روش های جلوگیری از نیش زدن پشه و حشرات موذی در دوران بارداری را فراگیرید.

>>> روش های جلوگیری از نیش زدن پشه و حشرات موذی در دوران بارداری <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا